"ה-F-35 הוא כלי חשוב להתמודדות אפשרית עם הרקטות של חיזבאללה"

כך אמרה היו"ר, הנשיאה והמנכ"לית של ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין בכנס הרצליה שהתקיים היום • עד כה היצרנית האמריקאית סיפקה לחיל האוויר 14 מטוסים מתוך 50 שהזמינה, ועד סוף השנה תספק 6 נוספים

מרילין יוסון בכנס הרצליה / צילום: סיון פרג'
מרילין יוסון בכנס הרצליה / צילום: סיון פרג'

היו"ר, הנשיאה והמנכ"לית של ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין, מרילין יוסון הפליגה היום (ב') בשבחיו של מטוס הקרב החמקני F-35 שחיל האוויר הישראלי נמצא בעיצומו של התהליך לקליטתו ואומרת כי "באמצעות טכנולוגיות שהוטעמו במטוסים אלה, הם מהווים כלי חשוב להתמודדות אפשרית עם איום הרקטות של חיזבאללה על ידי זיהוי והעדפה של מטרות עבור חיל האוויר. מטוסי האף 35 יכולים להיות הראשונים לחדור לשטח האויב מבלי להתגלות ולהרוס את איומי הקרקע - אוויר (מערכות ההגנה נגד מטוסים י"א). השמדת האיומים מהקרקע מפנה את הדרך למטוסי אף 35 נוספים שיכולים לשאת עד 18,000 ליברות של תחמושת פנימית וחיצונית בתצורה רגילה, ועם פצצות כבדות במשקל של 5,000 ליברות ויותר".

טיסה ב"תצורה רגילה" היא טיסה שבה המטוס נושא סוגי חימוש שונים מתחת לכנפיים - מה שפוגע משמעותית ביכולותיו לחמוק ממערכות המכ"ם של האויב אך בכך, הוא גם מסוגל לשאת כמות גדולה יותר של נשק.

בטיסה ב"תצורה חמקנית" החימוש מוסתר בתוך גוף המטוס - כך שחתימת המכ"ם שלו נמוכה משמעותית.

עד כה היצרנית האמריקאית סיפקה לחיל האוויר 14 מטוסים מתוך 50 שהזמינה, ועד סוף השנה תספק 6 נוספים. במהלך השנים הקרובות חיל האוויר עתיד להחזיק בשתי טייסות של המטוס המתקדם, שקיבל בחיל את הכינוי "אדיר".

בזמן שבחיל האוויר ובמערכת הביטחון נערכים להכרעה שתתקבל בקרוב על הצטיידות נוספת במטוסי קרב, ומתלבטים בין F-15 משופר, שמסוגל לשאת כמות גדולה של פצצות ואותו מציעה בואינג לבין טייסת שלישית של מטוסי F-35 מלוקהיד מרטין, הופיעה יוסון בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה שבמרכז הבינתחומי ואמרה: "הטווח הרחב של מגוון האיומים שאיתם אנו נאלצים להתמודד היום עלול ליטול את חייהם של אזרחים או חיילים, לעלות מאות מיליוני דולרים למדינות הנפגעות, לערער את היציבות בשוק ההון, לפגוע בתשתיות ואפילו לגרום למשברים הומניטריים בינלאומיים חוצי גבולות. אין מדינה או עם שמבינים לעומק את המציאות הקשה הזו כמו מדינת ישראל, שנולדה למציאות בלתי צפויה וכאוס".

היא הוסיפה ואמרה כי "כדי לנווט במים סוערים אנחנו חייבים לאמץ טכנולוגיות ויכולות חדשות שיהפכו את הבלתי צפוי - לצפוי, לאפשר למנהיגים ומובילי המדיניות להחזיק בכלים אסטרטגיים מכריעים, שיחזקו וישלבו בין כלל הכוחות הצבאיים. כאשר מדובר בביצוע משימות ועמידה ביעדים אין פלטפורמה טובה ממטוסי האף 35. חיל האוויר הישראלי היה הראשון בעולם להפעיל את המטוס בפעילות מבצעית והוא נמצא בחזית פיתוח תהליכי התחזוקה, היישומים הטקטיים והטכניקות המבצעיות".