בוטלה עסקת "ידיעות אחרונות"-בנק פועלים בשל "מתיחות עתיקת-יומין"

מערכת היחסים המורכבת ביו חלק מבעלי המניות צפה כבר בעת הגשת הבקשה לאישור • בנק הפועלים התעתד למכור את המניות בכ-215 מיליון שקל, שמשקפות ל"ידיעות אחרונות" שווי של כ-620 מיליון שקל

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: אמיר מאירי
ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" / צילום: אמיר מאירי

התפוצצה עסקת הענק למכירת מניות בנק הפועלים  ב"ידיעות אחרונות" - כך עולה מהודעת כונסי העיתון, עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי ממשרד גורניצקי ושות', שהוגשה היום (א') לבית המשפט. הסיבה, כפי שעולה מההודעה, היא "מתיחות עתיקת-יומין" בין בעלי המניות, ובראשם משפחת יודקובסקי המחזיקה ב-18% מהמניות (8% במישרין ו-10% משועבדים לבנק דיסקונט), ובין ג'ודי שלום-ניר-מוזס המחזיקה ב-12%. 

האחרונה, אחותו של מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, אף פנתה בשבוע שעבר לבית המשפט וביקשה היתר עיון במסמכים בתיק, תוך שהיא מעלה טענות קשות נגד העסקה ומצהירה כי היא מתנגדת לה מאחר שהיא אינה מכירה את פרטיה. לדבריה, מוסתר ממנה מידע חיוני על העסקה, ופניותיה לקבלו לא נענו.

לפני כשבועיים אישר נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, בהתאם לבקשת הכונסים, את העסקה למכירת מניות בנק הפועלים ב"ידיעות אחרונות" לבעלי המניות הנוכחיים. במסגרת העסקה החריגה עתיד היה נוני מוזס, המחזיק כיום ב-24% מהמניות ונחשב לאיש החזק של הקבוצה, להפוך לבעל המניות הגדול ב"ידיעות אחרונות". 

מדובר במניות שנרכשו לפני כשני עשורים על-ידי איש העסקים אליעזר פישמן, שבסופה של סדרת רכישות של מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס הגיע להחזקה של כ-34%. 

סכום הגבוה משמעותית מהשווי הנוכחי 

קבוצת "ידיעות אחרונות" עומדת על המדף בצורה כזו או אחרת כבר שנים. לאחר שפישמן נקלע לקשיים, הוא ניסה למכור את המניות באופן עצמאי אולם ללא הצלחה, ובשנת 2016 מימש בנק הפועלים את השיעבוד שהיו לו על המניות ומינה את הכונסים. בשנים האחרונות חיפשו הכונסים רוכש לחלקו של פישמן, וגם מוזס עצמו בחן אפשרויות שונות למכירת הקבוצה.

בכל המגעים נהגו בקבוצת "ידיעות" ובסביבותיה לנקוב בשווי של כמיליארד שקל - סכום הגבוה משמעותית מהשווי לפיו תומחרה העסקה האחרונה בפועל העומדת כעת על 215 מיליון שקל, מה שמשקף ל"ידיעות אחרונות" שווי של כ-620 מיליון שקל. הרכישה הייתה אמורה להתבצע בחלקה באמצעות הלוואה של כ-100-120 מיליון שקל שהועמדה ל"ידיעות אחרונות" על-ידי קבוצת הביטוח מנורה מבטחים. בנוסף כללה העסקה גם רכישה של חלק ממניותיה של מרים (מימי) נופך-מוזס ואת אלה של משפחת יודקובסקי.

לדברי הכונסים, כפי שעולה מהבקשה, הסכם המכירה נועד להוות חוליה "בעסקת חבילה" למכירת מניות על-ידי כמה בעלי מניות. לאחר אישור בית המשפט החלו הכונסים לפעול לתיאום מועד ל"חתימה חבילתית" בין כל הצדדים לעסקה, אולם ללא הצלחה כאמור.

הכונסים אף מזכירים כי ציינו בפני בית המשפט כי "קיימת מתיחות עתיקת-יומין בין חלק מבעלי המניות, כי אין ודאות שהצדדים לעסקת החבילה יחתמו על ההסכמים, וכי תרחיש שכזה עלול לסכל גם את הסכם כונסי הנכסים". כעת, כותבים הכונסים, "לדאבון-הלב, תרחיש שכזה אכן התממש". 

נציין כי המועד האחרון לחתימת ההסכמים חל היום, 30 ביוני, שכן לאחר מועד זה הדוחות הכספיים שעליהם התבססה העסקה היו מתיישנים.

"העסקה לא הובאה לאישור הדירקטוריון"

לדברי הכונסים, הם ניסו לתאם מועד לחתימה בשבוע שעבר, אלא שעו"ד ראובן בכר, המייצג את משפחת יודקובסקי, הודיע לכונסים כי המשפחה "אינה מוכנה לביצוע העסקה בכלל, וביום חמישי הקרוב בפרט. אם יידחה לרבעון הבא, ייתכן שיתאפשר לבצע את העסקה". עו"ד בכר הוסיף כי "בכוונתן של מרשותיי לבחון את כל ההיבטים, להבין מה עושים יתר בעלי המניות ולהחליט".

עוד כתב עו"ד בכר כי "איומים על מרשי רק מקטינים את הסיכוי לביצוע העסקה", וכי להבנתו העסקה כלל לא הובאה לאישור הדירקטוריון של "ידיעות אחרונות" וגם לא נשלחה לדירקטורים.

בעקבות כך הצהירו הכונסים לבית המשפט כי "חרף המאמצים הרבים... העסקה לא תצא לפועל בעת הזו, אם בכלל". 

*** גילוי מלא: העסקה המקורית לרכישת המניות ב"ידיעות אחרונות" בשנת 1997 נערכה על-ידי חברה בבעלות משותפת של משפחת פישמן ומשפחת בר און. כיום מדובר בהחזקה עקיפה ומשורשרת ללא זיקה אפקטיבית למניות "ידיעות אחרונות". איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ואלונה בר און, מבעלי השליטה הנוכחיים בחברה, מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי מתמשך.