"יש בבורסה כיום חברות עם זיקה לקנאביס ששווי השוק שלהן מנותק ממצבן העסקי הנוכחי ומבוסס בעיקר על חלומות"

כך אמר היום עו"ד אלי דניאל, ראש צוות ביומד והיי טק, מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך בהרצאה שנשא בכנס עושים שוק של "גלובס" בנושא קנאביס: זרעי המהפכה • "כיום זאת משימה כמעט בלתי אפשרית לעשות הערכת שווי לחברה הפועלת בתחום הקנאביס"

"חשוב להבין כי גם אם שוק הקנאביס בכללותו נמצא בצמיחה, הרי שכמו בכל תחום, גלומים בו לא מעט סיכונים, והאופוריה שהייתה בשנה האחרונה סביב מניות חברות הקנאביס בבורסה, לא מעלימה את הסיכונים האלה. הערכות שווי של חברות בתחום הקנאביס יש לבחון בזהירות רבה. למעשה הייתי אומר שכיום זאת משימה כמעט בלתי אפשרית לעשות הערכת שווי לחברה הפועלת בתחום הקנאביס". כך אמר עורך דין אלי דניאל, ראש צוות ביומד והיי טק, מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, בכנס עושים שוק של "גלובס" בנושא קנאביס: זרעי המהפכה .

"כאשר חברה ציבורית מתייחסת לפעילות שלה בחו"ל, המשקיעים צריכים לבחון טוב באיזה סוג פעילות מדובר והאם פעילות זו עלולה להיות בלתי חוקית מבחינת הדין הישראלי. אנחנו ברשות לניירות ערך, דאגנו, דואגים ונדאג, שכל המידע הרלוונטי אודות הסוגיות הללו יבוא לידי גילוי בפני ציבור המשקיעים", אמר דניאל.

דניאל התייחס בפתח דבריו לתחילת הכניסה של חברות מתחום הקנאביס לשלדים בורסאיים ואמר כי "לפני כשנה וחצי התוודענו ברשות, לראשונה, לחברה ציבורית שביקשה לצקת לתוכה פעילות קנאביס רפואי. אני מוכרח להודות, שאף אחד אצלנו לא חזה, בזמן אמת, שבתוך תקופה של 18 חודשים, נגיע למצב שבו יהיו לנו בבורסה עשרות חברות עם זיקה כזו או אחרת לתחום הקנאביס הרפואי".

"התינוק שלנו קיבל סטרואידים"

"אם ננסה לדמות את צמיחת התחום לצמיחה של תינוק בשנתיים הראשונות של חייו, זה נראה שבמקום לשתות בקבוקי סימילאק, התינוק שלנו קיבל סטרואידים", אמר דניאל.

בנוגע לחשש מפני התפתחות בועה אמר דניאל כי "כאשר אנחנו ברשות בוחנים את חברות הקנאביס הציבוריות, אנחנו עושים פילוח לארבע קטגוריות - חברות בהן הושלמה עסקת הכנסת פעילות, חברות בהן יש הסכם מחייב להכנסת פעילות, חברות בהן יש מזכרי הבנות, וחברות בהן כל מה שיש, זו הצהרת כוונות לפעול בתחום. כיום רק 36% מהחברות השלימו הכנסת פעילות".

"שווי השוק המצרפי של חברות הקנאביס הציבוריות עמד בתחילת השבוע על כ-2.5 מיליארד שקל. מבחינה אפקטיבית, אם משקללים מניות שאמורות להיות מונפקות בחברות שנמצאת לקראת השלמת עסקה, אנחנו מצויים ברף של כ-3.5 מיליארד שקל. זה לא מעט, בעיקר אחרי הירידה שהייתה בחודשיים האחרונים, אבל אם נסתכל על הביצועים העסקיים של ארבע מהחברות הגדולות בעולם בתחום, בשנת 2018, ונבחן את שווי השוק שלהן בקנדה וארה"ב, כמו גם את המכפילים שלהן, ובאותו אופן, נביט על שתי החברות הציבוריות בתל אביב השלימו הכנסת פעילות ובדוח הכספי שלהן לשנת 2018 אנחנו כבר רואים מכירות , לא נדע לומר האם יש בועה בישראל, בקנדה, בארה"ב, או אולי בכל שווקי ההון הללו".

עוד אמר דניאל כי "יש בארץ שמונה חוות ותיקות לגידול קנאביס. אלא שרוב החברות הציבוריות שלנו, עם זיקה לתחום הקנאביס, עוד לא התחילו לגדל ולו שתיל קנאביס אחד, ולא את אותם 180 שתילים הדרושים לשחקנים החדשים לקבלת רישיון גידול, ובטח שלא לגדל קנאביס באופן מסחרי. המשמעות היא שיש בבורסה כיום חברות עם זיקה לקנאביס ששווי השוק שלהן מנותק ממצבן העסקי הנוכחי ומבוסס בעיקר על חלומות".