ציפיות המשקיעים בשיא: מה כדאי לחפש בדוחות הכספיים של אמזון, גוגל ואינטל שיתפרסמו הערב

לאחר דוחות טובים של מיקרוסופט בשבוע שעבר ושל פייסבוק אתמול, הגיע תורן של ענקיות טכנולוגיה נוספות לפרסם השבוע: האם אמזון מסוגלת לחזור לצמיחה מהירה, הנתון החשוב של גוגל על פעילות הפרסום שלה והמבחן של מנכ"ל אינטל החדש • כל מה שצריך לדעת לקראת דוחות החברות

מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
מסחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

מניות הטכנולוגיה שוברות בחודשים האחרונים שיאים חדשים ומדד נאסד"ק 100 עלה ב-25% מתחילת השנה. ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות להתחזק, והאתגרים הרגולטוריים עדיין לא נותנים את אותותיהם באופן משמעותי - בטח לא בשיעורי הצמיחה. הדבר הוביל לכך שחברת מיקרוסופט כבר נסחרת בשווי של מעל טריליון דולר, לאחר שהמניה שלה קפצה ב-40% מתחילת 2019 (בדומה למניית אמזון).

גם חברת אפל, שהתחילה השנה עם פספוס תחזיות ראשון מאז השקת האייפון הראשון, הראתה זינוק של 32% מתחילת השנה. ואם זה לא היה מספיק - אז חברת פייסבוק זינקה ב-51% בחודשים האלו, וזאת למרות עיסוק גובר בצורך בהטלת רגולציה נוקשה יותר על החברה. נראה כי המשקיעים נותנים משקל גדול יותר לתוצאות החזקות של החברה, ומעריכים כי השפעת הרגולציה העתידית תהיה קטנה מהרטוריקה בנושא. למען האמת, העובדה כי מדדי המניות נמצאים בשיאם מעידה גם כי הציפיות מהדוחות הקרובים הן גבוהות, אך גם לגבי תחזיות חיובית בנוגע למצב המקרו-כלכלי ורגיעה יחסית במלחמת הסחר בין סין לארה"ב. עם זאת, צריך לזכור שהשנה שעברה לא הייתה טובה במיוחד למניות הללו ולשוק המניות בכלל, כך שאם בוחנים תשואות של השנה האחרונה - הן נמוכות משמעותית.

מיקרוסופט הייתה הראשונה לדווח את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני, והציגה תוצאות טובות מהתחזיות בשבוע שעבר. אמש, גם פייסבוק דיווחה על תוצאותיה וגם הן היו מעל הציפיות. הערב צפוי להיות עמוס בגזרת הענקיות: אמזון ואלפבית ידווחו לאחר המסחר, במקביל לאינטל - ענקית השבבים והמעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי. אז מה התחזיות לקראת הדוחות ומה צריך לחפש בהם?

גוגל: מה מצבו של שוק הפרסום המאתגר?

אלפבית , החברה האם של גוגל, מתמודדת גם היא עם האטה בקצב הצמיחה ככל שההכנסות הולכות וגדלות. ברבעון הראשון עמד קצב הצמיחה של ההכנסות מפרסום - עיקר ההכנסות של החברה - על 15%, לעומת 20% ברבעון הרביעי של 2018 ו-24% ברבעון הראשון של השנה שעברה. מדובר בקצב הצמיחה האיטי ביותר מאז 2015.

המשקיעים צפויים להתמקד בעיקר בהכנסות מפרסום, שהראו האטה כאמור ועמדו על 85% מההכנסות ברבעון הראשון. הרבעון הנוכחי יהווה אינדיקציה עבור המשקיעים לגבי האתגרים הקיימים בתחום הפרסום - האם הם זמניים וחד פעמיים, או שמדובר בבעיה רחבה יותר.

