חדשנות | פיצ'ר

500 מיליארד דולר על חלומות במדבר: כך נראית הפנטזיה היקרה של הנסיך הסעודי

Neom, שילוב של "חדש" ביוונית ו"עתיד" בערבית, הוא פרויקט שאפתני של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לבניית עיר עתידנית המבוססת על טכנולוגיה, חדשנות, עושר ואיכות חיים • את המחיר ישלמו עשרות אלפי תושבים שמאכלסים את האזור זה שנים רבות

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

שפת הים בפינה הצפון-מערבית של ערב הסעודית, שארמה - שוממה עד כדי כך, שהמשאבים היחידים שקבוצת יועצים יכלה לזהות שם היו "שמש וגישה לא מוגבלת למי ים מלוחים".

אולם נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לא ראה לנגד עיניו מדבר כשהוא נחת כאן עם המסוק שלו לפני כמה שנים. הוא ראה עתיד - והגה תוכנית לעיר-מדינה בהיקף של 500 מיליארד דולר שתשתרע על כ-26 אלף קמ"ר של מדבר סלעי וחוף ים ריק, כדי למשוך את "המוחות והכישרונות הגדולים ביותר בעולם, אל המשרות המשתלמות ביותר בעולם, בעיר התוססת ביותר בעולם".

הם יגיעו לעבודה במוניות מרחפות, ורובוטים ינקו את בתיהם. העיר שלהם תירש את עמק הסיליקון בטכנולוגיה, את הוליווד בבידור ואת הריביירה הצרפתית כאתר נופש. אפילו יהיה בה פרויקט של הנדסה גנטית לחיזוק פיזי של בני אדם.

הרעיונות הללו מפורטים במסמכים מסווגים באורך 2,300 עמודים, שחיברו חברות הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), מקינזי ואוליבר וויימן והגיעו לידי ה"וול סטריט ג'ורנל", ועולים בראיונות עם אנשים שמעורבים בפרויקט האדיר שנקרא Neom - שם שהוא שילוב של "חדש" ביוונית ו"עתיד" בערבית. המסמכים, שמתוארכים לספטמבר 2018, מציעים את הפירוט המקיף ביותר של Neom ואת התכנון שלו מאז שהפרויקט נחשף ב-2017.

"עיר אוטומטית שבה נוכל לצפות כל דבר"

שלוש חברות הייעוץ הידועות, שקיבלו מנסיך הכתר את המשימה להפוך את החזון למציאות, יצרו תמהיל יקר של מדע בדיוני וסיסמאות קסם, אך יש גם מציאות לא נוחה: שבטים מקומיים של תושבים יצטרכו להיעקר מהאזור בכוח. בנוסף, מערכת בתי משפט שהציעה חברת עורכי הדין לייתם אנד ווטקינס (L&W) ואשר מתוארת כ"עצמאית", תדווח ישירות למלך ותפעל לפי חוקי השריעה - ההלכה המוסלמית.

"זו צריכה להיות עיר אוטומטית שבה נוכל לצפות בכל דבר", מסר הדירקטוריון של Neom בראשות הנסיך במסמכי תיאור הפרויקט. הכוונה היא לעיר שבה "מחשב יוכל להתחקות אחרי פשעים לא מדווחים, וכל האזרחים יהיו נתונים למעקב במקרה הצורך".

הדירקטוריון של Neom אימץ את המלצות חברות הייעוץ, כך לפי המסמכים, שהושלמו לפני שנסיך הכתר הורה, ככל הנראה, על רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בטורקיה בסתיו שעבר. עובדים לשעבר ב-Neom ומקורות המכירים את הפרויקט אומרים שהם לא יודעים באיזו מידה התוכנית תהפוך למציאות, וזאת בשל בעיות מימון ומגבלות טכנולוגיות.

