אלוהי הסטורי ודת הפוטוהיזם: איך בונים אמון עם דור ה-Z

איך הפך הסטורי לתנ"ך של בני הנוער, ואיך מאמינים אלפים מהם בכוח של תמונה אחת?

סלפי / צילום: shutterstock
סלפי / צילום: shutterstock

בני דור ה-Z - או בשמם הנרדף "הילידים הדיגיטליים" - מכירים היטב את משמעות הפייק ניוז, וככאלה פיתחו יכולות מיוחדות לזהות מתי מנסים לעבוד עליהם. החיישן שלהם אפילו קיבל את השם "הבולשיט דיטקטור" (The bullshit detector). כחיות רשת הם פיתחו חוש מיוחד לנוכלים, רמאים ואנשי מכירות, עד כדי כך שמעגלי האמון שלהם הצטמצמו מאוד וחלקם מעידים שהם סומכים ומאמינים רק על ולעצמם, ולמשפחה הקרובה שלהם.

אז איך בונים אמון עם בני נוער בעידן שבו כבר לא מאמינים לאף אחד?

1. הסטורי הרג את הפיד - נהוג היה לומר שאין טוב ממראה עיניים ושתמונה שווה אלף מילים, אבל בעידן האינסטגרם, הפילטרים ותוכנות העריכה תמונה אחת פשוט כבר לא מספיקה כדי לבנות אמון. כל נערה בת 13 מכירה את הטריקים לערוך תמונות כדי לקבל יותר לייקים או כדי להיראות יותר טוב. אז אם כולם מכירים, אף אחד כבר לא מאמין. זו הסיבה לצמיחה המטאורית של פלטפורמת סטורי. פלטפורמה שעדיין נתפסת אמיתית, אותנטית וללא פילטרים. רוצים שבני הנוער יאמינו לכם? ותרו על פידים מושקעים ותמונות ערוכות, ופשוט דברו איתם הכי אמיתי שיש בסטורי.

2. וידיאו וידיאו וידיאו - כהמשך ישיר לסעיף הראשון, סרטוני וידיאו עדיין נתפסים כאמינים יותר מתמונות. זו אולי הסיבה להתחזקות הווידיאו אונליין ולצמיחתם של היוטיוברים ויצרני התוכן. לא בכדי יוטיוברים נתפסים כאמינים יותר מכל משפיען אחר - ובטח אל מול משפיעני אינסטגרם.

יניב ויצמן-בנישו / צילום: איל יצהר, גלובס
 יניב ויצמן-בנישו / צילום: איל יצהר, גלובס

3. סומכים על אמא ואבא - בעשור האחרון מעמדם של ההורים הולך ומתחזק בקרב בני הנוער. בעולם של פייק ניוז ועולם שבו אין על מי לסמוך ואין את מי להעריץ (ראש ממשלה בחקירות, נשיא בכלא ועוד), אנחנו מתכנסים למקומות הכי בטוחים - התא המשפחתי. זה קורה לצד העובדה שההורים של היום כבר לא מנותקים כבעבר, הם מחוברים יותר והפער בינם ובין הילידים הדיגיטליים מצטמצם לאט-לאט. הם עושים שימוש בוואטסאפ ובמדיה החברתית כמעט כמו הילדים שלהם. זה מחזק מאוד את הקרבה והאמון בין הילדים להורים, ומחזק את הצורך של המפרסמים להביא בחשבון וברצינות גדולה את דעתם של ההורים.

4. אמון בין חברים - התפיסה שהחברים שלי תמיד יגידו לי את האמת ויהיו שם לצידי, חזקה מאוד בקרב מתבגרים. כל ההגדרה העצמית מבוססת בגילאים האלה על קבוצת השווים. זו הסיבה שבכל מחקר שהוא, הנתון המשמעותי ביותר הוא זה שמראה שבני נוער הכי סומכים על החברים שלהם ויעדיפו לקבל המלצה חברית מאשר כל המלצה אחרת.

5. סומך על עצמי - ילידי דור ה-Z הם עצמאיים יותר מכל דור אחר. לכל בעיה שייתקלו בה הם יוכלו למצוא פתרון - בין שלשאול את יוטיוב או את גוגל. אם משהו לא ברור להם הם פשוט יגלו לבד, ואם מישהו מנסה לעבוד עליהם הם יעלו עליו בשניות. אין להם בעיה להתנסות גם אם יטעו או ייכשלו, והם ישמחו לחוות על בשרם חוויה חדשה, לטעום בפעם הראשונה או למדוד לבד בגד חדש. מפרסם שיפנים את זה יפסיק להתאמץ בלשכנע את הצרכן הצעיר להאמין לו, ויאפשר לו להתנסות ולהאמין בעצמו.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים סוכנות התוכן והפרסום לבני נוער Teenk