האתגרים הללו באו לידי ביטוי גם במספר הקליקים בתשלום בנכסי גוגל, שצמחו ברבעון האחרון ב-39% בלבד - ירידה חדה לעומת שיעור הצמיחה ברבעון הרביעי של 2018, אז הם עמדו על 66%. המשמעות של ההאטה היא שהצמיחה של תעבורת הרשת בגוגל אינה מהירה מספיק כדי לפצות על הורדת מחירי הפרסום שלה.

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי  / צילום: רויטרס
 מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס

אנליסטים צופים שהכנסות החברה יסתכמו ב-39.7 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 21% לעומת 32.7 מיליארד ברבעון המקביל, ושהרווח למניה יעמוד על 11.3 דולר למניה - ירידה של 3.7% לעומת רווח של 11.7 דולר ברבעון המקביל. הרווח למניה לא כולל את הקנס של האיחוד האירופי, בהיקף של חמישה מיליארד דולר.

ברבעון הקודם הראתה אלפבית תוצאות מעורבות. בעוד שהציגה רווח של 12 דולר למניה - מעל ציפיות האנליסטים, הכנסותיה עמדו על 36.3 מיליארד דולר - מתחת לציפיות, בשל האטה בהכנסות ממודעות ומכירות חומרה מאכזבות. ההכנסות צמחו אז ב-17% לעומת צמיחה של 28% ברבעון המקביל, ושולי הרווח ירדו ל-23% לעומת 25% בשנה שקדמה לכך, בשל עלייה בהוצאות.

לאור האופן המעורפל בו מדווחות תוצאותיה של אלפבית, אשר מחלקת את ההכנסות בגוגל באופן גס ל"פרסום" ו"הכנסות אחרות", קשה לדעת אם הבעיות נמצאות ביוטיוב או בגוגל, וכן להפריד את הנתונים הכספיים של חטיבות שונות, כמו למשל הענן. אנליסטים הביעו את מורת רוחם מאופן הדיווח לאחר הרבעון האחרון, וכעת מתבטאים באופן דומה גם לקראת פרסום הדוחות השבוע. "אנחנו מודאגים מהמחסור בתקשורת בהירה מההנהלה לגבי הסיבה להאטה המהירה מהצפוי בהכנסות. קיים חוסר שקיפות ואין הסברים ברורים", כתב למשקיעים האנליסט יוסף סקוולי מחברת SunTrust Robinson Humphrey לאחרונה. גם האנליסט ברנט ת'יל מחברת ג'פריס אמר כי "חוסר השקיפות המתמשך הוא בעייתי עבור משקיעים".

נושא נוסף שצפוי לעלות בשיחת המשקיעים הוא חברת ווימו ושירות ווימו וואן שהושק בפיניקס, שמציע נסיעות במוניות אוטונומיות בתשלום, והחל לפעול בדצמבר. גם מכשירי פיקסל, שלאחרונה פורסמו הדלפות רבות של דגם פיקסל 4 של המותג שעוד לא הושק, עשויים לעלות בשיחה. 

מניית גוגל בשנתיים האחרונות
 מניית גוגל בשנתיים האחרונות

אמזון: האם תשפר את קצב הצמיחה?

ענקית הקמעונות אמזון  מציגה באופן מסורתי רווחים זניחים ביחס להכנסות שלה, אך בשנה-שנתיים האחרונות נרשם שיפור גם ברווחים, שעדיין נמוכים, בין השאר הודות לרווח שתרמה פעילות הענן (AWS) אך גם הודות לשיפור הרווחיות בפעילות הקמעונות. ברבעון הקודם החברה הפתיעה לטובה עם רווח נקי של 3.6 מיליארד דולר או 7 דולרים למניה, מתוך הכנסות של 60 מיליארד דולר.

אולם סימן השאלה בדוחות הקודמים היה קצב הצמיחה, שהיה הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות ועמד על 17%. לשם השוואה, ברבעון המקביל ב-2018 עמד קצב הצמיחה על 43%. תחזיות האנליסטים לרבעון השני מצביעות על צמיחה של 18% והכנסות של 62.5 מיליארד דולר. בשורה התחתונה האנליסטים צופים כי הרווח למניה יעמוד על 5.6 דולרים, לעומת חמישה דולרים ברבעון המקביל.

