הסכסוך בחברת מישורים מרים ראש: גיל בלוטרייך דורש מינוי בורר לקביעת מנגנון היפרדות מאלכס שניידר

מנגנון שכזה עשוי לכלול מתן אופציה לבלוטרייך לרכוש את חלקו של שניידר בחברה, במחיר דומה לזה בו הוענקה לשניידר האופציה שלא מומשה, ולחילופין היפרדות באמצעות הסכם BMBY

אלכס שניידר, גיל בלוטרייך / צילום: אבי מועלם, איל יצהר
אלכס שניידר, גיל בלוטרייך / צילום: אבי מועלם, איל יצהר

פחות מחודשיים חלפו מאז החליט איש העסקים אלכס שניידר שלא לממש את האופציה שהוענקה לו לרכישת מניות שותפו בחברת הנדל"ן מישורים והמייסד שלה, גיל בלוטרייך, והסכסוך בין השניים שוב חוזר לכותרות.

אחרי כמה שבועות של שקט בגזרה, החל בלוטרייך לנקוט צעדים שנועדו לקדם שוב את ההיפרדות בין הצדדים. מישורים עדכנה אמש (ב') על דרישתו משניידר "כי תיעשה פנייה משותפת לבורר מוסכם במטרה להביא לקביעת מנגנון להיפרדות מלאה בין הצדדים". מדובר בבורר חיצוני ובלתי תלוי שיגבש מנגנון היפרדות בין הצדדים, שיהיה מקובל על שניהם.

ככל הידוע, מנגנון שכזה עשוי לכלול מתן אופציה לבלוטרייך לרכוש את חלקו של שניידר בחברה, במחיר דומה לזה בו הוענקה לשניידר האופציה שלא מומשה, ולחילופין גם מנגנון במבי (BMBY - Buy Me Buy You), במסגרתו יגיש אחד הצדדים הצעה לרכישת חלק השותף שיוכל למכור או לרכוש באותו מחיר.

במישורים ציינו כי "בשלב זה, אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעת המחלוקת האמורה על החברה, על החברות הבנות ועל השליטה בחברה". עוד עדכנה אתמול מישורים על התפטרותו של בלוטרייך מדירקטוריון החברה ובמקומו מונה דרור יוסף בולקינד, שהחל לכהן כדירקטור חליף של בלוטרייך כבר בחודש מאי.

מניית מישורים מציגה תנודתיות גבוהה יחסית על רקע הסכסוך בין שני בעלי השליטה, והיא נחלשה קרוב ל-20% מרמת השיא השנתית שקבעה בסוף חודש אפריל, קפצה בכ-50% מרמת השפל השנתית שנקבעה בסוף חודש דצמבר 2018, ובסך הכול בסיכום שנתי שמרה על יציבות ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-210 מיליון שקל.

המניה נמוכה מהאופציה

חילוקי הדעות בין בלוטרייך לשניידר נחשפו בחודש נובמבר האחרון, וזמן קצר לאחר מכן נחשפו גם הטענות ההדדיות שהפנו אחד כלפי השני. אלה כללו מצידו של שניידר טענות כי בלוטרייך פעל בעניינים שונים הקשורים לחברה הציבורית תוך הפרת חובותיו כדירקטור וכבעל שליטה, ואילו בלוטרייך טען כי שניידר מתערב באופן פעיל ופסול בניהולן השוטף של מישורים והחברה הבת סקייליין.

בעקבות הסכסוך מינתה סקייליין ועדה מיוחדת לבחינת הטענות ההדדיות ובעקבות ממצאיה החליט דירקטוריון החברה לאמץ את המלצת הדוח לשיפור "מערכת הדיווח הפנים חברתי כדי למנוע הישנות מקרים נוספים בעתיד". עוד החליטו בסקייליין כי "הנהלת החברה, בתמיכת הדירקטוריון, תמשיך להתמקד בשיפור התוצאות הכספיות של החברה בד בבד עם אימוץ המלצות היועץ המשפטי החיצוני לנקיטת צעדים אופרטיביים לשיפור מערך הציות בחברה ובמיוחד אופן הניהול והטיפול בנושא ניגודי עניינים ועסקאות בעלי עניין הכולל בין השאר חידוד כלל ההוראות והנהלים".

רגע לפני סיומה של 2018, הגיעו הצדדים להבנות על סיום הסכסוך, שכללו הענקת אופציה לשניידר לרכישת מלוא מניותיו של בלוטרייך במישורים במחיר מניה של 11.5 שקל - גבוה כמעט פי שניים וחצי משוויה באותה עת, שעמד על קרוב ל-5 שקלים, ובהשקעה כוללת של כ-130 מיליון שקל.

אולם כאמור, בסוף חודש מאי החליט שניידר שלא לממש את האופציה, וזאת בהתאם למרבית ההערכות שפורסמו עם העדכון אודות סיום הסכסוך - בשל הפער הגבוה בין מחיר המימוש של האופציה לשווי השוק של מניית מישורים. מחירה הנוכחי של המניה עומד על כ-7 שקלים - נמוך בכ-40% ממחיר האופציה.

פלדה, נדל"ן וכדורגל

אלכס שניידר הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. משפחתו עלתה לישראל כשהיה ילד, והוא גדל בארץ מספר שנים, עד שהמשפחה היגרה לטורונטו, קנדה, שם הוא מתגורר עד היום. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס".

בדצמבר 2007 הפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל אביב מידי לוני הרציקוביץ'. באוגוסט 2009 קץ שניידר בהחזקה במועדון הכדורגל, והעביר את הבעלות בו לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בו עד היום.

שניידר הפך לראשונה לבעל עניין במישורים בסוף 2015, אז השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של מישורים לפי מחיר מניה של 6 שקלים, ובנובמבר 2016 הפך לשותף שווה להחזקותיו של בלוטרייך כשרכש מידיו כ-16% ממניות החברה תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקלים. כיום כל אחד מהשניים מחזיק בכ-37.5% ממניות החברה.

עיקר פעילותה של מישורים מתרכז בייזום ונדל"ן מניב בישראל ובארה"ב, ובנוסף היא בעלת השליטה בחברת סקייליין, שעיקר פעילותה מתרכז בנדל"ן למלונאות ונדל"ן מניב בקנדה ובארה"ב, ונסחרת בשווי של כ-500 מיליון שקל, אחרי שמנייתה התחזקה בכ-12% מתחילת השנה.