"הדיון היום הוא כדי לוודא שיהיו לנו גם את הגוגל, הפייסבוק, האמזון, והאפל הבאות"

נציגי ענקיות האינטרנט, ביניהן גוגל, אפל, אמזון ופייסבוק, העידו היום בשימוע מול תת-הוועדה להגבלים העסקיים בבית הנבחרים האמריקאי • זו הפעם הראשונה בה חברות הטכנולוגיה הגדולות צריכות לענות על שאלות של נבחרי הציבור בארה"ב בכל הנוגע לטענות כי הן מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים

הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק
הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק

בשימוע שנערך הערב (ג') לנציגי ענקיות האינטרנט מול תת-הוועדה להגבלים העסקיים בבית הנבחרים האמריקאי. נציגים של גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל זומנו להעיד בפני הוועדה כדי לענות לשאלות חבריה אודות ההשפעות הליליות של שליטתן העצומה בשוק והשפעתה העצומה על חדשנות בתחום.

המשתתפים מטעם הענקיות הם אדם כהן, מנהל המדיניות הכלכלית בגוגל, נייט סוטון, היועץ הכללי לענייני רגולציה באמזון, מאט פרולט, ראש תחום פיתוח המדיניות הגלובלית בפייסבוק, וקייל אנדיר, סגן נשיא לחוק תאגידי באפל. בנוסף, הוזמנו להגיע לדיון גם מומחים בתחום כמו פרופסור טים וו מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קולומביה.

אמנם לא מדובר במנכ"לים ומנהלים בכירים המוכרים לציבור, אך הופעתם בפני הוועדה מסמלת את הפעם הראשונה בה חברות הטכנולוגיה הגדולות צריכות לענות על שאלות של נבחרי הציבור בארה"ב, בכל הנוגע לטענות כי הן מפרות את חוקי ההגבלים העסקיים.

דיוויד סיסליין, יו"ר הוועדה שהתכנסה היום פתח ואמר כי "ראש הועדה הזו אמר לאחרונה, כי 'יש רק שחקן מרכזי אחד או שניים בכל תחום חשוב במרחבים אינטרנטיים'. יותר מ-90% מהחיפושים האינטרנטיים בארה"ב מתבצעים בגוגל. אמזון שולטת כמעט במחצית מעסקאות המתבצעות באינטרנט וכמעט למחצית מהמשפחות בארה"ב יש חשבון אמזון פריים, ולמתחה הגדולה שלה, איביי, יש רק 6% מהשוק. פייסבוק שולטת ב-58% משוק הרשתות החברתיות האמריקאי, ויש לה כ-2.7 מילאירד משתמשים חודשיים. למרות עליה של מתחרות מסין כמו טיקטוק, לפייסבוק יש למעלה מ-80% מההכנסות משוק הרשתות החברתיות האמריקאי, ואף חברה של רשתות חברתיות לא נוסדה בארה"ב מאז 2011. לבסוף, אפל מואשמת בכך שהיא מונעת תחרות מאפליקציות בפלטפורמות שלה. מנהל בכיר בחנות האפליקציות של אפל אמר לאחרונה כי לאפל יש כח רב 'והיא משתמשת בו כנשק נגד תחרות'".

"דוחות שונים מצאו כי החברות הללו לא יאותגרו מחברות מתחרות, ובאותו הזמן יש הסכמה שהכח שלהן מונע מסטארט-אפים להכנס לשוק ולהתחרות בענקיות שלהן. בשנים האחרונות, מספר הסטארט-אפים שקיבלו מימון ירד באופן משמעותי. בנוסף, הסטארט-אפים תלויים בפלטפורמות הללו כדי לפתח את המוצרים שלהן. בעשור האחרון, חברות הטק הגדולות קנו מאות חברות, שרבות מהן היו מתחרות פוטנציאליות או ממשיות. אף אחת מהרכישות הללו לא אותגרו על ידי מחוקקים ורגולטורים בתחום ההגבלים העסקיים. הדיון היום הוא לא רק על מנת לדבר על החברות הללו, אלא כדי לוודא שיהיו לנו גם את הגוגל, הפייסבוק, האמזון, והאפל הבאות".