ג'ף בזוס / צילום: רויטרס- Mike Segar
 ג'ף בזוס / צילום: רויטרס- Mike Segar

האנליסט לויד וולמסלי מדויטשה בנק שיבח את אמזון בסקירה למשקיעים ששלח באחרונה ואמר כי שולי הרווח שלה גדלים בזכות שיפורים ביעילותה, אך בג'יי. פי. מורגן דווקא מקווים שהחברה תחזור להתמקד בהכנסות אחרי רצף של רבעונים עם רווחי שיא. "אנחנו מאמינים שהגורם העיקרי שהשפיע על מחיר המניה של אמזון ב-12-18 החודשים האחרונים היה הביצועים ברווחי החברה, שהביסה את הציפיות במעל מיליארד דולר בארבעה מתוך חמשת הרבעונים האחרונים. זה גבר על החששות מההאטה בצמיחה בהכנסות", כתבו החודש בדוח למשקיעים. "אבל בהסתכלות קדימה, אנחנו צופים שאמזון תחזיר את המיקוד שלה לצמיחה בהכנסות במחצית השנייה של 2019. לטעמנו זה חשוב מאחר שהחברה עדיין מציגה נרטיב של צמיחה, ומוקדם מדי עבורה לשנות את המיקוד".

במהלך שיחת המשקיעים האחרונה של אמזון, הודיע סמנכ"ל הכספים של החברה, בריאן אולסבסקי, כי החברה מתכוונת להאיץ עוד יותר את המשלוחים למנויי שירות פריים, ולהציע משלוחים תוך יום אחד בלבד - ולא רק תוך יומיים כפי שהיה עד אז. אמזון הכריזה אז כי תוציא 800 מיליון דולר על היוזמה ברבעון השני. לצד הציפייה של אנליסטים כי חטיבת מחשוב הענן של החברה ועסק המודעות שלה ימשיכו לצמוח, הציפייה היא שבמקביל, המאזן של החברה יושפע לרעה מההוצאות על קיצור זמן המשלוחים.

האנליסט אדוארד ירומה מ-KeyBanc Capital Markets ציין באופטימיות בדוח למשקיעים כי עסק הענן של אמזון עדיין "צומח בקנה מידה גדול", ולמרות שהוא צופה כי לראשונה מזה חמש שנים הוא יצמח בפחות מ-40%, לדבריו "יש מעט מודלים עסקיים בקנה מידה כזה שעדיין צומחים ב-38% משנה לשנה". הוא ציין בנוסף כי פלטפורמת הענן של אמזון "עדיין גדולה משל שני המתחרים הגדולים שלה יחד" - כלומר מיקרוסופט וגוגל.

ירומה מאמין גם כי ברבעון השני אמזון תפרסם נתונים טובים יותר לגבי עסק הקמעונות בצפון אמריקה, שקצב הצמיחה שלו הואט ועמד על 17% ברבעון הראשון, לעומת צמיחה של 46% שנה לפני כן, כחלק מתהליך של האטה מתמשכת לצד הפיכתו ליותר ויותר רווחי. לדבריו, "הרבעון הראשון של הקמעונות בארה"ב חלש ומושפע ממזג האוויר וחג הפסחא, אך אנחנו מאמינים שהרבעון השני יביא תוצאות טובות יותר ושיפור בצמיחת ההכנסות באמזון וברשת הול פודס". החברה עשויה להתייחס בשיחה גם לאירוע המבצעים פריים דיי שנערך לאחרונה, למרות שההשפעה הפיננסית של האירוע תהיה ניכרת רק בדוחות הרבעון הבא. 

מניית אמזון בשנתיים האחרונות
 מניית אמזון בשנתיים האחרונות

אינטל: כיצד תשפיע מלחמת הסחר?

