קופות החולים ממשיכות להוזיל את התשלומים על הביטוחים המשלימים; יפחתו בכ-7% בכל הקופות

מדובר בפעימה השנייה של הורדות המחיר בביטוחים המשלימים, שבסך-הכול מגיעות לכ-15% • הסיבה להוזלות: המהלכים שהובילו בשנים האחרונות במשרדי הבריאות והאוצר לצמצום ההוצאה הפרטית על בריאות • מחירי הביטוחים המשלימים הנמוכים ביותר: בקופת חולים כללית

קופת חולים כללית / צילום: בר אל
קופת חולים כללית / צילום: בר אל

החל מ-1 ליולי התשלומים לביטוחים המשלימים (שב"נים) בקופות החולים צפויים לפחות בכ-7% מדי חודש; הפחתה שנייה בתוך שנה בביטוחים המשלימים, שמגיעה ל-15% בסך-הכול - כך נודע ל"גלובס". בתרגום לכסף, המשמעות היא שהתשלומים החודשיים לשב"נים - ביטוחים כמו "כללית מושלם", "מאוחדת שיא", ו"מכבי שלי" - יפחתו כעת בסכומים שנעים בין חצי שקל לכעשרה שקלים לאדם. בפעימה הקודמת ההפחתה הייתה בסכומים דומים. כל ארבע קופות החולים קיבלו בימים האחרונים מהאגף לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, אישורים להפחתת התשלומים (פרמיות) למבוטחים.

הביטוחים המשלימים מציעים למבוטחי הקופות שירותים שמתווספים לשירותי הבסיס המגיעים לכל אזרח בישראל דרך סל הבריאות, כמו חוות דעת מרופאים יועצים, רפואת שיניים, אפשרות לבחירת מנתח ומימון טיפולים רפואיים בחו"ל. התשלום על הביטוחים האלה הוא וולנטרי ומצטרף לתשלום למס בריאות.

ההפחתה בתשלומים היא תוצאה של שורת תוכניות שהובילו בשנים האחרונות במשרדי האוצר והבריאות שתכליתם היא לצמצם את ההוצאה הפרטית על בריאות, שהיא כיום 35% מכלל ההוצאה הלאומית - פחות מבעבר, אך עדיין גבוהה מהיעד שאליו המשרדים מכוונים להגיע: 30% לכל היותר. התוכנית העיקרית שהובילה להפחתה הזו היא "התוכנית לקיצור תורים לניתוחים", שדרכה מתוקצבות הקופות בשנים האחרונות בכמיליארד שקל בשנה, כדי שיותר ניתוחים יעברו מהמערכת הפרטית (שב"נים), למערכת הציבורית. במילים אחרות, הקופות מתומרצות כלכלית להעביר ניתוחים מהמערכת הפרטית לציבורית, כשהתנאי לכך הוא שיפחיתו בהתאם את התשלומים לשב"נים. יש בכך היגיון, שהרי ככל שפחות ניתוחים מבוצעים בשב"נים, כך הולכים ונצברים בקופות השב"ן כספים עודפים.

קופת חולים כללית, שמבטחת כמחצית מהישראלים, תפחית השנה תשלומים מהשב"ן בסכום כולל של 120 מיליון שקל, דבר שמתבטא בהפחתת תשלומים חודשית בתוכניות"כללית מושלם" ו"כללית פלטינום", בטווח שינוע בין חצי שקל לילדים ועוד 10 שקלים למבוגרים. אחרי ירידות המחירים, כללית תציע את מחירי הביטוחים המשלימים הנמוכים ביותר מבין כל 4 קופות החולים.

קופת חולים מכבי התפחית תשלומים בהיקף שנתי של כ-100 מיליון שקל. בסך-הכול, הורדות המחיר החודשיות ב"מכבי מגן זהב" בטווח ינועו בין שקל וחצי לילדים ועד כתשעה שקלים למבוגרים.

קופת חולים מאוחדת תפחית תשלומים בהיקף של 16 מיליון שקל, דבר שיתבטא בהורדות מחיר חודשיות ב"מאוחדת שיא" שינועו בין חצי שקל לילדים לכעשרה שקלים למבוגרים.

קופת חולים לאומית תפחית תשלומים בהיקף ש 14.5 מיליון שקל והורדות המחיר החודשיות, בעיקר ב"לאומית זהב", יהיו בסכומים של חצי שקל לילדים ועד שבעה שקלים למבוגרים.