"Neom כולה נוגעת לדברים שהם עתידניים ועניין של חזון", הסביר באימייל מנכ"ל הפרויקט, נדהמי אל נאסר. "אנחנו מדברים על טכנולוגיה שהיא 'המילה האחרונה' ומעבר לכך, ובכמה מקרים עדיין בפיתוח - ואולי אף תיאורטית". הוא גם הוסיף כי הבנייה כבר החלה. המיזמים הראשונים הם נמל תעופה ואתר נופש, והממשלה מקימה באתר גם ארמון.

הנסיך רוצה שהסעודים יוציאו את כספם במדינה

פרויקט Neom הוא הליבה של מאמצי נסיך הכתר בן סלמאן להפוך את הממלכה צרת האופק והתלויה בנפט למדינה עם התבוננות כלפי חוץ וכלכלה מגוונת. במקום להישען על ההכנסות מנפט למימון יבוא ממדינות אחרות, הנסיך אמר שהוא רוצה שערב הסעודית תייצר מוצרים ושירותים, אותם הסעודים קונים כיום בחו"ל. הוא הציע את Neom כאזור בגודל שטחה של מדינת מסצ'וסטס עם מפעלי רכב, בתי חולים, חברות הייטק ואתרי נופש - כדי שהסעודים יוציאו את כספם במדינה ולא בחו""ל.

אולם התוכנית להשקיע 500 מיליארד דולר כדי לבנות מכלום את Neom - במקום להשקיע בערים סעודיות קיימות - משקפת את הבעיות הממושכות של הממלכה באותה מידה שהיא מדגימה את השאפתנות של הנסיך בן סלמאן. חברות זרות נמנעות זה זמן רב מהשקעה בערב הסעודית בשל המערכת המשפטית הלא שקופה, השחיתות, האיסור על אלכוהול והדרישה מנשים לקבל אישור לנסיעות מגבר בן משפחה. הנסיך גילה שהמסורת הזו כה מושרשת, שקל יותר לבנות מאפס עיר חדשה מאשר לשנות את הערים הקיימות.

"להתחיל את Neom מכלום, עם מערכות ורגולציה עצמאיות, יבטיח את הזמינות של השירותים הטובים ביותר בלי מגבלות חברתיות", אמר יורש העצר בישיבת הדירקטוריון הראשונה של החברה.

Neom היא העיר הגדולה והשאפתנית ביותר בסדרה של ערים עתידניות שמנהיגי מדינות המפרץ פיתחו כדי להתרחק מכלכלת הנפט. איחוד האמירויות הערביות, דובאי ואבו דאבי הפכו למרכזים מסחריים חשובים, כמו גם דוחה, בירת קטאר.

עם זאת, לבנות את Neom ידרוש מערב הסעודית כספים שאין לה - הממלכה נקלעה לגירעונות תקציביים, ונסיך הכתר מחויב להימורים כגון השקעה של 45 מיליארד דולר בקרן של קבוצת סופטבנק היפנית. לפי יודעי דבר, הממלכה לוותה כסף כדי לממן את שלבי הפיתוח הראשונים של Neom.

ההסתמכות של החזון על יועצים זרים חושפת עוד בעיה עמוקה: כמדינה צעירה שלא הייתה לה אף אוניברסיטה אחת עד שנת 1957, תמיד חסרו לערב הסעודית מומחיות בתכנון, הנדסה וניהול פרויקטים. היא פנתה לחברות זרות כמו מקינזי, שעובדת בערב הסעודית יותר מ-40 שנה. מקינזי הגדילה את כוח האדם הסעודי שלה ב-2017 על ידי קניית חברת ייעוץ מקומית בשם אליקסיר.

לאחרונה, התלות בזרים היא נושא רגיש בממשלה הסעודית ובקרב השותפים הבינלאומיים שלה, כך לפי מקורות ממשלתיים. ב-2017 עצרה הממשלה את מייסד אליקסיר, שהיה שותף במקינזי, במהלך מבצע נגד שחיתות. הוא נכלא והוכה במשך שנה - לפני ששוחרר ללא הסבר.

