סוף עידן הדילים? ספקי התיירות תקועים עם חבילות נופש שלא נמכרות

בעקבות פריחת טיסות הלואו קוסט, הסוכנים הבינו שהישראלים אינם מעוניינים בחבילות הכוללות טיסה ומלון ולעתים מפרקים בעצמם חבילות שכבר שיווקו • לאן כדאי בכל זאת לרכוש חבילות? לאיי יוון

חופשה / צילום: Shutterstock
חופשה / צילום: Shutterstock

כמעט 1,600 טיסות יופעלו מנתב"ג בממוצע מדי שבוע בקיץ 2019 - מספר המשקף עלייה של 6% לעומת קיץ 2018 - כך עולה מנתוני רשות התעופה האזרחית (רת"א). מאז 2015 מגמת העלייה במספר הטיסות ממשיכה באופן עקבי - אם כי בשנה האחרונה היא מתונה יותר.

העלייה במספר הטיסות נובעת מפריחתן של טיסות הלואו קוסט, וזו כבר מובילה למצב שבו ספקי התיירות נותרו הקיץ עם חבילות נופש שאין להן דורש. מסיבה זו הם כבר אינם מציעים חבילות נופש ליעדים מסוימים שאין להם כלל ביקוש.

השמיים ש"נפתחו" לפני שש שנים שינו את הרגלי הצריכה של הישראלים. יותר ויותר ישראלים רוכשים בנפרד טיסות ומלון או דירה - ולא חבילה הכוללת טיסה, מלון והעברות משדה התעופה למלון.

"עד לפני שנתיים היו חבילות כמעט לכל יעד, היום זה השתנה. חבילות ליעדים כמו אמסטרדם, פריז או ברלין כמעט לא קיימות. גם ליעדים כמו בוקרשט, בודפשט ופראג, שהיו יעדי חבילות קלאסיים, כמעט שאין חבילות בגלל התחרות מול הלואו קוסט", אומר גורם בכיר בענף.

כמה טיסות
 כמה טיסות

באיי יוון יש עדיין יתרון לחבילות

לדברי אותו גורם, ביעדים כמו איי יוון, שבהם ספקים תופסים את רוב בתי המלון, יש יתרון לחבילות. "אפשר למצוא חבילות לחופש הגדול לשלושה-ארבעה לילות מ-300 דולר לאדם ליעדים בקפריסין, בולגריה, יוון או טורקיה. לקנות בנפרד טיסה ומלון יהיה יקר יותר. אני מניח שעם סיום הקייטנות קצב ההזמנות יגדל, והחבילות יימכרו. תופעה אחרת שאנחנו רואים היא של ספקים שמפרקים את החבילה שנתקעו איתה: מוכרים טיסה בלבד לכרתים או לבורגס ב-130-150 דולר, כדי להיפטר מהטיסה שהם שריינו מראש".

לדברי זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר, "נכון שיותר מזמינים בנפרד טיסה ומלון, אבל כל העוגה גדלה, גם סגמנט החבילות וגם ההזמנות בנפרד. אנחנו רואים את השינוי ביעדים שבעבר לא היו מחפשים בהם טיסות ומלונות בנפרד כמו כרתים למשל - ועכשיו אנשים מחפשים רק טיסות ליעד הזה".

האתגר נופל גם לפתחם של הסיטונאים שמרכיבים את החבילות. "התחרות הובילה לזה שהרווחיות נשחקה, והמחיר לא השתנה. אם משלבים בחבילה טיסת לואו קוסט, הרווח נשען רק על המלון", אומר רוזן.

גם סמנכ"ל איסתא, רונן קרסו, הבחין בשינוי. לדבריו, "הרבה אנשים מזמינים מראש וילה או דירה, ואז רק טיסה".

באשת טורס החליטו לקחת את המגמה של הפרדת חבילות צעד קדימה. החברה השיקה פיצ'ר של חבילות "מיקס אנד מאץ'" של טיסה ומלון לפי בחירה, בשלב זה ללא העברות. לדברי המנכ"ל אפרים קרמר, "בדומה לענפים אחרים, אנשים מחפשים מערכות פתוחות שיאפשרו להם גמישות גם בחופשה. לצאת עם חברת תעופה אחת ולחזור עם אחרת, לבחור את המלון או את שעת הטיסה. אנחנו מציעים את כל האפשרויות מבלי לקדם יעד או מלון ספציפי. זו תופעה שתלך ותגדל, וכבר עכשיו אנחנו נדהמים מהעוצמה של ההיענות לזה. בשווקים בבריטניה ובסקנדינביה זה מאוד בולט, וגם פה זה יתחזק".

טיסות הלואו קוסט - 13% מכלל הטיסות

לפי נתוני רשות התעופה האזרחית, 70% מהטיסות השבועיות בקיץ 2019, כ-1,100 טיסות יבוצעו על-ידי חברות התעופה הזרות, ו-30% יבוצעו על-ידי החברות הישראליות. מבין החברות הזרות בולטת נוכחות חברות הלואו קוסט, ובראשן של וויז אייר ההונגרית, שביססה את מעמדה כחברת התעופה הזרה החזקה בישראל, ושתגדיל את תדירות טיסותיה בקיץ הזה מ-65 בשבוע ל-69; איזי ג’ט הבריטית, חברת הלואו קוסט הראשונה שהפעילה טיסות לישראל, שתגדיל את תדירות טיסותיה ל-62 טיסות בשבוע, לעומת 52 בקיץ שעבר; וריאנאייר, מלכת הלואו קוסט מאירלנד, שתגדיל את תדירות טיסותיה מ-29 בקיץ שעבר ל-40 בקיץ 2019.

חברות לואו קוסט נוספת שמחזקת מעמדה בישראל היא טראנסאוויה (מקבוצת אייר פראנס KLM), שמגדילה את תדירות הטיסות שלה מ-28 ל-35 בשבוע. סך טיסות הלואו קוסט יגיעו לנתח של 13% מכלל הטיסות.