פגישתם המכרעת של שקד ובנט הסתיימה - ללא תוצאות

שרי המשפטים והחינוך לשעבר נפגשו בניסיון לגשר על הפערים סביב האיחודים שצפויים לימין החדש, אך פגישתם הסתיימה ללא החלטה • שקד תומכת בחבירה לרשימת פרץ וסמוטריץ', ואילו בנט מעדיף חיבור לפייגלין שייצור שתי רשימות מימין לליכוד • וגם, רע"מ בחרה את מועמדיה לבחירות הקרובות

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי
נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ושרת המשפטים לשעבר איילת שקד נפגשו אתמול (שבת) בניסיון להכריע על עתידם הפוליטי לקראת הבחירות הקרובות, אך פגישתם הסתיימה ללא החלטה. על השניים לגשר על הפערים ביניהם לקראת אפשרות של איחודים נוספים במפלגות מימין לליכוד. "אני מקווה שאנחנו הולכים לשבוע של בשורות טובות לימין ולמדינת ישראל ", אמר בנט בדרכו לפגישה. גם שקד ציינה כי "ניקח את ההחלטות הנכונות בשביל מדינת ישראל ובשביל מחנה הימין".

הפער הכי משמעותי בין הצדדים נסוב סביב האיחוד הצפוי לימין החדש. המפלגה שלא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות שואפת להתאחד עם אחת מהמפלגות מימין לליכוד ובעוד בנט רוצה לבנות רשימה דתית ליברלית שתחבור לפייגלין כך שמימין לליכוד ירוצו שתי רשימות נפרדות. לעומת זאת, שקד מעוניינת להתאחד עם איחוד הימין ועוצמה יהודית כך שמימין לליכוד תרוץ רשימה אחת גדולה. אם השניים יצליחו להגיע להסכמה ביניהם, שקד צפויה לקבל את המקום הראשון והם ייצאו בקריאה לאיחודים נוספים על בסיס ההסכמה.

לאחר הגעה להסכמות בין השניים יתחדש המו"מ עם הבית היהודי לכניסה לאיחוד הימין.

סמוטריץ' צייץ כי "איך שזה נראה בנט ושקד לא למדו את הלקח. טעינו כנראה בסלחנות שגילינו ליצר ההרפתקנות המסוכן שלהם. צריך לומר בצורה ברורה: אם הם יחזרו שוב בחוסר אחריות על הטעות שתפצל את הימין הם ישאו באחריות לתוצאותיה. הפעם כבר לא יסלחו להם על הפלת ממשלת הימין והקמת ממשלת שמאל בגלל מניעים אישיים".

 

בתוך כך, מפלגת רע"מ (רשימה ערבית מאוחדת) האיסלמית, בחרה אמש את מועמדיה לבחירות הקרובות, ובבחירות הפנימיות בקרב ועידת המפלגה נרשמו שתי הפתעות.

עבאס מנסור / קרדיט דוברות רע"מ / צילום: דוברות רע"מ
 עבאס מנסור / קרדיט דוברות רע"מ / צילום: דוברות רע"מ

לאחר בחירה מחודשת של היו"ר חבר הכנסת ד"ר מנסור עבאס שניצח את ראסם חמייסי בהפרש גדול, למקום השני הגיע וליד טהה מכפר קאסם, על חשבונו של חבר הכנסת עבדל חכים חאג' יחיה, בהפרש של שלושה קולות בלבד.

במקום השלישי הנחשב גם הוא ריאלי לכנסת נבחר חבר הכנסת לשעבר סעיד אלח'רומי ולרביעי הגיעה במפתיע אימן ח'טיב יאסין. ח'טיב, מנהלת מתנ"ס מכפר יפיע ופעילה פוליטית וחברתית מוכרת, יכלה להתמודד במקום החמישי המשוריין לנשים ברשימת רע"מ, אך העדיפה להתחרות בשבעה מועמדים אחרים. ההימור השתלם והיא ניצחה.

ח"כ עבאס, יו"ר הרשימה, אומר ל"גלובס" כי רע"מ פועלת בכל הכוח לקדם נשים בחברה הערבית ובכלל, וכך תמכה בין היתר במינוי קאדי אשה - שופטת בבית הדין המוסלמי השרעי. לדבריו, כמעט רבע מחברי ועידת המפלגה הן נשים, יש ייצוג נשי במועצה המייעצת, הגוף הבכיר של התנועה, והוא מקווה כי בעתיד תיבחר אשה במקום גבוה אף יותר ותהיה נציגת התנועה בכנסת. למפלגות החרדיות אצלנו יש כנראה עוד דרך לעשות עד שיגיעו למידה כזו של מחוייבות למען קידום הנשים.

המקום הרביעי ברע"מ אמור לסדר לאימן ח'טיב את המקום ה-15 ברשימה המשותפת, אך נכון לעכשיו המפלגות הערביות עדיין מפולגות. ההחלטות שקיבלה ועדת ההסכמות שמונתה לפני כחודש לא קיבלו את אישורן של בלד אשר דורשת את המקום ה-12 ושל תע"ל של אחמד טיבי שדרישותיו לא ברורות. יו"ר ועדת ההסכמות, מוחמד טאהה, הגדיר את המצב: "האגו ניצח את התקווה לאחדות".

ח"כ עבאס אמר ל"גלובס" כי לשתי המפלגות הללו לא תהיה ברירה אלא להצטרף לרשימה משותפת, אחרת מדובר בהתאבדות והן לא יעברו את אחוז החסימה.