זהו השימוע הגדול ביותר בוועדה זו מזה כשני עשורים, מאז שביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, הגיע להעיד בוועדה מטעם החברה ב-1998 בצל טענות דומות. אז הדיון התמקד בהפיכתה של מיקרוסופט למונפול בכל הקשור למערכות הפעלה למחשבים. חודשיים אחריו, משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד החברה, שכמעט הסתיימה בפירוקה.

השימוע מתמקד בחדשנות וביזמות, ועלתה בו הטענה כי ענקיות הטכנולוגיה משפיעות לרעה על החדשנות, בין היתר מאחר שהן ממהרות לרכוש או להעתיק פתרונות ופיצ'רים של סטארט-אפים חדשניים, מה שמוריד את הסיכוי של סטארט-אפים כאלה לקבל השקעות גבוהות מקרנות הון סיכון. בין היתר, השמיע את הטענה הזו כריס יוז, מייסד-שותף בפייסבוק שפרסם טור דעה מפורט לפני מספר חודשים, בו קרא לפרק את חברת הענק.

השאלה המרכזית שנבדקת על ידי חברי הוועדה בהקשר זה היא האם וכיצד ענקיות הטכלנולוגיה הדומיננטיות יכולות לחסום מתחרים מלהכנס לשווקים. פייסבוק, גוגל ואפל לא חיכו לוועדה כדי לענות על שאלה זו, ובחודשים האחרונים הן הוציאו סדרה של הצהרות וראיונות תקשורתיים. המשותף להם הוא הטענה כי הן תורמות באופן מובהק לתעשיית הטכנולוגיה, וכי למרות גודלן, תחומי החדשנות השונים נשארים תחרותיים.

בנוסף לפעולות בית הנבחרים לבחינת התחרות בשווקים הדיגיטליים, לפי דיווחים מחלקת ההגנה האמריקאית ורשות הסחר הפדרלית החלו בביצוע חקירות נגד אפל, אמזון, גוגל ומיקרוסופט. בנוסף, הסנטורית אליזבת וורן, שמתמודדת לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, קוראת לפירוק ענקיות הטכנולוגיה בשל עוצמתן הרבה שמשפיעה לרעה על הכלכלה והדמוקרטיה, לדבריה. היום, דווח בכלי התקשורת האמריקאים כי מייסד ומנכ"ל פלנטי, פיטר תיל, מתנגד לעמדה זו של וורן ואמר כי היא המועמדת "המסוכנת ביותר" מבין מועמדי המפלגה הדמוקרטית.

במקביל, אפל עומדת בפני תלונה לרשות התחרות באיחוד האירופי, שהוגשה על ידי ספוטיפיי, על כך שיצרנית הטלפונים הניידים לא מאפשרת לה תחרות הוגנת מול אפליקציית המוזיקה שלה עצמה. זהו אחד מני דיונים בתלונות ותביעות נגד ענקיות הטכנולוגיה המתקיימים באיחוד האירופי. נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב חוקרת את פייסבוק ואת אמזון בגין מהלכים אנטי-תחרותיים שיתכן וביצעו.

מוקדם יותר היום, נציגי פייסבוק התייצבו לשימוע מול ועדת הבנקאות, לדיון בנושא מטבע ליברה, המטבע הקריפטוגרפי אותו החברה מתכוונת להשיק. הועדה קיבלה את פני הנציגים בעוינות, והאשימה אותם ביהירות ובכך שהם "משחקים באש". שער הביטקוין צנח הערב בחדות מתחת ל-10,000 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, זאת על רקע השימוע בקונגרס האמריקאי. הביטקוין איבד מערכו כ-9% ביממה האחרונה וירד לרמה של כ-9,680 דולר.

הליברה הוא מטבע מבוסס בלוקצ'יין, בדומה לטכנולוגיה שעל בסיסה נמצא הביטקוין, הוא ישמש לתשלומים דיגיטליים וינוהל על ידי ועדה חיצונית לחברה. למרות הבטחותיה של פייסבוק כי תשתף פעולה עם הרגולטורים, גורמים שונים בהם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, ושר האוצר האמריקאי העלו חששות מנוצ'ין כי ליברה עשוי להיות מנוצל לרעה על ידי מלביני כספים וטרוריסטים, וכי מדובר בסוגיית הביטחון הלאומי של ארה"ב, וכי יש להכפיף את הפרויקט לרגולציה רבה.