אושרה תוכנית המתאר של גבעת שמואל; היעד: הכפלת האוכלוסייה

היעד המרכזי של תוכנית המתאר היא להגדיל את מספר התושבים מ-26 אלף תושבים ל-55 אלף עד שנת 2040 • כפועל יוצא מזה תגדל הצפיפות הדירתית מ-2.5 נפשות ל-3.3 נפשות • גבעת שמואל היא העיר הקטנה ביותר בארץ מבחינת שטחים מוניציפליים - שטחה הוא 2,576 דונם

גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק
גבעת שמואל / צילום: שאטרסטוק

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז החליטה לאשר למתן תוקף את תוכנית המתאר לגבעת שמואל, כשהיעד המרכזי שלה הוא להגדיל את מספר תושבי העיר מ-26 אלף כיום ל-55 אלף בעתיד, וזאת באמצעות תוספת של 5,600 יחידות דיור. כפועל יוצא מזה תגדל הצפיפות הדירתית מ-2.5 נפשות ל-3.3 נפשות לדירה ומ-9,820 נפשות לקמ"ר ל-21,430 נפשות לקמ"ר.

גבעת שמואל היא העיר הקטנה ביותר בארץ מבחינת שטחים מוניציפליים. שטחה הוא 2,576 דונם, והיא תחומה בין כביש 471 מדרום, כביש גהה (4) במערב, שכונת נווה עוז בפתח תקווה ממזרח ופתח תקווה בצפון. ב-2013 החלו לעבוד על תוכנית המתאר העירונית הכוללנית, ועכשיו היא אושרה למתן תוקף, כשהצפי הוא שמספר התושבים בעיר יגיע ל-55 אלף עד שנת 2040 - גידול ממוצע של 3.1% לשנה במספר התושבים.

על פי התוכנית, מרכזי התעסוקה הקיימים כיום לאורך כביש 4 יורחבו, ובמזרח העיר, בסמוך לדרך רבין, יוקצו שטחי תעסוקה נוספים. כמו כן, התוכנית תיצור מרכז עירוני חדש, סביב רחוב הנשיא, הכולל עירוב שימושים-מגורים, תעסוקה ומסחר, וציר מיוחד עם מוקדי תעסוקה ומסחר שמחבר בין אוניברסיטת בר אילן לאזור התעסוקה רמת סיב שבפתח תקווה.

כמו כן, התוכנית כוללת מערך שטחים עירוניים פתוחים בהיקף של כ-485 דונם ושטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של 937,000 מ"ר. 

בהיבט התחבורתי, התוכנית מציעה הקמת חיבורים חדשים לדרך רבין ממזרח ולכביש 4. בנוסף, התוכנית מתבססת על שני קווי רכבת קלה (הקו האדום שנמצא בביצוע והקו הסגול שנמצא בתכנון מפורט) אשר עוברים בסמיכות ובתוך העיר, יחד עם קווי האוטובוס הרבים הקיימים והמתוכננים בתוך העיר ובמעטפת שלה.