"לפני 3 שנים מנהלים מפייסבוק צחקו כשאמרתי להם שהם ישיקו מטבע דיגיטלי"

הכרזתה של פייסבוק על פרויקט ליברה מעוררת עניין רב בשוק הקריפטו, אף כי לא כולם בו תמימי דעים לגביה • יוני אסיא, מנכ"ל חברת eToro, ואחד הפעילים הוותיקים בשוק, סבור כי "בטווח הארוך, המטבע של פייסבוק יחזק מאוד את הביטקוין"

יוני אסיא, מייסד ומנכל חברת eToro / צילום: דודי חסון
יוני אסיא, מייסד ומנכל חברת eToro / צילום: דודי חסון

"לפני שלוש שנים התערבתי עם שלושה מנהלים בפייסבוק שהם הולכים להשיק מטבע דיגיטלי, ואז הם צחקו מזה… פייסבוק הולכת להפוך את הקריפטו לשוק המוני" - כך צייץ השבוע בטוויטר יוני אסיא, מנכ"ל חברת איטורו (eToro). נראה שאותם שלושה מנהלים כבר לא צחקו ביום שלישי האחרון, כשענקית המדיה החברתית, בראשותו של מארק צוקרברג, הכריזה על פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה, Libra, שעליו דיווחנו השבוע בהרחבה ב"גלובס".

אסיא, אחד הפעילים הוותיקים בקהילת הקריפטו הישראלית, הקים את איטורו יחד עם אחיו רונן אסיא ב-2006. כיום החברה מפעילה רשת חברתית להשקעות פיננסיות ב-140 מדינות בעולם, עם כ-10 מיליון משתמשים רשומים. בזירות המסחר של איטורו, לצד מניות, קרנות סל, סחורות ומט"ח, נסחרים גם מטבעות דיגיטליים. באפריל האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", השיקה איטורו את eToroX, בורסה בינלאומית למטבעות קריפטוגרפיים, המאפשרת בין השאר מסחר במטבעות דיגיטליים "יציבים" (Stablecoins) הצמודים למטבעות ממשלתיים (מטבעות פיאט).

בשיחה עם "גלובס" השבוע, דיבר אסיא על הפוטנציאל שהוא רואה בכניסה של פייסבוק לשוק הקריפטו. "לפייסבוק יש יכולת, ברגע שתרצה, לייצר חשבון ליברה ל-2 מיליארד אנשים. בעצם, לאף חברה פיננסית בעולם אין 2 מיליארד לקוחות", אומר אסיא. "פייסבוק יכולה להפוך לגוף הפיננסי הגדול בעולם תוך 3-4 שנים".

ההכרזה של פייסבוק על פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה באה יותר מעשר שנים לאחר המצאת הביטקוין, שעד היום מוביל את שוק הקריפטו העולמי, וכחמש שנים לאחר השקת את'ריום, שהביאה לעולם את הדור השני של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הכולל גם יישום של חוזים חכמים.

אסיא, שנמנה עם מייסדי איגוד הביטקוין הישראלי ופורום תעשיית הבלוקצ'יין הישראלית, מוסיף בנוגע לפוטנציאל של פרויקט ליברה: "מובן שקהילת הקריפטו היתה מאוד רוצה לראות את זה קורה עם ביטקוין או את'ריום, או עם מטבעות מבוזרים אחרים, אבל היתרון של ענקית טכנולוגיה כמו פייסבוק הוא ביכולת להגיע למיליארדי אנשים, ולייצר עבורם ממשק משתמש ידידותי".

פרויקט ליברה, כפי שהכריזה השבוע פייסבוק, מפוקח על-ידי קונסורציום שבו חברים כיום 28 תאגידים וארגונים לא-ממשלתיים מרחבי העולם. השותפים בקונסורציום כוללים, בין השאר, את פייסבוק עצמה ואת החברות ויזה, מאסטרקארד, פייפאל, וודאפון, איביי, אובר וספוטיפיי, קרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בורסת הקריפטו האמריקאית Coinbase וגופים נוספים. לצדם תפעל קליברה, חברה בת חדשה של פייסבוק, שמפתחת ארנק דיגיטלי ייעודי עבור הפלטפורמה. השקת המטבע ליברה צפויה לצאת לפועל בשנה הבאה.

בפרויקט ליברה לוקח חלק גם מרכז הפיתוח של פייסבוק בתל אביב, בהובלתו של תומר בראל. בראל, המכהן כסגן נשיא פייסבוק לתפעול וניהול סיכונים בתחום הבלוקצ'יין, כיהן קודם לכן עד לתחילת 2018 כסגן נשיא PayPal, שם ניהל את תחום השירותים התאגידיים.

