לפרוש כנף: זה לא פרובנס, אלא מושב קטן ברמת הגולן

מי ידע שברמת הגולן מסתתרת חלקת אלוהים קטנה וריחנית של שדות לבנדר, כמו בדרום צרפת, עם מעיין קטן ליד ויקב סמוך? העונה קצרה ויפה, והיא קורית עכשיו

שדה לבנדר ברמת הגולן/ צילום: יותם יעקובסון
שדה לבנדר ברמת הגולן/ צילום: יותם יעקובסון

מרבדי לוונדר סגולים, שאפשר להלך ביניהם ולשאוף עמוק לריאות את הניחוח הייחודי, להתבונן בשורות סדורות של שתילי הצמח היפה ובשלל הפרפרים שנמשכים אל שפע מקורות הצוף של הסגול-סגול הזה. לא, לא בפרובנס, אלא כאן בישראל, במושב כנף, במרומי השיפולים המערביים של רמת הגולן.

המושב הוקם בשנת 1985, ומבתיו נשקפה הכינרת, כמו גם הרי מירון, הארבל, רמות יששכר והתבור. המתיישבים היו חדורי מוטיבציה ליצור יש מאין ולהצליח. מוריס נאמן ז"ל, מדריך חקלאי מטעם החטיבה להתיישבות, שהתלמד בצרפת ונשבה בקסמי המראות והניחוחות של פרובנס, הציע לתושבים לשתול שדות לבנדר כדי להפיק מהם שמן ארומטי ושאר מוצרים.

ההצעה שלו התקבלה גם במושבים כישור ותובל בגליל התחתון, אלא שבכל המקומות הגידולים נכשלו. התברר שבפרובנס, כמות המשקעים גדולה יותר מאשר בישראל, ולכן ניתן לגדל שם לבנדר בהסתמך על ברכת הגשם בלבד. בישראל, הצמחים יבשו ומתו. רעיון גידול הלבנדר נגנז, אולם היה מי שלא שכח את החלום הריחני.

לפני כארבע שנים החליטו דני ולילך אסרף, ממקימי כנף, לנער את האבק מעל הרעיון הנושן ולהפיח בו רוח חדשה. הם החלו לשתול לבנדר, והפעם גם דאגו להשקייתו. ההצלחה לא איחרה לבוא והם שתלו עוד ועוד שטחים. כיום הם מגדלים שדה לבנדר עצום, 15 דונם גודלו, בדרום הגולן. כל עוד הפריחה בשיאה (מיוני ועד תחילת אוגוסט) החלקה הניסיונית שלהם בסמוך למושב כנף ו"עזיזו - לבנדר בגולן", מרכז המבקרים הקטן שעשוי בטוב טעם רב, פתוחים למבקרים (ללא תשלום, בתיאום מראש בלבד: טל' 050-5871515).

בביקור מספר דני על תהליך ייבוש הלבנדר ועל זיקוק השמן הארומטי. תוכלו לטעום תה לבנדר עם עוגיות לבנדר וכמובן גם לרכוש שלל מוצרים משמן ריחני, שלו גם סגולות רפואיות, חליטות לבנדר, שקיות ריח וסבוני לבנדר. הכול עשוי בעבודת יד ונמכר בשקיקים שעל כל אחד מהם מציירת לילך את הצמח.

מתברר שרבים מבלבלים בין לבנדר לבין לילך, וב"עזיזו" זה מבלבל פעמיים, כי כאן לילך היא זו שאמונה על ייצור רוב מוצרי הלבנדר. ובכן, לילך הוא שיח גדול שלו אשכולות פריחה ריחניים שגונם נע מלבן-ורדרד לסגול-תכלת. במובן זה בלבד הוא מזכיר את הלבנדר. הלילך נזקק לקור, ולכן בישראל הוא כמעט ולא צומח, ובוודאי שלא מעלה תפרחות יפות כמו בארצות קרות יותר.

