ב-G20 זה הוכח: "לאמריקאים אין עמדה חזקה לעומת סין"

לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "עצם העובדה שהצדדים חוזרים למו"מ מעידה שאף צד לא מעוניין בשלב זה להסלים עימות מה שמהווה איתות הרגעה לשווקים" • עם זאת, "למרות ההצהרות הלוחמניות הסינים יצאו מהפגישה עם הישגים בידיים"

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

השווקים הפיננסים מגיבים היום בעיקר לתוצאות פסגת ה-G20, מאשר לנתוני המאקרו החלשים שפורסמו הבוקר בסין ובאירופה. המדדים באסיה עלו בכ-2%, באירופה הדאקס קופץ חזרה לטריטוריה שורית, ובוול סטריט החוזים העתידיים על המדדים המובילים מאותתים על עליות חדות בפתיחה. 

"עצם העובדה שהצדדים חוזרים למו"מ מעידה שאף צד לא מעוניין בשלב זה להסלים עימות מה שמהווה איתות הרגעה לשווקים", כתב הבוקר אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש. "יחד עם זאת, אי הוודאות שפוגעת בפעילות הכלכלית ממשיכה לפרק זמן לא מוגדר. עצם העובדה שהצדדים לא הודיעו שהם קרובים להסכם משאירה איום שכל עת המו"מ עלול שוב להגיע למבוי סתום, מה שיגרור הטלת תעריפים וסנקציות אחרות והרעה משמעותית בתחזיות הכלכליות.

"הסינים יצאו מהפגישה עם הישגים בידיים (חזרה למו"מ, דחיית תעריפים, הנחות ל-Huawei), האמריקאים עם הרבה פחות. זה מצביע על כך שלאמריקאים (נשיא ארה"ב) אין עמדה חזקה בעימות מול סין, למרות ההצהרות הלוחמניות, ואולי אף יש יתרון לסינים", הוסיף ז'בזינסקי.

לגבי התגובה הראשונית החיובית של שוק המניות על עצם חידוש המו"מ, אמר ז'בזינסקי כי "לא בטוח שהיא תימשך מעבר לטווח הקצר. אי הוודאות שפוגעת בפעילות הכלכלית בחודשיים האחרונים, כפי שבא לידי ביטוי בנתונים שונים, למעשה לא השתנתה. התעריפים שכבר קיימים ממשיכים להשפיע על הפעילות. הסיכויים להורדת ריבית הפד, כפי שהיו קיימים לפני הפגישה", סיכם ז'בזינסקי.

נציין כי מוקדם יותר היום פורסמו נתוני מאקרו חלשים, המצביעים על התכווצות הפעילות הכלכלית בגוש האירו, בעיקר בבריטניה, שם פעילות הייצור נפלה לשפל שלא נראה מאז 2013. מוקדם יותר בסין מדד מנהלי הרכש הצביע על התכווצות הפעילות הכלכלית, וגם בגרמניה מדד מנהלי הרכש הצביע על העמקת התכווצות הפעילות הכלכלית.