ההפחתה הדרמטית של בנט: צמצם חצי תלמיד לכיתה

שלוש פעמים לפחות טען בנט, שר החינוך לשעבר, כי הוא הפחית דרמטית את מספר התלמידים בכיתות • הבעיה היא שזה פשוט לא נכון

לאחרונה השיק שר החינוך לשעבר נפתלי בנט את קמפיין הימין החדש לבחירות הקרובות תחת הסיסמה "מה כבר עשינו".

לצד התפארות בהוספת סייעת שנייה בגנים, מניעת שחרור מחבלים ויצירת תחרות בענף המלט, הופיעה שם טענה שנשמעה לנו מוכרת: "צמצמנו את מספר התלמידים בכיתה מ-40 ל-32". אם זה היה טור רגיל, הייתי פשוט אומר לכם שזה לא נכון. אבל למעשה, זה הקמפיין השלישי ברציפות שבו בנט משתמש בנתון המופרך הזה, לאחר שכבר הובהר לו שהוא שוגה.

כשמישהו לא מדייק באופן סדרתי אומרים עליו: "זה, אל תבלבל אותו עם העובדות", אבל בנט הפתיע אפילו אותנו.

מה הסיפור? נפתלי בנט נכנס לתפקיד שר החינוך במאי 2015, ומיד לאחר מכן הכריז על התשובה שלו ל"מחאת הסרדינים", מתווה להורדת מספר התלמידים המקסימלי בכיתות יסודי.

שלוש שנים לאחר מינויו, במאי 2018, העלה משרד החינוך מסע פרסום שכותרתו "דברים זזים בחינוך". באחד מהסרטונים הוצגה מהפכת הכיתות הקטנות ונאמר בו: "גם השנה מספר התלמידים בכיתות רבות הצטמצם ל-34 ובפריפריה אפילו ל-32".

ועכשיו לעובדות: כשבנט נכנס לתפקידו, מספר התלמידים בכיתה ממוצעת היה 27.5. המספרים שבנט ציין - 40 בתחילת כהונתו ו-32 בסופה - לא מתייחסים למספר התלמידים הממוצע בכיתה אלא ל"תקן הכיתה הנורמטיבית" - הגדרה לרף התלמידים המקסימלי שחצייה שלו מחייבת לפצל את הכיתה. כמה כיתות הכילו אז בישראל למעלה מ-40 תלמידים? פחות מחצי אחוז. אז מה כן ירד בתקופת בנט? התקן המקסימלי ירד מ-40 תלמידים ל-34 ביישובים המבוססים, ובעניים נשאר 32 כפי שהיה קודם. אני חוזר שנית, התקן ירד מ-40 ל-34, לא מספר התלמידים.

אחרי עתירה בנושא, אפילו השופט חנן מלצר, יו"ר ועדת הבחירות התרשם שהקמפיין לא משקף את מצב הצפיפות בכיתות בישראל וחייב את בנט והמשרד להוריד את הסרטון וגם קנס אותם בעשרת אלפים שקל.

הקמפיין ירד, אבל בנט לא הפנים. חודשיים לאחר פסיקתו של מלצר הוא חזר על טענה דומה במסגרת קמפיין הבחירות ואמר:  "כן, היה קודם בערך 40 ילדים בכיתה, היום הממוצע הארצי זה 27 ילדים".

אז לא. קודם זה לא היה "בערך" 40 תלמידים בכיתה". קודם זה היה בדיוק 27.5 תלמידים בממוצע בכיתה - ועכשיו, בדקנו במשרוקית של "גלובס" ומצאנו שחלה ירידה ל-27 תלמידים בממוצע. ירד לנו חצי תלמיד! לא בדיוק חומר לקמפיינים.