גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוכבי הרשת מתאגדים: יוצאים נגד "כלכלת החלטורה" ומצטרפים לאיגוד המקצועי הגדול באירופה

לאחר מחאות של נהגי אובר וליפט, הגיע תורם של יוצרי התוכן העצמאים ביוטיוב לאתגר את "כלכלת החלטורה" ● היוצרים הצטרפו לאיגוד המקצועי הגדול באירופה וטוענים כי פרנסתם מושפעת מאלגוריתמים לא שקופים

יוטיוב / צילום: Shutterstock
יוטיוב / צילום: Shutterstock

יוצרי התוכן העצמאים ביוטיוב נגד ענקית הווידאו: במכתב ששיגרו להנהלת החברה דרשו היוצרים שקיפות ומעורבות גדולה יותר באופן שבו החברה מדרגת את התכנים שלהם ומאפשרת להם להרוויח מהם כסף. בכך שמים היוצרים במוקד את הבעייתיות בפלטפורמות חדשות, שאומנם מספקות אפשרויות תעסוקה חדשות וגמישות - אך מייצרות העסקה נטולת זכויות. המאבק הזה מצטרף למאבקים נוספים של עובדים בחברות הענק, כמו למשל נהגי אובר וליפט.

המכתב הוא פרי שיתוף-פעולה בין ועד היוטיוברים - ההתארגנות הקהילתית של יוצרי התוכן בפלטפורמה, שנלחמת עבור זכויותיהם של יוצרי תוכן ושל משתמשים, לבין איגוד IG Metall הגרמני - איגוד העובדים הגדול באירופה. שני הארגונים הודיעו על הקמתו של גוף משותף בשם Fairtube, אשר במסגרתו יובילו את מאבקם של יוצרי התוכן העצמאיים בפלטפורמת יוטיוב, שבבעלות חברת אלפאבית.

שקיפות ומנגנון ליישוב סכסוכים: מה יוצרי התוכן דורשים?

במכתב, עליו הם דורשים תשובה בתוך חודש ימים, מבקשים היוצרים שהפלטפורמה תפעל מולם בשקיפות בנוגע לקריטריונים לפיהם סרטונים זוכים לחשיפה ולדירוג שלהם עבור מפרסמים. בנוסף, הם דורשים שיוטיוב תאפשר להם להיות מעורבים בהחלטות ניהוליות המשפיעות על כושר הפרנסה שלהם בפלטפורמה, וכי יינתן להם מענה אנושי לפניות במקום המענה האוטומטי (בוט) שאותו הם מקבלים כיום. לשם כך, היוצרים מעוניינים להקים ועדת יוצרים שתקבל כוח השפעה על מדיניות יוטיוב בכל הנוגע לתוכניהם.

למרות שיוטיוב היא פלטפורמת תוכן, יוצרי התוכן אינם עובדי החברה, אלא יוצרים עצמאים שפרנסתם נקבעת על-ידי אלגוריתמים בלתי שקופים ששולטים במידת החשיפה של תוכניהם. היוצרים ביוטיוב מתפרנסים הן מפרסום שהם משלבים בתוך הסרטונים שלהם באופן עצמאי, והן משיתוף בהכנסות מפרסומות בפלטפורמת יוטיוב - אשר מופיעות לפני או במהלך הסרטונים שלהם.

היוצרים נאחזים בחוקי הפרטיות

בשנים האחרונות, יוצרי התוכן ביוטיוב התמודדו עם מספר שינויים במדיניות הפלטפורמה שפגעו ביכולות המוניטיזציה של התכנים שלהם. אחד השינויים המשמעותיים הוא זה שיוטיוב הכניסה ב-2017, בעקבות חשש של מפרסמים מהופעה של הפרסומות שלהם לפני סרטונים של דאעש. בעקבות חרם של מפרסמים על הפלטפורמה, יוטיוב החלה לסמן תכנים כבלתי הולמים או כמפירי זכויות יוצרים, וככל שהם כאלה למנוע מהם להציג פרסומות.

הסימון של סרטונים כבעייתיים מתרחש מבלי שניתן הסבר ליוצרי הסרטונים. פעמים רבות, יוצרים לא מודעים לכך שסרטון שלהם הפסיק לייצר הכנסה - ומגלים זאת רק בדיעבד. אם היוצרים מעוניינים לערער על החלטה כזו, עומד לרשותם מענה אוטומטי בלבד ולא מתאפשר להם ליצור קשר עם נציג אנושי מהחברה. לאורך השנים, עולות תלונות חוזרות על כך שהסימון של סרטונים מסוימים כבעייתיים אינו מוצדק, והתהליך נתפס כשרירותי. הזעם שהתעורר בקרב קהילת יוצרי התוכן בשל השינוי במדיניות המוניטיזציה הוביל לכך שהם החלו להתאגד במסגרת ועד היוטיוברים, בו חברים כיום 15 אלף יוצרים. לפי דיווח באתר "גיזמודו", מאז שהכריזו על הקמת Fairtube בשבוע שעבר, הצטרפו אל האיגוד 1,500 יוצרים נוספים.

אחד ממובילי ההתאגדות הוא יוצר התוכן ג'ורג' ספרייב, אשר בעבר הוסרו מיוטיוב סרטונים שלו שהציגו אותו בונה רובים ומקלעים ומדגים כיצד הם עובדים - פעולות חוקיות לחלוטין. "אנחנו לא דורשים דברים שיפגעו ברווחיות או שאינם מציאותיים. אנחנו רוצים הוגנות. אנחנו רוצים שקיפות. אנחנו רוצים שיתייחסו אלינו כמו אל שותפים. אנחנו רוצים תקשורת אישית במקום תקשורת אנונימית", אמר ספרייב בראיון לאתר Motherboard.

ההתארגנות של עובדי יוטיוב במסגרת של איגוד עובדים ותיק דוגמת IG Metall, שהחל כאיגוד של עובדי מתכות במאה ה-19, אינה ברורה מאליה. IG Metall החל את מעורבותו בתחום הפלטפורמות הדיגיטליות ב-2015 כשיזם את פרויקט ה-Crowdsourcing, אשר מבקש לשפר את תנאי העבודה בפלטפורמות הדיגיטליות על-ידי כינון של סטנדרט אחיד לתנאים המינימליים שיש לספק לעובדים בפלטפורמות אלה, עם שמונה פלטפורמות דיגיטליות מגרמניה שלקחו חלק בפרויקט.

כעת, האיגוד הוותיק מעוניין להשתמש בתקנות הפרטיות האירופאיות (GDPR) כדי לשפר את תנאי העבודה של היוצרים ביוטיוב. הם מקווים שיוכלו לטעון כי הסיווג של סרטון מסוים כבעייתי או כמתאים לפרסומות הוא מהלך שכולל איסוף מידע פרטי אודות היוצרים על-ידי יוטיוב. אם הטענה תתקבל, יוטיוב תיאלץ להפוך את סיווג התכנים לשקוף. באיגוד מקווים שיוטיוב תיענה לדרישות היוצרים לשקיפות באופן רחב מזה שקובע החוק היבש - ותכיל את הכללים הללו גם על יוצרים הנמצאים מחוץ לאירופה.

היוצרים ביוטיוב אינם היחידים שמוחים

היחס של פלטפורמת יוטיוב אל יוצרי התוכן שלה אינו יוצא דופן בקרב פלטפורמות דיגיטליות גדולות אחרות. מדובר במודל המכונה "כלכלת החלטורה", שהפך לפופולרי בזכות חברות הייטק מעמק הסיליקון כמו אובר ו-Airbnb, ומבוסס על ספקי שירות נטולי זכויות עובדים. היום, כל אחד יכול להיות שליח ב-Wolt, מטעין קורקינטים בבירד, סוכן נדל"ן ב-Airbnb, או למכור את שירותיו ישירות לצרכן הקצה בפייבר.

יתרונות המודל ברורים: מודל הפרילנס מספק גמישות ועצמאות, והפלטפורמות שמספקות חברות הטכנולוגיה מעניקות נוחות ונגישות ללקוחות. החברות הללו הצליחו להפוך לפלטפורמות ענק בזכות כוח העבודה הזמין והזול, או התוכן המגוון שאותם מספקים נותני השירות.

יוצרי התוכן ביוטיוב אינם היחידים שמוחים על תנאי העבודה שלהם בתקופה האחרונה. כך למשל, במקביל להנפקות האחרונות של חברות שיתוף הנסיעות, נהגי אובר וליפט שבתו והפגינו בקליפורניה, סן פרנסיסקו, סן דייגו ולוס אנג'לס, בדרישה להשוואת שכרם לשכר המינימום ולהכרה ביחסי העסקה בינם ובין החברות. גם יוצרי התוכן ביוטיוב וגם נהגי אובר סובלים מ"ניהול אלגוריתמי" - מושג המתייחס לניהול של עובדים בפלטפורמות דיגיטליות באופן טכנולוגי ולא אנושי. הניהול האלגוריתמי כולל חוסר שקיפות בנוגע לאופן בו נקבעים קריטריונים כמו גובה תשלום, חשיפת תוכן ואפילו היקף העבודה המתבקש, וכן חוסר מענה אנושי מצד התאגידים לשאלות וטענות מצד העובדים. כך למשל, אובר לא מאפשרת לנהגיה לראות מהו יעד הנסיעה לפני שהם מאשרים איסוף של נוסע. 

מדובר יוטיוב נמסר: "יוצרים הם חלק חשוב בקהילה של יוטיוב ולכן היא חולקת איתם את מרבית ההכנסות מפרסום. על-מנת לאפשר לקהילה לצמוח, יוטיוב צריכה למצוא איזון שיבטיח את בטיחות המשתמשים, התאמה של תכנים עבור מפרסמים וקיום פעילות עסקית ארוכת-טווח ליוצרים. אנחנו מעריכים את הפידבק של היוצרים, ואנחנו בדיאלוג מתמשך עם רבים מהם בדרכים שונות".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"