"סהרה באירופה": מדינות היבשת מתמודדות עם גל חום קיצוני, מוקדם מהרגיל

התופעה אינה יוצאת דופן בשנים האחרונות, שבאופן גלובלי ועקבי היו השנים החמות ביותר מאז שהחל תיעוד בנושא • בתי החולים בגרמניה דיווחו על עלייה חדה במספר הפונים לחדרי מיון • לפי הנתונים, אתמול היה יום יוני החם ביותר ברשומות בגרמניה מאז 1947

רוחצים מנסים להתקרר בגל החום בצל מגדל אייפל / צילום: גוונדלין לה גוף, רויטרס
רוחצים מנסים להתקרר בגל החום בצל מגדל אייפל / צילום: גוונדלין לה גוף, רויטרס

נושא אחד עיקרי מעסיק בימים האחרונים את תושבי גרמניה, שיצאו בסוף השבוע האחרון לחופשת הקיץ שלהם: גל החום הכבד שתקף את אירופה, כשהוא מביא עמו טמפרטורות של קרוב ל-40 מעלות, שמש קופחת ואבק מהסהרה.

התופעה אינה יוצאת דופן בשנים האחרונות, שבאופן גלובלי ועקבי היו השנים החמות ביותר מאז שהחל תיעוד בנושא, אך הפעם היא מתרחשת מוקדם מהרגיל. בעוד גל החום של הימים האחרונים, לפחות בגרמניה, נשבר אתמול (ד') בלילה, והיום שוררת טמפרטורה נעימה בברלין - גל חום חדש וחמור יותר צפוי להכות כבר בשבת הקרובה.

ההתחממות היא בעלת השלכות מידיות על החיים בגרמניה. בתי החולים דיווחו על עלייה חדה במספר הפונים לחדרי מיון, בעיקר למי שסובלים מבעיות לב ומי שהתעלפו כתוצאה מהחום. כלי התקשורת מלאים באזהרות שלא לצאת החוצה אם אין צורך בכך, וכיצד לזהות תסמינים של מכת חום או התייבשות. שירותי רכבות בצפון המדינה הושבתו בשל השפעת החום על הקטרים, מכבי האש נאבקים בשריפות, והמשטרה הציבה שלטים המורים על מהירות מקסימלית בחלק מהכבישים המהירים שבהם האספלט החל לשנות את צורתו בשל החום.

תיירים בגל החום בספרד \ צילום: REUTERS/Jon Nazca
 תיירים בגל החום בספרד \ צילום: REUTERS/Jon Nazca

בתוך הערים, בדירות שבאופן גורף אינן ממוזגות, התושבים עושים מה שהם יכולים כדי להתמודד עם החום. כפי שקרה בשנה שעברה, קשה מאוד להשיג מאווררים, והטרנד של השנה הוא לקנות משטחי בידוד (כמו לשמשת הרכב) לחלונות, כדי למנוע מהשמש לחמם את האוויר בפנים הבית במהלך היום. בלילה, חלונות הדירות פתוחים לרווחה, מה שמביא, לפי התקשורת הגרמנית, לגל של תלונות למשטרה על מפגעי רעש ברחובות, כמו פאבים ובתי קפה.

בנוסף, חלק מהעסקים בברלין, למשל, תלו אתמול שלטים והודיעו כי הם מסיימים מוקדם. "אין לנו מזגן, וחם מדי בתוך החנות", כתבה חנות לתיקים ברובע מיטה. לפי הנתונים, אתמול היה יום יוני החם ביותר ברשומות בגרמניה, מאז 1947.

ויש גם יוזמות מקוריות. בברנדנבורג עצרה המשטרה רוכב קטנוע שבשל החום רכב כשהוא לובש קסדה בלבד. לשוטר, שדרש ממנו ללבוש מכנסיים, אמר נהג הקטנוע לפי הטוויטר של המשטרה המקומית: "חם היום, אה?". בגן חיות שבמדינת סקסוניה, היכן שנרשם אתמול שיא מעלות גרמני (39.6 מעלות), תועדו העובדים כשהם מורחים קרם הגנה משיזוף (מקדם הגנה 30) על אחד הטפירים.

מצטננים בגל החום בפריז \ צילום: REUTERS/Charles Platiau
 מצטננים בגל החום בפריז \ צילום: REUTERS/Charles Platiau