גפני דורש מכחלון וכהן: לנהוג בחומרה נגד למפעלים שמקבלים סיוע מהמדינה ועוברים לחו"ל

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת פנה לשרי האוצר והכלכלה בעקבות המשבר במפעל חרסה בבאר שבע • "חברי ועדת הכספים סבורים כי יש לנהוג בחומרה רבה ביחס למפעלים שמקבלים מהמדינה סיוע ולאחר מכן משתמשים בו לצורך מעבר למדינה אחרת, כמו טורקיה", לשון המכתב ששלח

משה גפני / צילום איל יצהר
משה גפני / צילום איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני קורא לשרי האוצר והכלכלה, משה כחלון ואלי כהן להנהיג מדיניות של יד קשה כלפי חברות שמקבלות מענקים והטבות ומהמדינה אך מעתיקות את פעילות היצור שלהן לחו"ל תוך פיטורי עובדים בישראל. גפני פנה לכהן ולכחלון בעקבות המשבר במפעל חרסה בבאר שבע, שהעסיק 115 עובדים ופוטרו בסוף אפריל האחרון בעקבות ההחלטה להעתיק את פעילות היצור שלו לטורקיה.

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
 משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

חרסה, שיצרה כלים סניטריים משתייכת לקבוצת חמת שבבעלות איש העסקים יואב גולן ובחברה טענו כי המשבר במפעל בבאר שבע החל בעקבות יבוא נרחב של תוצרת זולה ועלויות יצור שנמוכות ב 45% מעלויות היצור בארץ.

עובדי מפעל חרסה בכניסה לחברה-האם "חמת" באשדוד / צילום: באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות
 עובדי מפעל חרסה בכניסה לחברה-האם "חמת" באשדוד / צילום: באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות

בעבר חרסה קיבלה מהמדינה מענק בגובה של כ-3 מיליון שקל מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. החברה לא עמדה במספר תנאים שנקבעו לה וכעת רשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה דורשת ממנה שתחזיר לה סכום של יותר מ-7 מיליון שקל.

בפנייתו לשרים, כתב גפני כי "מפעל חרסה, כמו מפעלים אחרים, מקבל הקלות, סיוע והלוואות מהמדינה וחברי ועדת הכספים סבורים כי יש לנהוג בחומרה רבה ביחס למפעלים שמקבלים מהמדינה סיוע ולאחר מכן משתמשים בו לצורך מעבר למדינה אחרת, כמו טורקיה".

גפני הוסיף וכתב לשרים כי "אני סבור שחשוב לחזק את המפעלים שנשארים בארץ ולסייע להם בכל דרך אפשרית אך מקרה כמו זה של חרסה צריך להיות נורה אדומה לכולנו, לכך שצריך גם למצוא דרך לנקוט יד קשה ביחס למפעלים מסוג זה שסוגרים את שעריהם לצורך העברת הפעילות למדינה אחרת ומותירים את העובדים המומים ופגועים".

גורם ממשלתי בכיר אמר בהתייחס לדבריו של גפני כי יש בכוונת רשות ההשקעות לגבות את מלוא החוב מחברת חרסה, בשל מענק שניתן לה מהמדינה בעבר - והיא לא עמדה בתנאים שנקבעו לה.

גורמים תעשייתיים שמקורבים לחרסה אמרו ל"גלובס" כי החברה הגישה עתירה מנהלית בעקבות דרישת החוב ממנה בגין מענק שקיבלה בעבר וכי בכל מקרה, לאחר שהחברה קיבלה את המענק - המדינה ביטלה מכסי מגן והנהיגה מדיניות של סחר חופשי באופן שאפשר יבוא נרחב שפגע ביצור שלה בארץ. עוד טענו הגורמים כי כבר ב 2002 המדינה הבטיחה לחרסה גישה לגז טבעי, באופן שהיה מוזיל את עלויות היצור, אך זו התקבלה רק בשנת 2015 - ולגז נקבעו מחירים שאינם אטרקטיביים.