האומנם רק בישראל מסייעים לאנשים שניקו את צ'רנוביל?

האם המפלגה של ליברמן היא היחידה בעולם שקידמה חוק למען מטהרי אסון צ'רנוביל? • המשרוקית של גלובס

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / צילום: שלומי יוסף

הדרמה הטלוויזיונית על אסון צ'רנוביל החזירה לחיים אסון בן שלושים שנה, ולמנהיג ישראל ביתנו אביגדור ליברמן היא הזכירה אפיזודה מחייו הפוליטיים. ליברמן הוזמן להגיב לכתבה בחדשות 13 על הישראלים ששהו אז בצ'רנוביל וניצל את הההזדמנות כדי לדבר על התרומה של מפלגתו למנטרלים שפעלו לטהר את הזיהום הרדיואקטיבי. "מדינת ישראל זאת המדינה היחידה שהעבירה חוק לטובת אותם אנשים שפעלו בצ'רנוביל", הוא אמר לאיילה חסון, והוסיף: "את החוק העבירה ישראל ביתנו, עם כל הפעילים. מי שהוביל את כל הקמפיין היה, זכרונו לברכה, ח"כ יורי שטרן".

פיצוץ הכור בצ'רנוביל אירע באפריל 1986 בצפון אוקראינה, והרוחות נשאו זיהום רדיואקטיבי צפונה לבלארוס ופיזרו אותו על פני כחמישית משטחה. רמות שונות של קרינה נרשמו מסין ועד ארצות הברית. כדי לטהר את השטח ולאטום את הכור גייס הממשל הסובייטי 800 אלף איש מכל רחבי ברית-המועצות: "ליקווידטורים". האנשים האלה, שסיכנו את נפשם באזור הנגוע, זכו לימים להכרה רשמית. רוסיה, אוקראינה ובלארוס הנפיקו תעודות מיוחדות לכ-600 אלף מהם.

אנשי ישראל ביתנו, ובהם יורי שטרן, אכן יזמו הטבות מיוחדות לליקווידטורים שעלו לישראל - "מנטרלים", בלשון החוק שהעבירו בכנסת ב-2001. החוק מבטיח לבעלי תעודת ליקווידטור מעקב רפואי אחרי השפעות הקרינה, מענק נופש שנתי שעמד ב-2017 על כ-5,700 שקל, קדימות בתור להלוואה לדיור (לזכאים) ותוספת של 10% בסיוע בשכר דירה. ב-2006 יזמו אנשי ישראל ביתנו תיקון שהבטיח את מענק הנופש לאלמנות מנטרלים שלוש שנים אחרי מותם. לפני כשנה נהנו ממענק הנופש כ-1,300 מנטרלים.

הטבות לליקווידטורים ניתנות גם מחוץ לישראל - במדינות ברית-המועצות לשעבר. באוקראינה ניתנה ב-2005 תמיכה ל-19 אלף משפחות בעקבות מות מפרנס שהיה ליקווידטור, לפי מגזין Time. הטבות שונות לליקווידטורים ניתנות גם ברוסיה ובבלארוס, וכן ברפובליקות רחוקות יותר מאזור האסון שמהן גויסו עובדים לעבודות הניקוי. לדוגמה, 2,300 ליקווידטורים מולדבים זכאים לשירותי בריאות חינם, ו-6,000 ליקווידטורים לטבים זכאים לפנסיה מוקדמת, אחד מהם הוא נשיא המדינה לשעבר.

עם זאת, ככל שהעלתה בדיקת המשרוקית, שום מדינה מחוץ לברית-המועצות לשעבר - לרבות מדינות שקלטו מהגרים רבים משם, כגון קנדה והאיחוד האירופי - לא מעניקה הטבות מיוחדות לבוגרי עבודות הטיהור. במובן זה, ישראל יוצאת דופן.

בשורה התחתונה, דבריו של ליברמן חצי נכונים. ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לברית-המועצות לשעבר שחוקקה חוק למען המשתתפים בטיהור אזור צ'רנוביל, וזאת ביוזמת ישראל ביתנו. עם זאת, חוקים כאלה קיימים במדינות שהיו חלק מברית-המועצות.