היתרונות החינוכיים הטמונים בדמי כיס לילדים

החופש הגדול הוא תקופה של בזבוזים - וגם הזדמנות להכיר לילדינו את משמעות הכסף

קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף

ישנם מספר נושאים שמבוגרים לא כל-כך אוהבים לשוחח עליהם עם ילדים קטנים. אחד מהם הוא - כסף. ישנם הטוענים כי שיחות על כסף הופכות את הילדים לחומרניים יותר, ישנם החוששים לשוחח על כסף כי הם לא מרגישים בקיאים מספיק בעניינים פיננסיים, ישנם החוששים לשוחח עם הילדים על כסף ומחסור כי הם עלולים להשפיע על תמימותם, וישנם המעדיפים להתייחס ל"בזבוזים" של הילדים בלי לשוחח באופן משמעותי על כסף.

במשפחות רבות שיחות משמעותיות עם ילדים צעירים על כסף בהקשרים של הוצאות, הכנסות, סדרי עדיפויות, בחירות וכדומה הן פחות שכיחות לעומת נושאים אחרים כמו לימודים, אורח חיים, בטיחות וכיוצא בזה.

הבעיה היא שההתייחסות לנושא זה רק בגילאים מאוחרים יחסית עלולה להשפיע על היכולת של הילדים להצליח לפתח עצמאות כלכלית עם התבגרותם.

הבעיה מחמירה נוכח המאפיינים של הסביבה התקשורתית שבה גדלים הילדים כיום. אינספור מסרים שיווקיים מעודדים את הילדים לקנות מותגים ולהיות מאושרים באמצעות צריכה של מוצרים.

תרבות הצריכה יחד עם הלחצים החברתיים מייצרים חיזוקים משמעותיים לקניות, לבזבוזים ובעיקר לקבלת כל מה שרוצים, צריכים וחייבים כאן ועכשיו, בלי לדחות סיפוקים. מאיפה מגיע הכסף לכל זה? לילדים אין תשובה, ולעתים קרובות גם לא מעניינת אותם השאלה. אם לא משוחחים איתם על כסף - מדוע שיהיו מוטרדים מכך?

הדרך להתמודד באופן אפקטיבי עם האתגרים הכלכליים המחכים לילדים לכשיגדלו, היא ההבנה שמדובר בתהליך חינוכי המתחיל בגילאים הצעירים וממשיך לאורך כל תקופת התבגרותם.

ילדים שיודעים לבקש בקשות, ש"מבלים" בקניונים, שמשוחחים עם החברים על מותגים - יכולים וצריכים שישוחחו איתם על כסף ועל אופן ההתנהלות עם כסף, כמובן בהתאמה לגיל הילדים וליכולות הקוגניטיביות שלהם.

אחת הדרכים המרכזיות לייצר שיח משמעותי עם הילדים היא סביב דמי כיס. דמי הכיס מהווים פלטפורמה (מאוד מוחשית) לשיחות עם הילדים על הכנסות (הכסף שהם מקבלים מדי שבוע), על הוצאות (מה הם יכולים לקנות עם הכסף), על סדרי עדיפויות (איך בוחרים על מה להוציא את הכסף), על תכנון (איך מגדירים מטרות ומשיגים אותן), על חיסכון ותפקידו (למה כדאי להשאיר חלק מהכסף בקופה), על דחיית סיפוקים ואף על תרומה ונתינה.

ואיך דמי כיס והעצמאות הכלכלית קשורים לחופש הגדול?

הילדים שנמצאים בחופש הגדול עסוקים יותר בבילויים, באטרקציות ובמסכים - ופחות בלמידה ובמסגרות. לכן החופש הגדול מהווה הזדמנות טובה להתחיל במתן דמי כיס לילדים הצעירים וללוות את הילדים בשיחות על ההתלבטויות שיש להם בניהול התקציב שלהם ובהכוונתם.

מפתיע לגלות כי דמי כיס בסכומים מאוד קטנים והוצאות מאוד קטנות יכולים לתרום באופן משמעותי ואמיתי לפיתוח המיומנויות הפיננסיות של הילדים. אלה מיומנויות שלהן יזדקקו בהמשך, על-מנת לפתח עצמאות כלכלית לכשיתבגרו. 

הכותבת היא מומחית להתנהגות צרכנים צעירים, ראשת החוג לתואר שני במינהל עסקים, המרכז האקדמי פרס