הלבנדר, שיח נמוך וריחני, מכונה בעברית אזוביון. מינים שונים שלו אף גדלים בארץ בר. הוא מיוחד בפריחתו הסגולה ובשמן הארומטי החזק שלו. היוונים כינו את הלבנדר "נרדוס", על שמה של העיר נהרדעא במסופוטמיה, שסביבה כנראה גדל בעבר בכמויות גדולות. בהשפעה יוונית אחד מכינויו בעברית הוא שיבולת נרד, שנמנית בין מרכיביה של הקטורת בבית המקדש. השם "נרד" גם מוזכר שלוש פעמים בשיר השירים, למשל: "עַד שֶׁהַמֶּלֶךְ בִּמְסִבּוֹ נִרְדִּי נָתַן רֵיחוֹ" (פרק א’, 12).

"עזיזו" נקרא על שם כתובת יוונית שהתגלתה במהלך חפירות בבית הכנסת התלמודי הסמוך לכנף, המכונה דיר עזיז, מקום שבמסגרת הביקור חובה להגיע אליו. "דיר" פירושו מנזר, בעוד "עזיז" היה שמו הערבי של המקום. הכתובת התלמודית מעידה על כך שככל הנראה, מקורו של השם הוא יהודי קדום דווקא.

למרגלות בית הכנסת נובע מעין דיר עזיז, שהיה גם מקור המים הראשון של המושב כנף. כשהסתיימה בניית המושב, הקבלן הציע לתושבים לתרום מכספו ולהקים בית כנסת. התושבים מצדם ביקשו ממנו לבנות להם בריכת בטון לצד הנביעה שבעבר הייתה מכוסה סבך פטל, למרגלות בית הכנסת העתיק, וכך עשה.

עד לפני מעט יותר מעשור, היה המקום ידוע למכירי פינות חן בלבד. לאחר נפילתו של אשי נוביק ז"ל, בן מושב כנף, במלחמת לבנון השנייה, נקרא המעיין על שמו והפך מוכר. מאז שופץ בית הכנסת הקדום (שחרב לפחות פעמיים ברעידות אדמה) חלקית, ולצד המעיין הוכשרו שלוש בריכות שכשוך רדודות. לצדן אתר קמפינג צנוע עם שולחנות פיקניק. במסגרת הכשרת האתר הונגשו חלק משולחנות הפיקניק לבעלי מוגבלויות. למי שיעשה כאן לילה מובטחת חוויה מכוננת עם מקהלה עוצמתית במיוחד של צפרדעי נחלים ואילניות.

המעיין על שם אשי נוביק / צילום: יותם יעקובסון
 המעיין על שם אשי נוביק / צילום: יותם יעקובסון

המחפשים אטרקציות נוספות במושב כנף מוזמנים לבקר במרכז המבקרים של יקב סקוריה (www.scoria-winery.com), ביקב טרה נובה (www.terranova-winery.co.il ) שבבעלותו גם מתחם לקטיף פירות יער ואצל סמדר ארט, סטודיו לאומנות רב-תחומית המתמקד בוויטראז’, פסיפס וציור. בין השאר עורכת סמדר הפעלות רבות לילדים וסדנאות ליצירת ויטראז’ אישי (פתוח: ראשון עד חמישי: 23:00-09:00, שבת: 23:00-19:00, טל’ 054-9720596).

סיור לאור ירח

הגן הבוטני בירושלים יוצא בחודש יוני בסדרת סיורים ליליים לכל המשפחה. מטיילים בין שבילי הגן הבוטני לאור הירח. עוברים בחלקות שונות, מחפשים בעלי חיים מסתתרים ומגלים מה קורה לצמחים כשהירח עולה. הפעילות מיועדת לילדים מגיל 5 ומעלה. אורך הסיור כשעתיים (הפעילות כוללת הליכה מרובה). הסיורים יתקיימו מדי חמישי במהלך חודש יוני ב־22:30-20:00. להרשמה ופרטים: sales@botanic.co.il