הקרב האווירי תם, הקרב הקרקעי נפתח: תושבים בצפון ת"א דורשים לצמצם את הבנייה בשדה דב

אחרי מאבק ארוך הוחלט בחודש שעבר לפנות את שדה התעופה, וכעת הגיע שלב המאבק על היקף הבנייה בקרקע • ל"גלובס" נודע כי עשרות תושבים מהשכונות בסביבה מתנגדים למתווה הקיים שכולל 16 אלף יח"ד בעשרות מגדלים • דורשים: צמצום בנייה והנמכת גובה הבניינים

שדה דב / צילום: איל יצהר
שדה דב / צילום: איל יצהר

אחרי מאבק ארוך ומתוקשר, בסוף חודש יוני האחרון נסגר שדה התעופה שדה דב, מהלך שהוביל לפתיחתו של מאבק חדש: היקף הבנייה בקרקע. התוכנית הקיימת כוללת בניית 16 אלף יחידות דיור, אלפי יחידות מלונאיות ושטחי מסחר ותעסוקה. ל"גלובס" נודע כי עשרות תושבים הגישו, באמצעות עו"ד נועם קולודני, התנגדות לתוכנית הבנייה, שאותה מובילה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). ההתנגדות הוגשה לידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב.

התושבים, שמתגוררים בשכונות ל', רמת-אביב החדשה, נופי ים וברחוב לוי אשכול, כתבו בהתנגדות שהגישו כי "מדובר בצפיפות לא סבירה בכל היבט". זאת כיוון שבעלי הקרקע פעלו למקסם את הזכויות, כך שהתוכנית כוללת ערכי צפיפות גבוהים. על כן הם דורשים להקטין הן את מספר יחידות הדיור והן את מספר המגדלים בתוכנית, ובכך לבטל את "חומת המגדלים", כך לשיטתם, שתמנע מהם "ליהנות מרוחות הים", ומאידך להרחיב את רצועת חוף הים. כמו כן לטענתם יש להקטין את גובה הבנייה המרקמית בתוכנית לגובה של 5-10 קומות בלבד.

כן נטען בהתנגדות, שהיקף השטחים הפתוחים בתוכנית קטן מהנדרש על פי הוראות מנהל התכנון, הקובעות שטח מינימלי של 10 מ"ר כשטח פתוח לנפש. בחישוב השטחים הציבוריים נכללים גם 2,400 יחידות דיור בר-השגה. "עם כל הכבוד לדיור בר-השגה, והחשיבות העצומה שיש לדיור שכזה, הרי שאין דרך לכלול את הדיור בר-ההשגה בגדר חישוב השטחים הציבוריים המבונים והדבר נועד רק לאחז עיניים", נטען.

לטענת המתנגדים, כיום בשכונות הגובלות בתוכנית, קיים מחסור בשטחים ציבוריים, כאשר התוכנית המופקדת מעצימה את המחסור הזה. 

לטענת המתנגדים, התבססות התוכנית על סגירה מתוכננת של תחנת הכוח רידינג בשנת 2020 אינה ריאלית, מגוחכת, ונוגדת החלטת ממשלה משנת 2018 המורה להמשיך ולהפעילה. "תחנת הכוח הסמוכה לא רק שלא תיסגר, אלא תהווה מקור אנרגיה למבני התוכנית בזרוע אחת, ובזרוע השנייה תהווה גורם זיהום לדיירי המגדלים הסמוכים" נטען בהתנגדות.

המתנגדים אף העלו טענות בעניין חיבור תחבורתי לקוי לדבריהם, וכן הם מסתייגים מתקן החניה למגורים בתוכנית. לדבריהם, התקן המוצע בתוכנית הנוכחית נמוך מהמקובל ומבוסס על חניה אחת ליחידת דיור, ועשוי להתקיים רק בתנאי שתתממש תחבורה ציבורית מהירה ויעילה. "ספק גדול אם כן אם מספר החניות בחניונים המתוכננים יספיק לא רק לתושבי הרובע החדש אלא לאורחי המסחר התעסוקה והתיירות שיעסיקו 25 אלף איש, כשבמסמכי התוכנית הוחלט לעגן אפס חניות לשימושים אלה", צוין בהתנגדות. "התוכנית היא אוטופית ביחס ליכולת העמידה של מדינת ישראל בתשתיות", צוין.

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב נמסר: "מאחר שהתוכנית נמצאת בשלב שמיעת ההתנגדויות, לא נוכל להתייחס בשלב זה. כמו כל ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, גם התנגדות זו תידון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".