הכלכלה מאיטה, אבל המזרח התיכון רותח: לאן הולכים מחירי הנפט?

מחירי הנפט נעו על מסלול קופצני בחודשים האחרונים, כאשר הירידה בביקוש ומתחים גיאופוליטיים מתחרים זה בזה על ההשפעה על מגמת המחירים • כעת ההאטה הכלכלית המסתמנת בעולם מאותתת על חולשה בביקושים לסחורה, אך המתיחויות עשויות דווקא להגביר אותם ולשמר את רמות המחירים

מתקן הפקת נפט / צילום: רויטרס, Axel Schmidt
מתקן הפקת נפט / צילום: רויטרס, Axel Schmidt

מחירי הנפט נעו על מסלול קופצני בחודשים האחרונים, כאשר הירידה בביקוש ומתחים גיאופוליטיים מתחרים זה בזה על ההשפעה על מגמת המחירים.

הנפט העולמי מסוג ברנט והנפט האמריקאי ממערב טקסס רשמו תנודות חדות, אך סיימו את הרבעון השני של השנה בירידה של 2.7% ו-2.8% בהתאמה בלבד. מחיר הנעילה של ברנט - הבנצ'מארק העולמי - היה 66.55 דולר לחבית, ואילו נפט WTI בארה"ב ננעל ב-58.47 דולר.

השינויים הקלים הללו הסתירו תנודות מחירים חדות ברבעון שחלף. מה שהוריד את המחירים היו החששות שמתחי הסחר בעולם, בעיקר בין ארה"ב לסין, מאיטים את הכלכלה העולמית ואת הביקוש לנפט. הגורם שהעלה את המחירים היה המתחים הגואים במזרח התיכון, בייחוד אחרי ההתקפות האחרונות על מכליות במפרץ הפרסי ועל צינורות נפט.

המשקיעים צופים כי כל הגורמים הללו יימשכו גם ברבעון השלישי.

הביקושים מתדלדלים
 הביקושים מתדלדלים

"כל העיניים נשואות להמשך מלחמת הסחר מחד מול המתחים עם איראן מאידך, כדי לראות מי מהם ינצח", אמר ריצ'רד פולרטון, מנהל ההשקעות הראשי בקרן הגידור הפרטית מטילדה קפיטל מנג'מנט. "צמיחת הכלכלה העולמית מאיטה, וזו מציאות חדשה לאופ"ק ולרוסיה".

קרטל המדינות המייצאות נפט ובעלות בריתו מתכנסים השבוע לדיון בהארכת הסכם הפחתת התפוקה ב-1.2 מיליון חביות ביום, שיושם בסוף 2018. אופ"ק צפוי להעריך את ההפחתה למחצית השנייה של 2019, וסעודיה צפויה ללחוץ על המפיקות שלא צייתו להתחייבויות שלהן בהסכם הנוכחי.

הקרטל מצוי במלכוד. יש סימנים לכך שלמרות הקיצוץ בתפוקה, יש בשוק יותר נפט מכפי שנחוץ לכלכלה העולמית. סבב הקיצוצים האחרון של אופ"ק העלה את מחירי הנפט הגולמי רק במתינות.

המשמעת הכללית בשורות אופ"ק משקפת את המחלוקות הגוברות בארגון, שכמעט נכשל בהסכמה בין חברותיו ובעלות הברית שלו אפילו על מועד הוועידה החצי-שנתית שלו. בעיית עיתוי שהייתה עלולה למנוע את השתתפות שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובק הסלימה לכדי סכסוך עם איראן.

גם עם הסכמה על הפחתת תפוקה נוספת, האפקט של החלטה כזו יהיה כנראה מוגבל. הרבה יותר חשובה היא השאלה מה הוא הביקוש לנפט. סכסוך הסחר המתמשך בין ארה"ב לסין עד כה הוא גורם מפתח בקביעה אם הכלכלה העולמית יכולה לפרוץ כעת מן המבוי הסתום שלה. בסוף השבוע אמנם נשמעה צפירת הרגעה מכיוון נשיאי שתי המדינות, שסיכמו לא להטיל עוד מכסים ואף הכריזו על המשך השיחות, אך חתימה על הסכם סופי בנושא עדיין רחוקה.

מבחינת אופ"ק, "זה יותר עניין של הגנה על המחירים מאשר של העלאת מחירים", אמר דיוויד יואיט, מנהל יחידת מחקרי הנפט והגז בבנק מקוארי האוסטרלי.

רשימה ארוכה של אינדיקטורים כלכליים מוחלשים - בין היתר כתוצאה ממלחמת הסחר המתמשכת בין ארה"ב לסין - מלבה את החששות שהצמיחה העולמית נחלשת וגורמת למשקיפי שוק האנרגיה להנמיך תחזיות לביקוש לנפט. סוכנות האנרגיה הבינלאומית, משרד האנרגיה האמריקאי ואופ"ק הורידו כולם את תחזית הגידול בביקוש לנפט גולמי השנה ברבעון שחלף.

נתונים מארה"ב מאותתים על עודף היצע השנה, בעונה שבה האנליסטים צופים בדרך כלל ירידה במלאים, בגלל נסיעות הקיץ.

בדוח החודשי שלה ליוני, סוכנות האנרגיה הבינלאומית, IEA, התייחסה ל"היצע בלתי נדלה" של נפט שנבנה במדינות שאינן חברות באופ"ק, בייחוד בארה"ב. יחד עם היחלשות הנתונים הכלכליים, ההיצע הזה מאשש את החששות מפני ירידה בביקוש לנפט ברבעון החדש.

"המעבר להתמקדות בביקוש התרחש בחודש האחרון כאשר הגיעו הדיווחים על הורדת כמה תחזיות לביקוש לנפט", אמרה אן-לואיז היטל, סגנית נשיא לתחום הנפט בחברת ווד מקנזי.

התלקחויות גיאופוליטיות, במיוחד במזרח התיכון, מנעו ירידה חדה מדי במחירי הנפט, ובשבועות האחרונים גם העלו אותם. ההתקפות על המכליות ליד מצרי הורמוז - שבהם חולף שליש מהנפט המשונע בדרך הים בעולם - ועל צינור הנפט המזרחי-מערבי של סעודיה גרמו למשקיעים להמר על עליית מחירים כדי לשקף את הסיכונים להיצע מהמזרח התיכון.

בפרק זמן של שבועיים ביוני התרחשו ההתקפה על המכלית והפלת המל"ט האמריקאי על ידי איראן ב-20 ביוני, שגרמה לעלייה היומית החדה ביותר במחירי חוזי הנפט WTI מאז 2018. המחירים קפצו באותו יום ב-5.4%.

האפשרות של עימות צבאי בין איראן לארה"ב היא הנעלם הגדול ביותר בשוק הנפט בכניסה למחצית השנייה של 2019.

"קשה לראות מה יהיה הפתרון שירגיע את המצב במזרח התיכון בחודשים הקרובים", אמר אוליבייה ג'ייקובס, מנכ"ל חברת הייעוץ השווייצית פטרומטריקס.

למוסדות פיננסיים יש השקפות שונות מאוד על מצב הנפט במחצית השנייה של השנה. מורגן סטנלי הפחית את תחזית הביקוש לנפט ואת תחזית המחיר - עם הורדת השיא הצפוי לברנט ב-10 דולרים ל-65-70 דולר לחבית. מקוארי לעומתו אופטימי יותר ביחס לנפט, ומתאר את מימושי הנפט האחרונים כמוגזמים.