סקטור הפארמה תחת לחץ: טראמפ הורה לאמץ מדד ייחוס למחירי התרופות

האמריקאים משלמים על תרופות פי שניים ויותר ממה שמשלמים צרכנים במדינות אחרות, והנשיא האמריקאי רוצה לשנות את המצב • טראמפ הורה להכין מדד ייחוס במסגרתו האמריקאים לא ישלמו על תרופות יותר מהמדינה בה המחירים הם הנמוכים ביותר • המניות בסקטור הפארמה סופגות ירידות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

במירוץ לנשיאות ארה"ב של 2016 הייתה זו הילרי קלינטון שהציתה את החשש מפני הגבלת מחירי התרופות בארה"ב, מה שגרר גל ירידות בסקטור שהגיע עד לבורסה בתל-אביב. אבל כעת זהו הנשיא טראמפ שלוקח את העניינים צעד נוסף קדימה ומבקש לאמץ מדיניות של מדד ייחוס למחירי התרופות, כפי שנהוג במדינות רבות באירופה, ובכך מאתגר את השורה העליונה של החברות בסקטור שגם ככה נמצא על הגריל בכל הנוגע למחירי התרופות. 

טראמפ הורה בסוף השבוע האחרון לפקידי הממשל להכין פקודה ביצועית שתאלץ את חברות הביטוח הפדרליות לרכוש תרופות לפי מדד ייחוס, ומה שאמור להביא למצב בו האמריקאים לא ישלמו על תרופות יותר מהמדינה בה מחירי התרופות הם הנמוכים בעולם, כפי שהגדיר טראמפ. "מדוע אומות אחרות - כמו קנדה - ישלמו פחות על תרופות מאיתנו"? שאל טראמפ. צריך לציין כי ישנן מדינות מתפתחות עם תמ"ג מאוד נמוך, כך שמן הסתם לא ניתן יהיה לקחת אותן כמדגם ייחוס. ובכל זאת הדיווח גרר רעש שהכביד על המניות בסקטור.

החדשות רעות מבחינת המשקיעים בסקטור הפארמה לא רק כי ממשל טראמפ מעוניין להפחית את מחירי התקופות, אלא כי המהלך צפוי לקבל תמיכה מצד הדמוקרטים בקונגרס שמנסים לחתור לשקיפות לגבי מחירי התרופות, ובסופו של דבר, לעלויות נמוכות יותר עבור הצרכנים. 

ביום ראשון של השבוע צייץ הנשיא טראמפ בטוויטר כי השנה החולפת הייתה הראשונה מזה 51 שנים בה מחירי התרופות לפי מרשם רשמו ירידה, ולדבריו אלו צפויים לרדת משמעותית בעתיד. 

מחירי התרופות הם הוצאה גדולה בתקציב הבריאות האמריקאי. לפני נתונים של המחלקה לבריאות ושירותים של ארה"ב, כ-17% מסך כל עלות מערכת הבריאות האמריקאית הם התרופות. אמריקאים משלמים על תרופות פי שניים ויותר ממה שמשלמים צרכנים במדינות אחרות. סקר שנערך עבור רויטרס בשנת 2015 ובדק את 20 התרופות (שבמרשם) הנמכרות ביותר בעולם מצא כי התרופות בארה"ב היו יקרות בממוצע פי 3 מאשר בבריטניה; יקרות יותר מבכל שוק אירופי אחר; יקרות פי 6 מאשר בברזיל, ופי 16 מאשר בהודו. כעת, הנשיא טראמפ מעוניין לשנות את זה.

מניית טבע  צונחת כעת בכ-5% בבורסה בתל-אביב, בהמשך לירידה של כ-3% אמש בוול סטריט, פריגו  מאבדת 2% ואופקו הלת'  יורדת 4%. המניות שספגו ירידות בסקטור בוול סטריט, בין היתר, הן אמג'ן, גילאד, מרק, אבווי, בריסטול מאיירס, פייזר ואלי לילי.

ההוראה של טראמפ מהווה מכה נוספת לטבע הישראלית החבוטה, שמתמודד לצד שחיקת תרופת הדגל הקופקסון, עם שתי פרשות ענק, שאחת מהן מתמקדת בתיאום מחירי התרופות.