איסור על אשפוז במסדרונות בעוד 5 שנים? המלצות יפות שיתקשו להתממש

המחאה של המחלקות הפנימיות בבתי החולים הולידה ועדה, שבחנה את המשבר במערכת הבריאות ופרסמה היום את מסקנותיה • הוועדה המליצה להוסיף רופאים, לאסור על אשפוז חולים במסדרונות ולחזק את המוסדות לאשפוז המשך - אך היא לא הוסיפה תג מחיר • פרשנות

מיטת חולה במסדרון בבית החולים רמב"ם / צילום: איל יצהר
מיטת חולה במסדרון בבית החולים רמב"ם / צילום: איל יצהר

כמו שקורה בכל פעם שצפה ועולה מחאה ציבורית מוצלחת, גם "מחאת המחלקות הפנימיות" ("לפחות תבנו לנו עוד מסדרונות") הולידה הקמת ועדה. והוועדה הזו, בראשות פרופ' רן טור-כספא, כתבה דוח ראוי ומקיף ופירסמה הערב מסקנותיה, שכבר הודלפו ופורסמו הלוך ושוב בכלי התקשורת בחודשים האחרונים. גולת הכותרת של המסקנות הללו: איסור על אשפוז חולים במסדרונות החל מעוד שנתיים ועד עוד חמש לכל היותר. המסר של המחאה והוועדה ללא ספק כבר חילחל: "אשפוז במסדרונות צריך להיות בגדר עבירה פלילית", אמרה באחרונה פרופ' שוקי שמר, יו"ר רשת אסותא ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות.

מסקנות נוספות שעלו מדוח הוועדה: הוספת עוד רופאים למחלקות, עד 16 רופאים בשלב האחרון של יישום התוכנית, בעוד 5 שנים (כלומר תוספת של 550 רופאים בסך הכל); הגדרת "פולטיימר" לרפואה פנימית; הוספת עוד פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאלים ותזונאים למחלקות; וחיזוק מוסדות לאשפוז המשך (שיקומי וסיעודי), כדי לצמצם את מספר החולים שנשארים במחלקה מהטעמים הלא נכונים.

"אשפוז חולים בפרוזדורי המחלקה, או בכל אתר אחר שאינו חדר חולים הוא בלתי מתקבל על הדעת ומהווה פגיעה בכבוד האדם ובזכותו הבסיסית לפרטיות", כתבה הוועדה. "...יש להקצות תקציב ייעודי בתכנית רב-שנתית לשיפוץ, בינוי והתאמה של המחלקות הפנימיות כך שיעמדו בסטנדרטים לבינוי מחלקה חדשה בהתאם להנחיות מנהל תכנון פתוח ובינוי מוסדות רפואה". טור-כספא סיכם וכתב: "יישומן של המלצות הוועדה יביא למהפך ברפואה הפנימית בישראל. תהיה זו הרפואה המיטבית למטופלים, היעילה ביותר, המקצועית ביותר ובתנאים של שמירה על כבוד האדם".

המסקנות יפות וראויות, אך הוועדה לא ליוותה אותן בתג מחיר, וגם לו הייתה עושה כן - במציאות הפוליטית והתקציבית הנוכחית, כאשר מדובר על "בור" של לפחות 14 מיליארד שקל בתקציב המדינה, כלל לא ברור מה יעלה בגורלן. כשהוועדה רק החלה בדיונים, הייתה עוד רוח של אופטימיות באוויר. רק באחרונה סיפר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי, שהמשרד היה "כפסע מתוספת משאבים משמעותית למערכת". סגן שר הבריאות ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן התנה את כניסתו לממשלה בתוספת של כ-5 מיליארד שקל לבסיס תקציב משרד הבריאות - תקציב שייתכן ואכן דובר בו, רגע לפני שסוכם על יציאה מחודשת למערכת בחירות.

ליצמן, בכל מקרה, נשאר אופטימי. "בדרך כלל ועדות זה למריחה", אמר היום במסיבת העיתונאים. "אבל לקחנו ברצינות את הנושא כי זו ליבת העשייה במערכת הבריאות. נעשה מה שצריך כדי שיהיה אשפוז נורמאלי בישראל. אני מקווה שנוכל לחזור על הסיכומים שהגענו אליהם כבר עם האוצר, אחרי הבחירות".