"חששות רבים": יו"ר הפד קורא לפייסבוק לעצור את פרויקט המטבע הדיגיטלי שלה

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, העלה אתמול בעדותו בקונגרס חששות מפני סיכונים שמציב המטבע הדיגיטלי המתוכנן בפני יציבות המערכת הפיננסית ופרטיות הצרכנים • דברי הרגולטור הפיננסי החזק בארה"ב יצרו לחץ על הפרויקט, ואף הובילו לירידה במחיר הביטקוין, שצנח ביממה האחרונה 11%

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

האיש החזק בעולם הפיננסי, יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאול, קרא הלילה לעצור את פרויקט המטבע הדיגיטלי של פייסבוק, ליברה. בעדות בת יומיים בפני הסנאט אמר פאואל כי התוכנית של פייסבוק לבניית מטבע דיגיטלי "לא יכולה להימשך" עד אשר יינתן מענה לסיכונים משמעותיים, בהם, בין היתר, היציבות של המערכת הפיננסית.

אמירות חריפות אלה מצדו של הרגולטור הפיננסי החזק ביותר בארה"ב, ממחישות את המכשולים הרגולטוריים הגוברים שמולם ניצב המטבע הדיגיטלי המתוכנן, שמעורר ביקורת בקרב קובעי מדיניות ברחבי העולם. "ליברה מעלה חששות רבים בנוגע לפרטיות, הלבנת הון, הגנת הצרכן ויציבות פיננסית", אמר פאואל בעדותו החצי-שנתית למדיניות המוניטרית בפני ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי. "אני לא חושב שהפרויקט יכול להתקדם בלי להתייחס לחששות האלה", הוסיף. דבריו יצרו לחץ על הפרויקט, ואף פגעו במחירו של המטבע הדיגיטלי המקורי - הביטקוין.

הדברים של פאואל נאמרים לקראת השימוע שצפוי לקיים בית הנבחרים האמריקאי על המטבע הדיגיטלי של פייסבוק כבר בשבוע הבא. ביום שלישי ועדת הבנקאות של הסנאט צפויה לדון בנושא, ויום לאחר מכן ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים אמורה לקיים דיון נפרד.

נדרשת בדיקה "סבלנית ודקדקנית"

קל להבין את החשש של פאואל מהתפתחות רשת פיננסית מטבעית ללא פיקוח של הבנקים המרכזיים. כבר היום גורמים מפוקפקים עושים שימוש בקריפטו, בין אם ארגוני טרור או מלביני כספים, בשל היותו בלתי מפוקח. לא ברור כיצד ניתן יהיה לפקח על המטבע הדיגיטלי מבלי לגרוע מעצמאות המשתמשים, מה שהפך אותו לכל כך אטרקטיבי. 

פאואל ציין בנוסף כי הפד הקים קבוצת עבודה כדי לעקוב אחרי פרויקט ליברה ושוקל תיאום בעניין מול בנקים מרכזיים אחרים בעולם. פאואל הוסיף כי הוא תומך בחדשנות פיננסית, כל עוד יש התייחסות לסיכונים הכרוכים בה. עם זאת, לדבריו, הפלטפורמה העצומה שפייסבוק נהנית ממנה, מבדילה באופן מיידי את ליברה מכל מטבע דיגיטלי אחר. "לפייסבוק יש כמה מיליארדי משתמשים, אז אני חושב שיש כאן אפשרות בפעם הראשונה לראות אימוץ נרחב של מטבע דיגיטלי", אמר. לדבריו, כל בעיה שעלולה לצוץ בעקבות ליברה, "תעלה לרמות חשובות רק בגלל עצם גודלה של פייסבוק".

פאואל אומר את הדברים בהמשך לדאגה שהביעו בנקאים נוספים בעולם, החל מהבנקים המרכזיים של בריטניה, צרפת והבנק המרכזי האירופי (ECB) וכלה באלה של סינגפור וסין. גם הכלכלן נוריאל רוביני הביע לאחרונה מורת-רוח מהכוונה של הרשת החברתית להשיק מטבע דיגיטלי, כשאמר כי המטבע של פייסבוק "הוא פרטי לחלוטין, נמצא תחת שליטה וריכוזי".