האם ליברה מהווה איום על פלטפורמות הבלוקצ'יין הוותיקות?

אסיא: "אני חושב שבטווח הארוך, המטבע של פייסבוק יחזק מאוד את הביטקוין. ליברה שונה מביטקוין באופן מהותי. ביטקוין הוא באמת מטבע מבוזר, שמנותק משליטה של ממשלות או גופים מרכזיים. המטבע החדש יכול לחזק את המעמד של ביטקוין בתור 'הזהב הדיגיטלי', ככלי לאחסון ערך (Store of value). סביר להניח, על פי ההכרזה של פייסבוק, שבעתיד יוכל כל אדם בעולם להמיר ביטקוין לליברה, ואז לשלוח את הליברה לחבריו בפייסבוק או לשלם עם זה במונית של אובר או בכל חנות מקוונת שעובדת עם ויזה או מאסטרקארד.

"הטכנולוגיה שליברה תשתמש בה לחוזים חכמים עשויה בהחלט להתחרות בעתיד בטכנולוגיות כמו של את'ריום או קרדנו. נוסף על כך, מכיוון שליברה מיועד להיות מטבע 'יציב' (Stablecoin), ברגע שהוא יושק הוא עשוי להתחרות במטבעות דומים שקיימים בשוק, כמו Tether".

אם כך, ליברה עשוי לאיים גם על מטבעות 'יציבים' שנסחרים אצלכם ב- eToroX, למשל.

"אני חושב שלליברה יש מאפיינים דומים יותר דווקא לפרויקט אחר שפיתחנו באיטורו, של מטבע דיגיטלי ללא מטרות רווח, שנקרא Good Dollar. זה דומה במובן של יצירת כסף דיגיטלי גלובלי, שיהיה זמין וזול וניתן להעברה מכל מקום, ושתהיה לו גישה לכל אדם בעולם. משמח אותי לראות שענקית דיגיטלית כמו פייסבוק חושבת על דברים דומים, אף שאצלה הפרויקט הוא למטרת רווח".

מה לגבי פלטפורמות מדיה חברתית, כמו טלגרם או Kik, שכבר יש להן מטבעות דיגיטליים?

"אין ספק שהמטבע של פייסבוק מייצר תחרות ישירה לפלטפורמות האלה, אבל תחרות היא לא בהכרח דבר רע. ראינו בשווקים הפיננסיים שלפעמים תחרות מגדילה את השוק עבור כולם. בהחלט יש בפרויקט של פייסבוק דמיון לטלגרם, כמו שגם טלגרם עשו דבר דומה למה שעשתה לפניה קיק, אבל גם בתחום הרשתות החברתיות, לצד פייסבוק הענקית פועלות רשתות חברתיות נוספות עם שימושים אחרים. אני חושב שלפייסבוק יש סיכוי טוב להצליח להפוך לגורם משמעותי בדיגיטציה של הכסף בעולם, אבל הם לא יהיו היחידים".

היית רוצה לראות גם גופים ישראליים בקונסורציום של ליברה?

"הייתי מאוד רוצה לראות חברות ישראליות שותפות לקונסורציום, ואני בטוח שגם פייסבוק היתה רוצה בכך. חשוב להם מאוד לראות פיזור גיאוגרפי בפלטפורמה שהם מפתחים. אני חושב שמדינת ישראל צריכה להבין שקורית כאן מהפכה גדולה מאוד, שתהיה משמעותית לפחות כמו מהפכת האינטרנט. יש כאן תהליכים שדורשים מעורבות ממשלתית, והיה טוב לו הייתה דחיפה משמעותית לתחום מצד הגופים הרגולטוריים והממשלתיים בישראל".

מה דעתך על הביקורת שהועלתה בנוגע לליברה, בין השאר מצד פוליטיקאים בארה"ב ובאירופה?

"יש בהחלט הרבה שאלות לגבי ההבטחות בהכרזה של פייסבוק. כמה מדינות יהיו מוכנות לקבל את המטבע הזה? איך הן יגיבו למטבע שעשוי להתחרות במטבע הריבוני שלהן? וגם איך ייתפס המטבע הזה מול מטבעות דיגיטליים מבוזרים כמו ביטקוין? כרגע עוד מוקדם להשיב על השאלות האלה וצריך לראות איך יתקדם הפרויקט של ליברה".