מקורות בממשלה, כולל נסיך הכתר, לפי מקורבים שלו, תוהים אם הממלכה לא שילמה יותר מדי ליועצים המערביים. מ-Neom נמסר כי היועצים לא השתמשו בפרויקט כהזדמנות לנפח את החשבונות מערב הסעודית. "המעורבות שלהם היא חיובית ורבת ערך", נכתב בהודעה.

מסמכי התכנון גדושים באופטימיות יתרה

המסמכים של Neom מתארים את ההיקף הרחב של עבודת היועצים. מלבד ההמלצות על התכנון העירוני והמערכות הכלכליות, המשפטיות והרגולטוריות, מקינזי מתארת שימוש בביג דאטה - באמצעות מחשבים שיסננו כמויות גדולות של מידע, ובעזרת "מסגרת חיים של 13 נדבכים" יהיה אפשר לכמת עד כמה אנשים יאהבו להתגורר ב-Neom ויהפכו אותה ל"עיר החיה ביותר בעולם".

מסמכי התכנון גדושים באופטימיות יתרה במקרה הטוב: Neom תהיה עיר של "אפס מחלות שקשורות למתח בעבודה"; ילדי התושבים ילמדו לפי "מערכות החינוך המובילות על פני כדור הארץ", עם חידושים כמו הוראת הולוגרמות; והתושבים יעבדו בסטארט-אפים או בחברות כמו אמזון, שאותה פקידים סעודיים מנסים לפתות להגיע לממלכה עם תמריצים כמו אנרגיה בחינם ועבודה מסובסדת. דובר של אמזון לא הגיב.

למרות שהעיר Neom תהיה מוקפת מדבר, יהיו בה שוקי איכרים רבים. הטמפרטורות יהיו צוננות בהשוואה לדובאי, כך לפי מסמכי התכנון, ואף תהיה "זריעת" עננים כדי "להוריד" גשם. בנוסף, מאחר שהעיר תיהנה מהתוצר הגבוה ביותר לנפש בעולם - כל תושב יוכל להרשות לעצמו ארוחת ערב מפוארת. בהתאם לכך, ב-Neom יהיה "השיעור הגבוה ביותר של מסעדות מישלן לתושב".

אלמנט נוסף ומפתיע, בהתחשב בשמרנות המאפיינת את ערב הסעודית, הוא ההצעה להתיר מכירת אלכוהול בעיר החדשה. עם גבולות שכוללים שטחים שהושגו מירדן ומצרים, Neom תתפקד במידה רבה כמדינה נפרדת. כך יוכל נסיך הכתר לטעון שנורמות מערביות כמו שתייה חריפה ונשים ללא כיסוי ראש לא יחדרו לערים הקדושות מכה ומדינה.

כמו כן, על מנת שהעיר תהיה בטוחה, יהיה שימוש ברחפנים ובטכנולוגיית זיהוי פנים שיאפשרו לשירותי הביון הסעודיים לעקוב אחרי כל אחד. "אפשר יהיה לתעד הכול", הכריז הדירקטוריון. המתכננים של Neom ניהלו שיחות עם ענקית הטכנולוגיה IBM בנוגע לבניית תוכנת זיהוי פנים, לפי מקורות סעודיים. IBM מסרה שהיא לא מתכוונת להתמודד על חוזים לטכנולוגיית זיהוי פנים ב-Neom, וסירבה להגיב ביחס לעבודה פוטנציאלית אחרת בקשר לפרויקט.

חברת Neom מסרה בהודעה שהפרויקט נוגע ל"טכנולוגיה בכל המגזרים כמו ניידות, איכות חיים, בריאות ורפואה - שיבטיחו כולם שנהיה סביבת המגורים האטרקטיבית ביותר על פני כדור הארץ".

