האם המעבר של שפיר למחנה הדמוקרטי יגרע מכספי הבחירות של העבודה?

ח"כ איציק שמולי שמולי האשים שהעזיבה של סתיו שפיר תפגע בקופה המדולדלת של המפלגה • זה לא יקרה אחרי שהתפטרה, ולא היה קורה בשום תסריט אחר • המשרוקית של גלובס

ח"כ איציק שמולי / צילום: תמר מצפי
ח"כ איציק שמולי / צילום: תמר מצפי

אתמול, קצת יותר מיממה לפני שח"כ סתיו שפיר התפטרה רשמית מהכנסת, נשאל איציק שמולי ברדיו ללא הפסקה מה דעתו על כך שהיא ממשיכה לכהן במוסד למרות שהחליטה לעזוב את מפלגת העבודה לטובת המחנה הדמוקרטי. שמולי, מנשארי מפלגת העבודה, פתח ואמר: "הדבר ההגון לעשות, לא רק בהקשר של סתיו אלא בהקשר של ח"כים אחרים שעוזבים מפלגות ..." ואז המשיך: "הרי הם נבחרו במסגרות פוליטיות מסוימות. שם הם קיבלו את המנדט הזה, ששווה גם מימון בחירות. צריך שהמאזינים יבינו את זה, מיליון וחצי שקל, ומצבה הכספי של מפלגת העבודה אינו מהמשופרים כעת".

האם המעבר של שפיר לרשימה אחרת באמת יפגע במימון הבחירות של המפלגה המקורית שלה? צללנו לחוקי מימון הבחירות, ונעזרנו גם בבקיאותו של ד"ר אסף שפירא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. הנה העובדות בתמצית.

מפלגות מקבלות מימון משני סוגים: סכום חודשי שוטף, ומימון מיוחד לבחירות. שניהם מבוססים על "יחידת מימון" שעומדת היום על כ-1.3 מיליון שקל. הסכום השוטף שווה ל-0.06 יחידות מימון כפול מספר המנדטים ועוד אחד. מימון הבחירות למפלגה כמו העבודה, שמיוצגת בכנסת היוצאת, שווה ליחידת מימון כפול מספר המנדטים הממוצע שקיבלה בבחירות הקודמות ובבחירות החדשות. כיוון שאת הסכום אפשר לחשב רק אחרי הבחירות, המפלגות זכאיות לקבל 70% ממנו כמקדמה לפי מספר המנדטים בכנסת היוצאת בלבד.

נבדוק מה צפוי לקרות למימון המפלגות אחרי המעבר של שפיר. לשפיר היו שלוש אפשרויות: להתפטר מיד, כפי שעשתה היום (ג') בצהריים; להמשיך לכהן במסגרת סיעת העבודה עד הבחירות; ולהפוך לסיעת יחיד.

בתרחיש הראשון, שהתממש בסופו של דבר, שפיר תפסיק לכהן בכנסת ותוחלף בידי הבאה ברשימה - מרב מיכאלי. מספר חברי הסיעה לא ישתנה, ולכן המימון לא ייפגע.

בתרחיש השני, שפיר הייתה מכהנת בכנסת עד יום הבחירות במסגרת סיעת העבודה. גם במקרה הזה הסיעה הייתה שומרת על גודלה, וכך גם המימון.

בתסריט השלישי, ועדת הכנסת יכלה להכריז על שפיר כפורשת, והיא הייתה הופכת לסיעת-יחיד. במקרה כזה העבודה הייתה מאבדת מקדמה של כ-900 אלף שקל - שכן המקדמות מחושבות לפי גודל הסיעה אחרי הכרזת הבחירות. אבל הסכום היה מוחזר לה אחרי הבחירות, שכן מימון הבחירות המלא מחושב לפי מספר המנדטים המקורי שהמפלגה קיבלה בבחירות הקודמות, כלומר לפני ששפיר פרשה.

בתגובה לפנייתנו ביקש שמולי להבהיר את כוונתו במילים הבאות: "הדבר ההגון לעשות מבחינת ח"כים שבחרו לעבור מפלגה בזמן בחירות הוא להשאיר את המנדט במפלגה שדרכה נבחרו לכנסת. למנדט שקיבל כל ח"כ יש משמעויות רבות כמו למשל משכורת עבורו ועבור שלושה עוזרים, הוצאות רכב ועוד. גם כאשר אין למעבר השפעה על מימון בחירות ישיר כמו במקרה זה, לדעתי יש להשיב את המנדט. אני מאחל לסתיו הצלחה בדרכה הפוליטית החדשה".

בשורה התחתונה: דברי שמולי לא נכונים ברובם. מימון הבחירות של מפלגת העבודה לא ייפגע אחרי התפטרות שפיר מהכנסת. גם אם הייתה שפיר נשארת בסיעת העבודה עד הבחירות, המימון לא היה נפגע. אילו הייתה פורשת והופכת לסיעת-יחיד, מפלגת העבודה הייתה מפסידה מקדמה של 900 אלף שקל, אך הסכום היה מוחזר לה אחרי הבחירות.