מאות מפגינים בצומת ביל"ו נגד תוכנית ממשלתית להפקיע מאות דונם מהכפר

התוכנית, שאמורה להיות מופקדת ביום רביעי הקרוב, מקצה כ-500 דונם מאדמות הכפר לטובת בנייה למגורים בקריית עקרון • רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר: "זה הזמן להפסיק לחשוב רק על בניינים ולהתחיל לחשוב גם על הדורות הבאים" • בפתח-תקווה מתכוננת הפגנה דומה, על רקע הפקדת תוכנית במזרח העיר

רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר / צילום: טל שניידר, גלובס
רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר / צילום: טל שניידר, גלובס

מאות מתושבי כפר ביל"ו מפגינים משעות הבוקר (א') בצומת בילו כנגד שורה של תוכניות מתאר הותמ"ל, שאמורות להפקיע מהמושב כשני שלישים מאדמותיו החקלאיות. זאת, על רקע תוכנית הותמ"ל לקריית עקרון, שאמורה להיות מופקדת ביום רביעי הקרוב, ולהקצות כ-500 דונם מאדמות הכפר לטובת בנייה למגורים בקריית עקרון הסמוכה.

כפר ביל"ו הוא יישוב חקלאי שנוסד בשנת 1932, ומונה כ-330 משפחות. סך כל השטחים החקלאיים של המושב כוללים 2,100 דונם. לפי תוכנית הותמ"ל, במקום השטחים החקלאיים של המושב, יוקמו 4,035 דירות. בנוסף, עתידים להיגרע משטחי הכפר 700 דונמים נוספים לטובת קריית עקרון מכוח תוכנית המתאר של היישוב ו-200 דונם מתוכננים לעבור לשטח המוניציפלי של רחובות. 11 דונם נוספים יועברו לטובת בסיס צבאי סמוך, ובסך-הכול שני שליש מהקרקע החקלאית שקיימת כיום ייגרעו מהיישוב.

ראשת מועצה אזורית גזר רותם ידלין אמרה הבוקר בהפגנה, כי "מדובר בתוכנית בלתי מידתית ברמת הפגיעה באדמות החקלאיות המעובדות של המושבים כפר ביל"ו וגני יוחנן. מדינת ישראל לא רואה את הדור הבא ואת ההתיישבות ואף פוגעת בריאות ירוקות במרכז הארץ. זה הזמן להפסיק לחשוב רק על בניינים ולהתחיל לחשוב גם על הדורות הבאים - לפני שיהיה מאוחר. אנו דורשים תכנון מידתי ומאוזן שמתחשב בעתיד התושבים שלנו, בהתיישבות ובריאות הירוקות של כולנו".

היום אחר-הצהריים מתוכננת הפגנה דומה בפתח-תקווה, על רקע הפקדת תוכנית ותמ"ל מחנה סירקין במזרח פתח-תקווה. תוכנית זו, שבמסגרתה מתוכננות 8,000 דירות, מעוררת התנגדויות בקרב תושבי פתח-תקווה והיישובים הסמוכים, עקב אי-מתן פתרונות למצוקות העתידיות בתחום התחבורה.

מהוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) נמסר: "מדובר בתוכנית חיונית להתפתחות קריית עקרון שנותנת מענה לצורכי הדיור באזור מרכז הארץ. השטח המדובר הוא עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח קריית עקרון כפי שנקבע ע"י ועדת הגבולות במשרד הפנים. חשוב לציין כי גם לאחר הפיתוח המוצע, למושב ביל"ו ישנן חטיבות קרקע חקלאיות משמעותיות".