נסיך הכתר אף רוצה ש-Neom תארח חידושים כמו פרויקט אפולו עם חברת סופטבנק, שייצור "דרך חיים חדשה מהלידה ועד הקבר, בעזרת מוטציות גנטיות שיגדילו את הכוח האנושי ומנת המשכל". סופטבנק לא הגיבה לכך.

הממלכה רוצה למשוך חברות זרות

יעד עיקרי במסגרת הפרויקט הוא למשוך חברות מערביות גדולות. הדירקטוריון של Neom הציע ב-2017 להבטיח לחברת טסלה מיליארד דולר ברכישות שנתיות של הממשלה הסעודית, וזאת בתמורה להעברת הייצור של כלי הרכב שלה ל-Neom, כולל מתן אחזקה בחברה לערב הסעודית. קרן ההשקעות הריבונית הסעודית הוציאה בשנה שעברה 2 מיליארד דולר עבור 5% מטסלה. המנכ-ל אלון מאסק אמר מאוחר יותר שהוא יהפוך את טסלה מחברה בורסאית לפרטית בעזרת ערב הסעודית, אך לאחר מכן חזר בו מכוונה זו.

הטבה פוטנציאלית לחברות זרות היא קרן השקעות שתתחייב לממן עסקים "שיכולים לתרום לחזון ולעתיד של Neom", כפי שמסר דובר החברה. הכוונה היא לחברות שיעבירו את המטה שלהן לעיר, או שימכרו בה מוצרים ושירותים.

הסעודים מבקשים מהחברות הזרות להשקיע ב-Neom כתנאי לקבלת חוזים, כך אומרים מקורות יודעי דבר. אדם שמעורב בהגשת ההצעה ל-IBM ולחברות נוספות הפך להיות מודאג מכך שההצעות אינן אתיות. Neom מסרה בהודעה שסטנדרט המשילות שלה "יסייע להבטיח הענקת שירותים הוגנת ותחרותית". מ-IBM לא נמסרה תגובה.

כדי לפתח את Neom, הממשלה הסעודית מתכננת לעקור מבתיהם יותר מ-20 אלף תושבים מקומיים, בהם רבים שמשפחותיהם מאכלסות את האזור מזה דורות. לפי אחת מתוכנית הטרנספר של BCG, הפינוי יושלם רק ב-2025. הנסיך דרש להקדים את המועד, ולבסוף תאריך היעד נקבע ל-2022.

התושבים כאן אומרים שהם שמעו רק שמועות, וחלקם אף טוען שהפינוי יהיה הרסני. "אתה מפרק חברה שלמה. בשבילנו זה כמו מוות", אמר אחד מהם.
כמה שבועות אחרי ההכרזה על Neom ב-2017, תושבים ביקרו בלשכת המושל המחוזי, הנסיך פאהד בן סולטן, כדי לשאול אם הם יפונו - ולדבריהם הוא השיב להם שאינו יכול לסייע. דובר שלו לא הגיב לפניית ה"וול סטריט ג'ורנל".

הייעוץ של BCG התבסס על הסטנדרטים של הבנק העולמי לעקירת תושבים כפויה. הדירקטוריון של Neom החליט שייתכן כי כמה תושבים יוכלו להישאר - אם הם ירכשו כישורים מתאימים לעיר החדשה. "פינוי תושבים לטובת פרויקטים של עבודות ציבוריות אינו דבר חריג בממלכה", נמסר בהודעה של Neom. אנשים מפונים יקבלו פיצויים והטבות, כמו תוכנית מלגות ללימוד הכישורים הנחוצים כדי להיות חלק מחזון Neom.

הרעיון של Neom החל את דרכו לפני כארבע שנים, אומר מקור יודע דבר, זמן קצר לאחר שאביו של יורש העצר הפך למלך. במחשבה על איך לשפץ מהיסוד את כלכלת הממלכה, העלה הנסיך את מפת ערב הסעודית ב-Google Maps, וראה שהפינה הצפון-מערבית של הממלכה היא בעצם שטח ריק.

הוא טס לשם, ומצא אזור שהטמפרטורה בו מגיעה ל-35 מעלות בקיץ, אולם ההרים הסמוכים זוכים לשלג בחורף. בישיבת דירקטוריון של Neom בינואר 2017, הנסיך הבהיר את שאיפתו: Neom תהיה העיר הראשונה בעולם במונחי תמ"ג. הוא דרש לדעת מה ניתן יהיה להשיג באמצעות השקעה של 500 מיליארד דולר, כך לפי מסמכי התכנון.

יורש העצר בוחן את התגובות במזרח התיכון

בתקווה לבנות גשר מעל ים סוף, הסכים הנסיך עם נשיא מצרים על רכישה של שני איים שאינם מיושבים, והצית בכך מחאות של אלפי מצרים. הוא הוציא הודעה למנהיגי ישראל כדי ללמוד איך הם יגיבו ל-Neom. לפי מקור יודע דבר, בהודעה נאמר שחברות ישראליות יוכלו למכור טכנולוגיות לערב הסעודית עבור הפרויקט. ממשלת ישראל לא הגיבה לדברים, ולא היה ניתן להשיג את ממשלת מצרים על מנת לבקש תגובה.

כדי לממש את חזון הגשר, יורש העצר שכר ב-2017 את שירותיו של קלאוס קליינפלד, שפוטר מתפקיד מנכ"ל ארקוניק, חברה שפוצלה מיצרנית האלומיניום אלקואה. מאחר שהגשר למצרים לא יכול היה להיבנות בתוואי שתכנן יורש העצר עקב בעיה סיסמית (קשורה לרעידות אדמה) באזור, תכנון מחדש הביא את אומדן עלות הגשר ל-125 מיליארד דולר, כך לפי מקור יודע דבר.

המלצה שהגיעה מסגן של קליינפלד, לפתח תוכנית-אב לרחובות של Neom, תסכלה את נסיך הכתר. "אני לא רוצה לא רחובות ולא מדרכות. יהיו לנו מכוניות מעופפות עד שנת 2030!", אמר הנסיך, לפי מקור שקרא את פרוטוקול הישיבה. קליינפלד ועוזרו עזבו את Neom בשנה שעברה.

בעיה נוספת היא השאלה כיצד צריכה להיראות המערכת המשפטית של העיר החדשה. L&W מצאה שמערכת המשפט הלא שקופה, לא צפויה והדתית של ערב הסעודית היא "דגל אדום" למשקיעים זרים, לפי מסמכי התכנון. היא הציעה מבנה חדש, שבו כל השופטים ימונו על ידי המלך ויהיו כפופים לו בלבד. הם, כמו יתר השופטים בממלכה, יצייתו לחוקי השריעה.

"חוק של Neom יתבסס על הנוהגים הטובים ביותר בתחום חוקי העסקים והכלכלה, וכן על משוב של המשקיעים והתושבים, שעשויים להתגורר שם", נמסר מ-Neom ל"וול סטריט ג'ורנל".

בניית העיר כבר החלה, על ידי אלפי עובדים זרים - שלפחות במקרה אחד אוחסנו בצפיפות באחד מאזורי הבניה. מוקדם יותר השנה, נסיך הכתר פרסם צו בנוגע לאזור שנקרא "החוף המוכסף". "אני רוצה שהחול יהיה זוהר", הוא כתב, לפי שני אנשים המכירים את הפרויקט. עם זאת, המהנדסים לא הצליחו למצוא דרך בטוחה לגרום לחול לזהור.

בכל לילה, אמר הנסיך לעוזריו, צי של רחפנים צריך ליצור אשליה של ירח עולה - סהר, חצי מלא, מלא. "זה העתיד שהוא רוצה", אמר מנהל לשעבר בפרויקט. כדי שזה יקרה, BCG הציעה לקיים שיחות עם נאס"א - כדי שהירח המזויף יהיה "הכי גדול בעולם".