שיחת הוועידה של פייסבוק: צוקרברג הציג את הקנס כפרס וניסה לשדר בגרות

צוקרברג התייחס בשיחת הוועידה עם המשקיעים לקנס שקיבלה החברה, בהיקף של 5 מיליארד דולר ולביקורת על המטבע הדיגיטלי של החברה: "אנחנו נשתף פעולה עם רגולטורים. פייסבוק של לפני כמה שנים כנראה הייתה מנסה להשיק את המוצר הזה לבד"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

אתמול (ד') היה יום דרמטי עבור פייסבוק. רשות הסחר הפדרלית (FTC) הכריזה על קנס שיא שיוטל על החברה בעקבות פרקטיקות שהפרו את פרטיות המשתמשים - בגובה 5 מיליארד דולר. בנוסף, הרשות לבורסות וניירות ערך הכריזה על קנס על סך 100 מיליון דולר על החברה בעקבות הצהרות מטעות למשקיעים, שהציגו את הסיכון לשימוש לרעה בדאטה של המשתמשים כהיפותטי, גם בזמנים בהם החברה כבר ידעה שנעשה שימוש כזה על ידי חברות צד שלישי. פרט לקנסות, מחלקת המשפטים האמריקאית הכריזה על פתיחת חקירה בתחום ההגבלים העסקיים נגד פלטפורמות אונליין מובילות, ופייסבוק הודיעה על חקירה נוספת של ה-FTC נגדה, בתחום זה.

אך בעוד שאותן הכרזות בהחלט יצרו כותרות, לא נראה שהייתה להן השפעה מיוחדת על מצבה הכספי של חברת הענק, או על הסנטימנט של המשקיעים כלפיה. הן לא הפריעו לפייסבוק לדווח אמש על תוצאות כספיות לרבעון השני שהיו מעל ציפיות המשקיעים - עם הכנסות של 16.9 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.99 דולרים.

האנליסט בנג'מין שכטר מחברת Macquarie כתב למשקיעים כי "למרות הכותרות הנוראיות הנוגעות לפייסבוק במשך כמעט שנתיים, דפוסי השימוש של משתמשים נותרו חזקים. וכל עוד זה המצב, אנחנו מאמינים שגם מפרסמים ימשיכו להגיע".

למען האמת, כשבוחנים את הרטוריקה בה השתמש מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בשיחת המשקיעים לתיאור ההסכם עם ה-FTC, אפשר לחשוב שהרשות העניקה לפייסבוק פרס. "הרבעון הזה היה חשוב כי הוא העניק לנו הדרכה מרגולטורים, דבר שהבהיר לנו מה הציפיות מאיתנו והעניק לנו יסודות להיבנות מהם", אמר צוקרברג. הוא התייחס בדבריו לתנאי ההסכם - בין היתר, הוטל על פייסבוק להקים ועדת פרטיות עצמאית שתפקח עליה ותגביל את כוחו של צוקרברג, שמחזיק במרבית כוח ההצבעה בחברה, ואף תוטל עליו אחריות אישית להבטיח שהחברה תעמוד בתנאי ההסכם.

לדבריו, הוא מקווה שהשינויים יסייעו לפייסבוק לקבוע סטנדרט חדש לכל התעשייה. הוא התייחס לוועדה החדשה שתוקם ואמר כי "כמו שבדירקטוריון יש ועדה שמפקחת על ההתנהלות הפיננסית, כך תהיה גם ועדה שתפקח על הפרטיות", ברמיזה שהדברים חשובים באותה מידה.

הרטוריקה החיובית עומדת בסתירה לדברים אחרים של צוקרברג בשיחה, לפיהם השינוי הארגוני עשוי להאט את קצב ההשקה של מוצרים חדשים, ואת דבריו של סמנכ"ל הכספים של החברה דיוויד ווהנר, לפיהם תנאי ההסכם ידרשו השקעה משמעותית בכוח אדם ובתשתית טכנולוגית, ויהפכו את תהליכי הפיתוח ליקרים יותר.

ייתכן שהמבקרים צודקים, שהקנס לא היה גבוה מספיק ותנאי ההסכם מקלים מדי, ומסיבה זו בחברה לא התרגשו מהחדשות. במסגרת ההסכם פייסבוק אמנם נדרשה לשורת שינויים ארגוניים, אך לא הוטלה הגבלה על יכולות איסוף הדאטה שלה, כך שהמודל הכספי שלה לא נמצא בסכנה. רוהיט צ'ופרה, אחד מהנציבים הדמוקרטים ב-FTC שהצביעו נגד הסכם הפשרה, אף מחה על כך שלא הוטלה על צוקרברג אחריות אישית להפרות שכבר התגלו, וטען כי הוועדה החדשה שתוקם תהיה חסרת שיניים, למעשה לא תוכל להטיל וטו על החלטות של ההנהלה.

אמש הוא חזר על הדברים ואמר כי "המצב בו חברות פרטיות קובעות כל כך הרבה החלטות בתחומים חברתיים ללא הליך דמוקרטי אינו בר קיימא. או שיוטלו רגולציות חדשות, או שהתסכול מהתעשייה ימשיך לגדול". הסיבה לכך יכולה להיות הבנה כי לצעדים הרגולטוריים אין השפעה ממשית על השורה התחתונה, או אמונה כי שיתוף פעולה עם רגולטורים ומחוקקים היא טקטיקה טובה יותר עבור החברה למודת השערוריות. באופן דומה, צוקרברג מעודד בתקופה האחרונה הסדרה של רגולציה על חברות האינטרנט בנושאים כמו בחירות, תוכן פוגעני ועוד.

העמדה הזו מאפשרת לפייסבוק לעצב את החקיקה באופן שככל הנראה יטיב עמה, ואכן, צוקרברג ציין אמש את פגישותיו עם מנהיגים באירופה לצורך שיחות על החקיקה. מעבר לכך, צוקרברג כנראה מבין שרגולציה עדיפה מפירוק - אפשרות שעולה לאחרונה יותר ויותר בשיח סביב כוחן העצום של ענקיות הטכנולוגיה.

מהשיחה אמש עולה כי בחברה נוקטים באסטרטגיה דומה גם לגבי מטבע הקריפטו ליברה עליו החברה הכריזה לאחרונה, ושהספיק לעורר ביקורת רבה מצד מחוקקים. לדבריו, בחברה מתכוונים לעבוד בשיתוף פעולה עם רגולטורים כדי לפתור את החששות שלהם לפני שליברה יושק. "בתקופה הקרובה נתמודד עם השאלות של רגולטורים ומומחים, לא משנה כמה זמן זה ייקח, ונבין מה היא הדרך הטובה ביותר להתקדם. זה תחום מאוד חשוב, עם הרבה רגולציה, וציפינו שיהיו הרבה שאלות. אנחנו מנסים לספק מוצר בטוח עם רגולציה מתאימה", אמר. הוא אף הדגיש את השינוי שהחברה עברה, בניסיון לצייר אותה כבוגרת ואחראית יותר, כשאמר ש"פייסבוק של לפני כמה שנים כנראה הייתה מנסה להשיק את המוצר הזה לבד".