האם מפלגת כחול לבן ויתרה על הקול הרוסי?

מאז 1992 לא נבחר ראש ממשלה ללא תמיכת העולים. גנץ צריך להיות מודאג מחוסר הנוכחות שלו במגזר

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט
יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

בבחירות הקודמות עשתה מפלגת כחול לבן את כל הטעיות האפשרויות שמנעו מממנה לנצל את הפוטנציאל האלקטורלי שלהם במגזר הרוסי. ברשימה של כחול לבן נבחרו שלושה עולים: שניים מאתיופיה ואחד מהמגזר הרוסי. המפלגה הבהירה באמצעותם, שמאבק על 2 מנדטים (1.4% מבעלי זכות בחירה) חשוב לה יותר ממאבק על 18 מנדטים (16% מבעלי זכות בחירה). גם קמפיין הבחירות ברוסית לא היה ממוקד: המפלגה נתנה הבטחות, אבל לא ניצלה כישלונות של הממשלה לגבי פנסיה, דיור לעולים וזכויות האזרח. כחול לבן לא היית מורגשת בשטח ולא הצליחה לקבוע סדר יום ושיח סקרב יוצאי רוסיה.

נכון להיום רק שתי מפלגות מקבלות תמיכה גדולה של המגזר: ישראל ביתנו והליכוד. הצלחתם בקרב דוברי הרוסית לא נובעת מפעילותם, אלא בגלל כישלונות המתחרים, שלא הצליחו לבנות אלטרנטיבה.

ישנו פתגם שאומר, כששניים רבים השלישי מרוויח. בפוליטיקה זה לא עובד. בבחירות האחרונות לכנסת אחרונות כל הזרקורים היו על בנימין נתניהו ובני גנץ, כי על סדר היום היה מי משניהם יהיה ראש הממשלה. מפלגות ליכוד וכחול לבן קבלו ביחד 70 מנדטים, בעוד שכמעט כל המפלגות האחרות הלא חרדיות, התרסקו.

בבחירות הקרובות לכנסת ה-22 יהיה מאבק גדול בין נתניהו לאביגדור ליברמן, מאחר שעל סדר היום תהיה הכפייה החרדית. המאבק הזה יתנהל במגרש הרוסי וכל אחד מהם ינסה לחסל את השני בבחינה פוליטית. מפלגת כחול לבן תהיה בצל הזרקורים ועלולה לשלם מחיר אלקטורלי כבד.

הבחירות רחוקות עדיין יחסית, אך בכחול לבן כבר מגבשים אסטרטגיה של "לשבור ימינה". אבל כבר בבחירות הקודמות הליכוד פרסם בשפה הרוסית תשובה לכך: "גנץ זה ברק מס' 2 - לא ניתן לרמות אותנו פעם שנייה".

מסקר פנימי שנערך על-ידי מכון "שווקים פנורמה" עבור מפלגת ישראל ביתנו עלה שליברמן מכפיל את כוחו. בסקר פנימי של הליכוד עלה שהבייס של המפלגה והבייס של ישראל ביתנו נשארים יציבים - הקול ה"רוסי" בורח מ"כחול לבן".

לפי סקר שהתפרסם ב-17 ביוני בתקשורת הרוסית, רואים בבירור שהתרגיל של ליברמן מצליח. ישנה התחזקות דרמתית של ישראל ביתנו ל-58% מהקולות, הליכוד יורד מ-25% ל-17% וכחול לבן במגזר הרוסי יורדת מ-21% ל-9%. שני המנדטים של יש עתיד עברו לישראל ביתנו. מגמה זו מסוכנת לגנץ ולמפלגת כחול לבן, מאחר שמאז 1992 לא נבחר אף מנהיג לראשות הממשלה בלי תמיכת הקול הרוסי.

ב-17 בספטמבר הקול הרוסי גם יקבע מי יהיה ראש הממשלה ומי יהיה ראש האופוזיציה. הוא יקבע אם נתניהו יוכל להרכיב את הממשלה ללא ליברמן, ואם ישראל ביתנו תעבור את אחוז החסימה. לעומת זאת, הצלחה של ליברמן יכולה לגרום לסיום הקריירה הפוליטית של בנימין נתניהו. בני גנץ יכול עדיין לשנות את מצב, הכול פתוח, המשחק רק התחיל. 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים