ווי וורק מתכננת לגייס בתקופה הקרובה מיליארדי דולרים באג"ח לפני הנפקת מניות

חברת חללי העבודה המשותפים מקווה שהמזומנים יסייעו לה לחמוק מהסוגיות שהעיבו על ההנפקות המאכזבות של אובר וליפט • לפי התוכנית תזרימי מזומנים מבניינים מסוימים של החברה יממנו את החזרי החוב והריבית, שתהיה נמוכה ביחס לשוק הקונצרני

wework /  צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
wework / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

לחברת חללי העבודה המשותפים ווי וורק (WeWork) יש תוכנית לשפר את האמון בעסקיה, בטרם תצא להנפקת מניות ראשונית לציבור (IPO): גיוס באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף מיליארדי דולרים, שיממנו את צמיחתה עד שהחברה תתחיל להרוויח.

ווי וורק, שאינה רווחית לפי שעה, תנסה לגייס בחודשים הקרובים 3-4 מיליארד דולר באמצעות מנגנון חוב שיוכל לגדול אפילו ל-10 מיליארד דולר בשנתיים-שלוש הבאות, לפי גורמים המקורבים לעסקה. הנפקת האג"ח תתבצע בנפרד מגיוס ההון שמתכננת ווי וורק בהנפקת המניות הראשונה שלה, וייתכן שהיא אף תהיה גדולה ממנה.

גיוס החוב הנרחב טרם הנפקת מניות משקף את הספקנות המופנית גם כלפי חברות נוספות בפרופיל גבוה בכלכלה החדשה כמו ליפט ואובר. חברות ההסעות השיתופיות צברו הפסדים גבוהים ויצאו להנפקות עם באזז תקשורתי גדול, אך לא השיגו הצלחה במסחר. שתי המניות הללו נסחרות כעת מתחת למחירי ההנפקה - וביחס לציפיות המחיר אחרי ההנפקה הפער גדול אף יותר.

נוסף להשוואות לאובר וליפט, ווי וורק, שהפסידה בשנה שעברה 1.9 מיליארד דולר, נפגעה גם מביטול השקעת הענק המתוכננת מצד תאגיד סופטבנק (SoftBank) היפני, בעקבות התנגדות משקיעים בסופטבנק. גיוס החוב הנרחב עשוי לתמוך בביקוש להנפקת מניות, בין היתר בכך שהסכום שיגוייס ישכנע משקיעים שהחברה יכולה לממן את התרחבותה במשך שנים ללא צורך להנפיק עוד מניות.

בנקי ההשקעות גולדמן זקס וג'יי. פי. מורגן בונים את התוכנית הזו ומגבים אותה, אולי עזרת בנקים נוספים, לפי הערכות. מנכ"ל ווי וורק, אדם ניומן, נפגש בשבועות האחרונים עם מנכ"לי שני הבנקים, ג'יימי דימון ודייויד סלומון, כדי לדון בעסקת האג"ח ובהנפקת המניות.

ווי וורק שוכרת שטחי משרד לתקופה ארוכה, משפצת ומחלקת אותם ומשכירה אותם בשכירות משנה על בסיס ארוך טווח לחברת אחרות. לחברה עצמה יש מעט נכסים בבעלותה. בהנפקת האג"ח, ווי וורק תוכל לנצל את תזרימי המזומנים שהיא מייצרת ממבנים מסוימים שהיא משכירה כדי לממן את תשלומי הריבית על החוב.

הנפקה בהמשך השנה או בתחילת 2020

לפי המקורבים, ווי וורק, שמנהלת שיחות על עסקת האג"ח במשך יותר מחודש, מעוניינת להקים את מנגנון החוב הזה לפני שהיא תמשיך בהנפקה בהמשך השנה או בתחילת 2020. העסקה עשויה להתגבש בשבועות הקרובים, אם כי היא יכולה עדיין להתבטל או ללבוש צורה אחרת.

גיוס הון של עד 4 מיליארד דולר בשוקי החוב הוא פעולה נדירה לחברה עם הפרופיל הפיננסי של ווי וורק. חברות צמיחה מהירה כמו אובר וספוטיפיי נכנסו לשוק האג"ח בשנים האחרונות - מהלך חריג מאד בראייה היסטורית לחברות שמפסידות כספים - אך גיוס הון נרחב כל כך באמצעות תזרימי מזומנים הוא צעד נדיר, אם לא חסר תקדים.

יצרנית המכוניות טסלה, שעדיין לא מניבה רווחים עקביים, משתמשת בתשלומי השכרה של כלי רכב כערבות לאג"ח שהנפיקה בהיקף של מעל מיליארד דולר. כמו אג"ח אחרות שמגובות בתשלומי השכרה או החכרה, האג"ח הונפקו על ידי ישות מיוחדת שמיועדת להגן על המשקיעים במקרה שטסלה תגיע לחדלות פירעון.

גיוס של מיליארדי דולר באג"ח חדשות יפחית את הצורך של לווי וורק לגייס כספים מבעלי המניות לעתיד. לדברי מקורות מקורבים, הנפקת המניות תגייס עוד כמה מיליארדי דולרים.

מאחר שהמשקיעים במנגנון החוב החדש של ווי וורק יקבלו גישה לתזרימי המזומנים מבנייני החברה בארה"ב, באירופה ובאמריקה הלטינית שיממנו את החזרי החוב, החברה תגייס את הכספים בריביות נמוכות יותר בהשוואה לשוק האג"ח הקונצרניות, שבו נסחרות האג"ח בתשואות פרמיית סיכון ביחס לאג"ח ממשלתיות. ווי וורק גייסה בשנה שעברה 702 מיליון דולר בריבית גבוהה של 7.9%, והאג"ח הללו קיבלו מעמד של "זבל" (מתחת לדירוג השקעה).

להדגים את ערך החוזים והתזרימים מהם

עסקת האג"ח מיועדת לעזור לווי וורק להדגים את ערך חוזי ההחכרה שלה ואת תזרימי המזומנים מהם. היא גם צפויה להראות שהרווחיות היא בשליטה של החברה, מפני שרבים מהנכסים הם רווחיים וחלק גדול מההפסדים נובע מההשקעה בהתרחבות.

ווי וורק רשמה גידול מהיר בהכנסות, אבל הפסדיה תפחו בקצב דומה. החברה בת התשע מניו יורק רשמה, כאמור, הפסד של 1.9 מיליארד דולר בשנה שעברה, שעלה על הכנסות בסך 1.8 מיליארד דולר. ההפסדים הגבוהים מצביעים על תיאבון בלתי נדלה של החברה למזומנים.

ישנם ספקות רבים האם ווי וורק, שמיתגה את עצמה מחדש השנה כ-We Company, תוכל להשיג תמחור קרוב לזה שהשיגה בסבב ההנפקה הפרטית האחרון שלה: החברה הוערכה ב-47 מיליארד דולר כשגייסה הון מסופטבנק מוקדם יותר השנה. אך באותה עת סופטבנק קנה מניות גם מעובדי ווי וורק וממשקיעים לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר, ולכן השווי הממוזג שלה עמד על 36 מיליארד דולר.

בסוף השנה שעברה, לפני ההנפקות של אובר וליפט, ווי וורק דנה בעסקה עם סופטבנק שהייתה אולי מייתרת את הצורך בהנפקה ציבורית שלה לשנים רבות. התאגיד שקל להשקיע עד 16 מיליארד דולר בחברת הנדל"ן - 6 מיליארד בהון חדש ו-10 מיליארד בקניית מניות ממשקיעים קיימים. העסקה קרסה אחרי שכמה משקיעים של סופטבנק הצביעו על התמחור הגבוה שלה. סופטבנק השקיע במקום זאת מיליארד דולר ישירות בווי וורק וקנה עוד מיליארד דולר של מניות קיימות.

לווי וורק, שהגישה בהיחבא בקשה להנפקה בסוף השנה שעברה, יש יומרות להיות יותר מרק חברת נדל"ן. ניומן וסגניו טוענים שהמשקיעים צריכים להתייחס אליה יותר כמו חברת טכנולוגיה בגלל צמיחתה המהירה וכמה שירותים שהיא מקווה להציע בסופו של דבר לדייריה.