גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר החדש של סיטרואן מגהץ את האספלט הישראלי בלי בעיות

הקרוס-אובר החדש של סיטרואן מציג עיצוב בעל אישיות, תא נוסעים מאובזר היטב ומנוע נמרץ ● היתרון הגדול הוא נוחות נסיעה מרשימה שמנטרלת היטב את תחלואי האספלט הישראלי - אבל באה על חשבון התנהגות הכביש

נפתח בבקשה אישית לשר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ': אנא, דאג לתחזוקת הכבישים. קודמך בתפקיד הגדיל אומנם את תקציב המשרד בצורה מרשימה - 19 מיליארד שקל בשנה החולפת - ובנה מחלפים ייצוגיים לתפארת. אבל האיכות ומצב התחזוקה של כבישים רבים בישראל בתקופתו בהחלט לא שיקפה את חלקו של המשרד בעוגת התקציב הלאומית, אם לנסח זאת בעדינות. אנחנו לא צריכים לקרוא בשביל זה את הפרק העבה בדוח מבקר המדינה שעוסק בנושא; כל נסיעה מנהלתית בעיר ובפריפריה כיום מזכירה לנו את שירות המילואים בחאן-יונס ובדרום לבנון, שם היינו חובשים קסדות לא (רק) נגד צלפים ומטענים אלא כדי להגן על הראש מחבטות בתקרת הרכב.

סיטרואן - אתר C5 איירקרוס

לפיכך, כששמענו שסיטרואן השיקה קרוס-אובר חדש עם מערכת מתלים מהפכנית על בסיס "כריות הידראוליות פרוגרסיביות", שמבטיחה "נוחות נסיעה בנוסח שטיח קסמים" ניצתה בנו תקווה. האם נמצאה אלטרנטיבה לתקציבי תחזוקת הכבישים של משרד התחבורה?

חיצונית, העניקה סיטרואן לאיירקרוס עיצוב מובחן ושונה מאוד מזה של האח פיז'ו 3008, שחולק את אותה פלטפורמה. הכלי ארוך מאחיו לבית פיז'ו ב-6 סנטימטרים, רחב בסנטימטר ובעיקר גבוה יותר ב-5 סנטימטרים, מה שמקנה לו פרופורציות של SUV "אמיתי".

המראה מחוזק על ידי עמוד גג אחורי אנכי, מרווח גחון מכובד ביחס לפלח (23 ס"מ) וקשתות גלגלים מאסיביות, שבגרסת האבזור העילית שבה נסענו חיפו על חישוקי 19 אינץ' מרשימים. אם מוסיפים לכך חיפויים פלסטיים קשוחים בתחתית המרכב, מקבלים מראה כמעט אמריקאי - וזו מחמאה בפלח ה-SUV.

חבל רק שהמעצבים לא עצרו שם והעמיסו על החרטום גם שלל קווים אופקיים ופנסים מדורגים ומסובכים למראה לצד קישוטי ניו-אייג' צבעוניים בדפנות על פי מיטב מסורת האוונגארד הצרפתית. כך או כך, זה רכב מרשים שמצליח להתבלט מעל ההמון.

מאובזרת ונוחה

הקשר המשפחתי ל-3008 בולט יותר בתא הנוסעים. לוח המחוונים הדיגיטלי אומנם שונה בעיצובו החיצוני והגרפי, כולל איזכור נוסטלגי חביב לשעונים האופטיים המסתובבים של דגמי סיטרואן הקלאסיים. אבל מערכת המולטימדיה הרחבה והאיטית מקבילה, וכך גם רוב מערך התפעול, כולל המודול של ידית ההילוכים דמויות הג'וסטיק.

ריפוד המושבים ייחודי ושזור בריבועים ומזכיר קצת את זה של סיטרואן קקטוס, אבל כאן הוא הרבה יותר תומך ונוח. סף הכניסה ממוקם בגובה נוח מאוד לכניסה וליציאה, ואילו המושב האחורי עשוי משלוש יחידות מודולריות עם יכולת תנועה נפרדת. הוא יכול לאכלס בנוחות שלושה מבוגרים בלי לקפח את היושב במרכז. הוסיפו לחבילה תא מטען ענק בנפח 580 ליטר לפני קיפול המושבים, 60 ליטר יותר מב-3008, ושלל חללי אכסון פנימיים שונים ומשונים - וקיבלתם קרוס-אובר עם שימושיות של מיניוואן משפחתי.

טוב שיש מצב ספורט

הדגם העילי והיקר שבו נסענו מגיע עם אבזור מקיף מאוד כולל גג זכוכית פנורמי; זיגוג כפול, שעושה עבודה מצוינת בבידוד התא מרעשי חוץ; מושבים חשמליים ומערך מקיף של עזרי בטיחות אקטיביים, כולל מערכת לתיקון אוטומטי של ההיגוי, שהמאפיין הידידותי ביותר שלה הוא מתג הביטול הידני. איכות הייצור סבירה, ובסך הכול תא הנוסעים זוכה לציון גבוה ביחס למחיר.

