חייבים להעלות את נתוני הקבלה ללימודי הוראה

ביה"ס הופכים בעל-כורחם למקומות מיושנים. יש לשנות את הגישה ולהשקיע במורה

הפגנת מורים / צילום: שלומי יוסף
הפגנת מורים / צילום: שלומי יוסף

מערכת החינוך גועשת, למרות שאנחנו בעיצומה של חופשת הקיץ. שר חינוך חדש, מערכת בחירות בפתח וגם עננת שביתת מורים שמאיימת על פתיחת שנת הלימודים הבאה במועדה.

מערכת החינוך אינה חפה מבעיות ולשר החדש, גם אם באופן זמני, יהיו הרבה סוגיות לפתור עם פתיחת שנת הלימודים. למורים אכן מגיע שכר הולם ותנאים טובים, מדובר כאן בחינוך ילדינו ויש חשיבות מכרעת לכך שמוריהם ומי שנמצאים איתם כל יום למשך לא מעט שעות ואמונים על החינוך שלהם, יתוגמלו כראוי. יש שיאמרו, בצדק מסוים, כי כך גם ניתן יהיה למשוך רבים וטובים לתחום ההוראה. אך לא די בשכר ותנאים על מנת לייצר את השינוי המתבקש כל כך במערכת, צריך להתחיל הרבה לפני תלוש השכר.

הוראה זאת לא רק עבודה, זו שליחות, אך בשונה ממקצועות אחרים המהווים גם הם שליחות ודאגה לזולת, אינה זוכה לתהילה והערכה לה ראויה. לא פעם אנו שומעים על מורים שנטשו את המערכת או כאלה שנשארו והביעו תחושות קשות של שחיקה, שכמובן באות להיות לידי ביטוי באיכות ההוראה וביכולת של המורה לספק ערך מוסף לתלמידיו.

ישראל נשארת מאחור-
 ישראל נשארת מאחור-

חלקים גדולים במערכת, ביניהם גם שיטות ההוראה, אינם מותאמים למאה ה-21 ולעולם הטכנולוגי והמתקדם בו ילדנו גדלים. בית הספר הופך, בעל-כורחו, למקום המיושן ביותר בחיי התלמיד, במקום למלא את התפקיד לו יועד - לחנך ולאתגר את התלמיד, ללמד אותו ליזום, ליצור, לחדש, להעז, ולהפרות עצמו בחשיבה קבוצתית על מנת לתת לו כלים להמשך חייו.

השינוי, התפיסתי בראש ובראשונה, צריך להפוך את המורים לגורם משמעותי בעל מעמד בחייו של התלמיד, כזה שיכול לספק לו ערך מוסף אמיתי.

הדרך לעשות זאת מתחילה בהעלאת רף תנאי הקבלה (ממוצע בגרות ופסיכומטרי) ללימודי ההוראה, בביצוע ראיונות אישיים למועמדים ובדרישה לתואר ראשון, רצוי אוניברסיטאי, בתחום המגמה בה הוא מבקש ללמד, ולבסוף ביצוע מבחן הסמכה תיאורטי ומעשי אחיד לכל לומדי ההוראה בטרם מקבלים את התעודה, בדיוק כפי שעורכי דין, רופאים ורואי חשבון נדרשים לעשות.

מדוע רף הכניסה לאוניברסיטאות ללימודי עבודה סוציאלית ופסיכולוגיה, מקצועות חשובים, משמעותיים ושוחקים לא פחות, גבוהה משמעותית מלימודי ההוראה? האם ויתרנו על איכות ההוראה של ילדנו?

שינוי שיטת ההכשרה וההסמכה של מורים הכרחי לחיזוק איכות ההוראה. ההכשרה חייבת להתאים עצמה למציאות המשתנה בבתי הספר ולאתגרים הטכנולוגיים עמם מתמודדת מערכת החינוך, זאת לצד חיזוק המומחיות של חברי סגל ההוראה בתחומם.

במסגרת תכנית ההכשרה יש ללמד את הסטודנטים להוראה כיצד להתמודד עם תהליכי שינוי, לחזק יכולות מנהיגותיות ולספק כלים אמיתיים בתחומים הבינאישיים, הסוציולוגיים והפסיכולוגיים, על מנת שהמורה ידע להתמודד עם תלמידים בגיל ההתבגרות, תלמידים העוברים קשיים אישיים שבוודאי משפיעים על יכולותיהם הלימודיות.

על מערכת החינוך לחזק את מעמד המורה, את יוקרת המקצוע ולעודד את הביקוש ללימודים בתחום. זה חלק משמעותי בתפקידה, רק כך נוכל לאתגר רבים לבחור במקצוע ההוראה כמקצוע מוביל ומועדף להבטחת עתידו הרוחני, החברתי והכלכלי של העם.  

הכותב הוא מנכ"ל אורט