ענקית השבבים אינטל  נמצאת בתקופה מאתגרת, והרבעון הקודם היה הראשון מאז 2015 שבו החברה לא הציגה צמיחה בהשוואה לרבעון המקביל. זה גם היה הרבעון הראשון של בוב סוואן כמנכ"ל קבוע בחברה, לאחר שכיהן כסמנכ"ל כספים ומנכ"ל זמני. הפעם סוואן ניצב שוב למבחן והמצב צפוי להיות חמור אף יותר, ולפי הערכות, החברה עשויה לחתוך את תחזית ההכנסות השנתית.

אנליסטים צופים כי הכנסות החברה יעמדו ברבעון השני על 15.7 מיליארד דולר, לעומת 17 מיליארד דולר ברבעון המקביל. לגבי השורה התחתונה צופים האנליסטים כי החברה תרשום רווח של 89 סנט למניה - ירידה לעומת דולר למניה שהרוויחה ברבעון המקביל.

מוזיאון אינטל בעמק הסיליקון. / צילום: Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
 מוזיאון אינטל בעמק הסיליקון. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בחלוקה לחטיבות, מעל 80% מההכנסות של אינטל ברבעון הקודם הגיעו מקבוצת מרכזי הדאטה ומחטיבת המחשוב האישי - ושתי החטיבות צפויות לרשום ירידות ברבעון הנוכחי. הכנסות קבוצת מרכזי הדאטה צפויות לרדת ב-12% ל-4.9 מיליארד דולר והכנסות חטיבת המחשוב האישי צפויות לרדת ב-6.8% ל-8.1 מיליארד דולר. ההכנסות ממוצרי ה"אינטרנט של הדברים" צפויות לעלות דווקא, ב-7.2% ל-943 מיליון דולר, אך מדובר בנתח קטן בהרבה מהכנסות החברה.

קבוצת מרכזי הדאטה למעשה חוותה האטה מזה כמה רבעונים לפני שהכנסותיה החלו לרדת, דווקא אחרי שבמשך מספר שנים היוותה מנוע צמיחה בעבור אינטל, בעקבות הפופולריות הגוברת של שירותים מבוססי ענן, ועמדה בניגוד להאטה הגלובלית שחוו מכירות המחשבים האישיים.

חלק מהאנליסטים חושבים שייתכן שהרבעון הנוכחי של אינטל דווקא יהיה טוב מהמצופה, אך הפתעה כזו תבוא על חשבון הרבעון הבא. אותם אנליסטים מתבססים על דוחות שפרסמו לאחרונה חברות מחקר ולפיהן מכירות המחשבים הניידים עלו ברבעון זה, אך מסבירים כי העלייה מגיעה מתוך חשש שיוטלו על המוצרים מכסים במסגרת מלחמת הסחר. זאת הסיבה כי ייתכן שהחברה תחתוך את התחזית שלה להמשך השנה, לאחר שכבר אכזבה את האנליסטים עם התחזית השנתית שפרסמה ברבעון הקודם. לפי התחזית, ההכנסות אמורות לעמוד על 69 מיליארד דולר, פחות מהכנסות של כ-71 מיליארד דולר ב-2018.

על רקע פרסום הדוחות, פורסם בו"ול סטריט ג'ורנל" כי אפל מנהלת משא-ומתן מתקדם מול אינטל לרכישת היחידה שמייצרת שבבים למודמים של סמארטפונים, במסגרת עסקה ששווייה נאמד במיליארד דולר ותכלול רכישת פטנטים ועובדים מהחברה. המהלך עשוי לקדם את מאמציה של אפל לשלוט בפיתוח הרכיבים הקריטיים של מכשיריה, ויסייע לאינטל להפסיק להתמודד עם יחידה שאינה רווחית. 

מניית אינטל בשנתיים האחרונות
 מניית אינטל בשנתיים האחרונות