לקראת דוחות פייסבוק: האם מספר המשתמשים צמח, ומה לגבי ליברה?

האנליסטים צופים כימ קצב ההכנסות של הרשת החברתית הגדולה בעולם ירד השנה ל-24%, לעומת 37% בשנה שעברה • עוד ברקע לקראת פרסום התוצאות הרבעוניות: השקעת מטבע הקריפטו החדש ליברה וקנס בגובה 5 מיליארד דולר מרשות הסחר הפדרלית בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה

מנכ“ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס, Aaron P. Bernstein
מנכ“ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מעיד בפני הסנאט / צילום: רויטרס, Aaron P. Bernstein

פייסבוק, שמחזיקה בבעלות של חברת אינסטגרם ו-וואטסאפ, מציגה תוצאות חזקות, אך קצב ההכנסות שלה הולך ויורד - והאנליסטים צופים שירד השנה ל-24%, לעומת 37% בשנה שעברה ו-47% בשנה שלפני כן. בשיחת המשקיעים אחרי פרסום הדוחות הקודמים אמר סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד ווהנר, כי "בחברה מצפים שצמיחת ההכנסות שלנו תמשיך להאט ב-2019".

אנליסטים צופים כי החברה תדווח על הכנסות רבעוניות של 16.5 מיליארד דולר - צמיחה של 25% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה שבו הכניסה 13.2 מיליארד דולר, ועל רווח למניה של 1.87 דולר - צמיחה של 8% מ-1.74 דולר ברבעון המקביל.

התוצאות הרבעוניות יוכרזו על רקע דיווחים שפורסמו לאחרונה ולפיהם רשות הסחר הפדרלית (FTC) עומדת להטיל על פייסבוק קנס בגובה חמישה מיליארד דולר, בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה. המשקיעים לא הגיבו לדיווחים הללו באופן שלילי, והמניה אף המשיכה לעלות. הסיבה לכך היא ניהול ציפיות נכון של פייסבוק, שכבר ברבעון הקודם פרסמה כי היא צופה שגובה הקנס ינוע בין שלושה לחמישה מיליארד דולר, וכבר הפרישה שלושה מיליארד דולר להוצאות בגינו.

עם פרסום הדוח הנוכחי, פייסבוק עשויה לשים בצד שני מיליארד דולר נוספים או להמתין עד שההכרזה על הקנס תהיה רשמית. האנליסט ג'סטין פוסט מ-Bank of America Merrill Lynch אמר כי אם פייסבוק תשים בצד סכום נוסף זה יהיה "צעד חיובי" מכיוון שמבחינה פיננסית מדובר עבורה בפחות מדולר למניה ובצעד בעל "השפעה מאוד נמוכה על המאזן הכספי או ערך המניה". מצד שני - הוא יאותת על שיתוף פעולה עם הממשל הפדרלי.

נתון חשוב נוסף שמעניין את המשקיעים ברשתות חברתיות הוא מספר המשתמשים. ברבעון הראשון של השנה, מספר המשתמשים היומיים והחודשיים בפייסבוק הראה צמיחה שנתית של 8%, ואנליסטים צופים כי גם ברבעון הנוכחי שני המדדים יצמחו ב-8%, ל-2.4 מיליארד משתמשים חודשיים ו-1.5 מיליארד משתמשים יומיים. אם החברה לא תעמוד בציפיות, ותראה סימנים להאטה בצמיחה או לירידה במספר המשתמשים - הדבר עשוי להיות בעייתי עבורה. החברה כבר מתקשה להראות צמיחה במספר המשתמשים באזורים הרווחיים ביותר שלה. אנליסטים צופים כי מספר המשתמשים היומיים בצפון אמריקה, שהיוו 48% מהכנסות החברה ברבעון הראשון, יעלה ב-1% בלבד ל-187 מיליון, ומספר משתמשיה באירופה, שהיוו 24% מההכנסות, יצמחו ב-3% ל-287 מיליון.

פייסבוק מפרסמת ברבעונים האחרונים נתון נוסף שאנליסטים צפויים להתעניין בו - מספר המשתמשים במשפחת האפליקציות של החברה - פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ומסנג'ר. ברבעון הראשון של השנה, 2.7 מיליארד משתמשים השתמשו לפחות באחד מהשירותים לפחות פעם בחודש - ללא שינוי מאז הרבעון הרביעי של 2018. החברה לא מדווחת את התוצאות של אינסטגרם ו-ווטסאפ בנפרד, ולכן מקשה על האנליסטים לנתח את פעילותה.

משקיעים צפויים להתעניין גם בצמיחת השימוש בפיצ'ר הסטוריז ובמוניטיזציה שלו. ברבעון הקודם אמר מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, כי לאינסטגרם, פייסבוק ו-ווטסאפ יש מעל חצי מיליארד משתמשים יומיים בסטוריז, וסמנכ"לית התפעול שריל סנדברג ציינה כי היו מעל שלושה מיליון מפרסמים בשירות - עלייה של 50% בתוך שלושה חודשים.

ניתן להניח כי בשיחת המשקיעים ינסו האנליסטים לדלות פרטים נוספים על המיקוד החדש של החברה באינטראקציות פרטיות ומוצפנות, שאודותיו פירט צוקרברג בוועידת המפתחים של החברה שנערכה מספר ימים לאחר פרסום הדוח האחרון; וכן על מטבע הקריפטו ליברה שעליו הכריזה החברה לאחרונה, והביקורת הרבה שמעלים עליו רגולטורים ומחוקקים בארה"ב וברחבי העולם.