האיירקרוס משווקת בישראל עם מנוע טורבו דיזל בהספק 130 כ"ס או עם מנוע ה-1.6 ליטר טורבו בנזין בהספק 180 כ"ס, שבו כבר פגשנו בגרסת הבסיס של ה-DS7 הגדול. טורבו-בנזין רתום למשקל עצמי מתון של כ-1.4 טון, אבל תחושת הביצועים תלויה במצב התכנות הנבחר. במצב "נורמלי", ובוודאי במצב "חיסכון", תגובת הדוושה איטית, המהירות נצברת בעצלתיים והנהג תוהה לעיתים לאן נעלמו הסוסים המובטחים.

לחיצה ארוכה על מתג "ספורט" משחררת את ההספק המובטח, מעניקה דחף מכובד בעליות ומחדדת את תגובת הדוושה ותיבת ההילוכים, על חשבון תגובה פחות רהוטה של התיבה במצבי עצור-סע. זו גם מכונית נעימה לנסיעות ארוכות ומהירות עם רעש מנוע אפסי כמעט. צריכת הדלק נגזרת גם היא ממצב התכנות. נהיגה נמרצת תוך שימוש תכוף במצב ספורט תציב את הצריכה על כ-11 קילומטרים לליטר.

את מירב העניין מרכזת מטבע הדברים אותה מערכת מתלים קסומה, שאמורה להחיות את תהילת העבר של המערכת ההידרו-פניאומטית המהוללת של סיטרואן, אבל ללא המורכבות ובעיות האמינות של אותה מערכת. בכל הנוגע לנוחות הנסיעה על אספלט משובש, האיירקרוס מקיים את המובטח. המערכת מגהצת בורות ושיבושי אספלט ישראליים טיפוסיים ביעילות שאינה נופלת מזו של רכבי פאר עם מתלי אוויר. אפילו פסי ההרעדה הקשוחים בשכונה שלי, שעליהם כבר התרסקו ברעש לא מעט מתלים (וחוליות גב), חלפו מתחת למרכב בריחוף נעים. הנוחות המופתית נשמרת גם על הכביש המהיר.

אבל להבדיל ממתלי אוויר "מסתגלים" בעלי שליטה ממוחשבת, כאן מכויילים המתלים למצב רך באופן קבוע. זה אומר נטיות מרכב מוחשיות בפניות הדוקות ומהירות, שדורשות להוריד את הרגל מהדוושה מוקדם מהרגיל. גם ההיגוי מרגיש קליל ברוב מצבי הנהיגה כולל במהירויות גבוהות ואילו תגובת הבלמים חדה ונשכנית.

בשורה התחתונה, ההתנהגות מתאימה יותר לנהגים משפחתיים רגועים ופחות לחובבי אקשן חדורי מוטיבציה. כראוי לרכב שמוצאו במדינה חקלאית עם הרבה כבישים כפריים, מפגין האיירקרוס יכולת מכובדת של ירידה לשבילי עפר ו/או טיפוס על מדרכות.

המחיר של סיטרואן איירקרוס בנזין עם 180 כ"ס מתחיל בכ-160 אלף שקל לגרסת הבסיס ומפליג עד לכ-179 אלף לגרסה המפוארת והמאובזרת מאוד. אלה אינם מחירים חריגים לפלח הזה, אולם ספק אם האיירקרוס תדיח מצמרת טבלת המכירות את הקודיאק/קארוק, את גרסאות הטורבו של הקוריאניות היקרות או אפילו את ה-3008.

אבל מי שקצה נפשו בטלטולים ובחבטות על מסלול העינויים של האספלט הישראלי יתקשה למצוא בארץ מכונית חדשה ונוחה יותר בתקציב של פחות מ-80 אלף דולר (כ-285 אלף ש'). עבורנו, החזרה מה-C5 למכונית "נורמלית" הייתה כואבת. תרתי משמע. 

המתחרות

סקודה קארוק 1.5 טורבו

גרסת ה-1.5 ליטר של הקארוק עולה 160-185 אלף שקל. היא קצרה ונמוכה מה- C5 וניצבת על בסיס גלגלים קצר יותר. אבל תכנון יעיל של התא מעניק לה חלל משפחתי מרווח יחסית. משקל עצמי נמוך ביחס עם מנוע בהספק 150 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים מסייעים להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות. הגרסה היקרה מאובזרת היטב

טוסון/ספורטאג' 1.6 ליטר טורבו

במחירים של 170-185 אלף שקל מציעות גרסאות ה-1.6 ליטר טורבו של האחיות יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' ביצועים נמרצים יחסית, תא נוסעים יעיל ועיצוב חיצוני בוגר. תיבת ההילוכים כפולת מצמדים, רמת האבזור התקני מכובדת אבל לא מקיפה כמו בצרפתיות ונחות הנסיעה סבירה

ניסאן קשקאי טורבו-בנזין

ניסאן קשקאי המחודש מציג בגרסת הבסיס מנוע 1.3 ליטר טורבו חדש בהספק 140 או 160 כ"ס, שפותח עם מרצדס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. ממדיו קטנים משל ה- C5 אבל הוא בנוי ומאובזר היטב, מציע מתלים נוחים וביצועי הגרסה החזקה מכובדים. מחיר גרסת ה-160 כ"ס מתחיל ב-147 אלף

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל