הותמ"ל אישרה הקמת אלפי יחידות דיור בקריית עקרון

התוכנית, שמיועדת להקים אלפי יחידות דיור בקריית עקרון על מאות דונמים מאדמות מושב כפר ביל"ו, אושרה ברוב של 8 בעד ו-5 מתנגדים •  פרופ' ערן פייטלסון על התוכנית: "כאוס תחבורתי שהלסת נשמטת אל מול הנתונים"

הכניסה לקריית עקרון / צילום: אייל פישר
הכניסה לקריית עקרון / צילום: אייל פישר

לקול מפגינים מחוץ לאולם הוועדה, ומוחים בתוכו, אישרה היום (ד') הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) ברוב של 8 בעד ו-5 מתנגדים, להפקדה את תמל/1074, תוכנית שמיועדת להקים אלפי יחידות דיור בקריית עקרון על מאות דונמים מאדמות מושב כפר ביל"ו. הפקדת התוכנית מותנית באישור קבינט הדיור. פרופ' ערן פייטלסון מהמחלקה לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים, שערך בדיקה לתוכנית, הזהיר כי היא טומנת בחובה כאוס תחבורתי, וכי אין להפקידה.

על-פי תמ"ל 1074, יועברו 500 דונם מהשטחים החקלאיים של המושב לשטח קריית עקרון הסמוכה, לצורך הקמת 4,035 דירות. התוכנית מצטרפת לעוד תוכניות שיקרעו שטחים מהכפר. עם מימוש התוכניות, יישארו לכפר כ-700 דונם בלבד, שליש מהכמות הנוכחית, מה שגורם לתרעומת קשה הן במושב והן במועצה האזורית גזר, שזו הרשות המוניציפלית שאליה משתייך כפר ביל"ו, ומרכז המועצות האזוריות.

עם התכנסות הוועדה היום בירושלים, הפגינו מחוץ לאולם תושבים מהכפר, וגם אולם הוועדה התמלא במהרה מתנגדים לתוכנית ומומחים מטעם המועצות האזוריות.

מעבר להתנגדות שנובעת מהפקעת הקרקעות, טענו אנשי המועצה האזורית והכפר כי התוכנית לקויה, כוללת בנייה בצפיפות שכבר אינה קיימת בתכנון בישראל (4.2 יחידות דיור לדונם ברוטו), חלקה במבנים צמודי קרקע, וכי אזור השפלה כבר רווי ב-110 אלף יחידות דיור מתוכננות.

פרופ' פייטלסון, שסקר את הפתרונות התחבורתיים שמציגה התוכנית לתוספת של אלפי יחידות דיור, אמר כי "הבדיקה התחבורתית מציגה ממצאים של כאוס תחבורתי, שהלסת נשמטת אל מול הנתונים. כאוס שמוכר רק מחו"ל כמו מבנגקוק". בין היתר הוצגה לחברי הוועדה בדיקה תחבורתית שבוצעה עבור משרד התחבורה, שבה נקבע כי "ספירות התנועה שבוצעו היו לקויות, וכי יש להשלים את העבודה בתחום זה".

על אף זאת, החליטה הוועדה להפקיד את התוכנית, בהמתינה להתנגדויות מפורטות, שאז ככל הנראה יינתנו הפתרונות שלה לטענות שהועלו נגד התוכנית.