 "הליברה מעוררת חששות חמורים בסוגיות הפרטיות, הלבנות ההון, ההגנה על הצרכן והיציבות הפיננסית", אמר פאואל במהלך עדותו החצי שנתית על המדיניות המוניטרית בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים האמריקאי.

פאואל הוסיף כי כל בדיקה רגולטורית של הפרויקט צריכה להיות "סבלנית ודקדקנית" וציין שהתקנות הקיימות אינן מתאימות למטבעות דיגיטליים. "זה משהו שלא מתאים בדיוק או בקלות למתכונת הרגולטורית שלנו, אבל יש לזה משמעות מערכתית פוטנציאלית. צריך לבדוק את זה בדקדקנות, אז אני מאוד מאמין שכולנו נצטרך לקחת את הזמן שלנו".

דוברת פייסבוק מסרה, כי "אנחנו די מסכימים עם היו"ר לגבי הצורך בדיון ציבורי על זה. זאת הסיבה שאנחנו - יחד עם 27 החברים המייסדים האחרים של איגוד ליברה, פרסמנו את ההכרזה הזאת כל כך הרבה זמן מראש, כדי שנוכל לנהל שיח קונסטרוקטיבי על זה ולקבל פידבק".

הביטקוין איבד עד 7% במהלך עדות פאואל

דבריו של פאואל על הליברה פגעו במחיר הביטקוין (BTC ), שאיבד עד 7% מערכו במהלך שלוש שעות עדותו של פאואל בוועדה, וביממה האחרונה צנח ב-11%. 

לקראת סוף החודש שעבר העפיל הביטקוין חזרה לרמה של קרוב ל-14,000 דולר. מאז 18 ביוני - המועד שבו הכריזה פייסבוק על תוכניתה להשיק את הליברה - זינק הביטקוין ביותר מ-30%. בשעות אחר הצהריים אתמול נסחר הביטקוין ברמה של 12,269 דולר, לאחר ירידה יומית של 2.4%. גם מניית פייסבוק  נפגעה מעדותו של פאואל, אך לאחר מכן התאוששה חלקית, ונסחרה בעליה של 1.3% ובמחיר של 201.89 דולר.

לא ברור כיצד בדיוק יוכל הפד להאט את ביצוע הפרויקט אם אכן ירצה, וזאת בשל חוסר הבהירות הרגולטורית לגבי מטבעות דיגיטליים - אך לעמדתו של פאואל יש משקל רב. נציגי פייסבוק יעידו על פרויקט הליברה במועד מאוחר יותר החודש בפני הקונגרס, שבו הביעו מחוקקים בכירים חששות בסוגיות שונות, כולל פרטיות הנתונים.

פאואל ציין שהוא תומך בחדשנות פיננסית כל עוד מזוהים הסיכונים הרלוונטיים. עם זאת, הוא הוסיף כי הפלטפורמה המסיבית של פייסבוק מעניקה לפרויקט הליברה מעמד נבדל ממעמדם של פרויקטי מטבעות דיגיטליים אחרים. "לפייסבוק יש כמה מיליארדי משתמשים, אז אני חושב שזו הפעם הראשונה שבה קיימת אפשרות של אימוץ רחב מאוד", אמר פאואל. לדבריו, כל בעיה שתצוץ בגלל הליברה "תתפח באופן מיידי לממדים בעלי חשיבות מערכתית רק בגלל עצם גודלה של פייסבוק". 

"מה שפייסבוק מתכננת מעורר חששות חמורים בסוגיות הפרטיות, הסחר, הביטחון הלאומי והמדיניות המוניטרית בכל הנוגע לצרכנים, למשקיעים, לכלכלת ארה"ב ולכלכלה העולמית", אמרה באחרונה חברת הקונגרס מקסין ווטרס, העומדת בראש ועדת הבנקאות של בית הנבחרים.