המצוקה התזרימית של רשת שולחת אותה לאשראי חוץ-בנקאי: תקבל מאולפני הרצליה הלוואה של 10 מיליון שקל

בנוסף, רשת 13 קיבלה הלוואות גם מגופי מימון נוספים שאמורים לסייע לה במימון עלויות הערוץ • בענף מעריכים כי החברה סיימה את 2018 עם גירעון של למעלה מ-200 מיליון שקל

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל רשת 13 / צילום: איל יצהר
יוסי ורשבסקי, מנכ"ל רשת 13 / צילום: איל יצהר

המצוקה התזרימית ברשת 13 בימים שאחרי המיזוג עם ערוץ עשר שולחת את מנהליה לחפש אשראי חוץ-בנקאי: ל"גלובס" נודע כי אולפני הרצליה הלוותה לחברה 10 מיליון שקל. בנוסף, רשת 13 קיבלה הלוואות גם מגופי מימון נוספים שאמורים לסייע לה במימון עלויות הערוץ.

במקביל לניסיונות לגייס כסף ביצעה רשת בחודשים האחרונים מהלכים נוספים כדי למקסם את הכנסותיה, כאשר המשמעותי בהם הוא העלאת מחירי הפרסום בכ-15% - מהלך אותו נמנעה לעשות שנים ארוכות. 

הישענות על גופי מימון חיצוניים לצורך פרויקטים איננה דבר חריג - כזכור, גם קשת 12 מימנה את ההשקעות בתוכנית "2025" מהלוואות שקיבלה מגורמים פיננסיים. אולם עבור רשת 13 מדובר בהתנהלות חדשה, לאחר שבמשך שנים מקורות המימון שלה היו דווקא חברות המדיה. אלה הזרימו לרשת 13 כסף בשני אופנים: עסקאות רכישה מראש, בהן שילמו מחירים נמוכים מאוד עבור זמן פרסום, אותו מכרו בהמשך במחיר גבוה משמעותית; או עסקאות מימון לכל דבר, שבהן שילמה רשת 13 ריבית גבוהה מהמקובל בשוק הבנקאי על הכסף שקיבלה.

נזכיר כי תהליך מיזוג בין מתחרים כמו רשת וערוץ עשר נושא עמו הגבלות רגולטוריות קשות לגבי סוג המידע שאפשר לחשוף במהלך המשא-ומתן, ולכן עד שהתבצע המיזוג בפועל, הצדדים לא ידעו באופן ברור לאיזה מצב כלכלי הם נכנסים.

חלקים מהתמונה התבררו כבר בשבועות הראשונים לביצוע המהלך, אז נודע כי ההזרמה המקורית של בעלי RGE בסך כ-120 מיליון שקל, שאמורה הייתה להעמיד את הערוץ על הרגליים, רחוקה מלסגור את הבורות שהתגלו ברשת.

בענף מעריכים כי רשת סיימה את 2018 עם גירעון של למעלה מ-200 מיליון שקל - עובדה שמעלה את ההערכה כי הבנקים לא ששו לתת לערוץ אשראי. מי ש"התנדב" לעשות זאת היו משרדי הפרסום, אך הערוץ למוד הניסיון התעקש לבחור הפעם נתיב אחר ולחפש את מקורות המימון באפיקים שיגזרו קופון נמוך יותר.

בלווטניק ממתין לתוצאות

אולפני הרצליה הם לכאורה שותף אידאלי לצורך הלוואה לרשת. החברה גייסה לפני מספר חודשים כ-70 מיליון שקל לצורך השקעות בתוכן, ויתרה מזאת - האינטרס שלה ברשת רחב יותר מגובה הריבית שתקבל על ההלוואה.

האולפנים הם חברת הפקה שמפיקה תוכניות לגורמים מסחריים. נזכיר כי במשך שנים היא הפיקה את תוכניות הבוקר של ערוץ עשר בימים שלפני המיזוג. למעשה, אורך-הרוח שגילתה החברה במיזוג, כשנתנה לערוץ עשר אורכה בפריעת חובות בהיקף מיליוני שקלים, מנע בשלב מסוים קריסה של הערוץ והגעתו לכינוס נכסים. כעת נחלצו האולפנים שוב והלוו לערוץ את הכסף.

הסיטואציה שבה לרשת 13 יש בעל מניות בעל כיסים עמוקים - לן בלווטניק - אך הערוץ עדיין נאלץ לגייס כספים באפיקים חוץ-בנקאיים, מעוררת לא מעט סימני שאלה. עם זאת, נזכיר כי בעבר בלווטניק אכן ביקש לצאת מההשקעה שהייתה לו בערוץ עשר, ושיחות המיזוג עם רשת התחילו בין היתר מסיבה זאת.

על-פי מקורבים, החלטתו של בלווטניק להמשיך להשקיע נסמכה על תוכניות שהראו היתכנות כלכלית לערוץ הממוזג, מבלי שהוא יידרש להזרים לו כל העת כסף. תוכניות אלה, כך נראה, עומדות כעת למבחן המציאות, ולפחות על-פי נתוני הצפייה, התשובה לא בהכרח אופטימית.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "רשת 13 עובדת עם אולפני הרצליה באופן שוטף, כחלק מזה גם בענייני אשראי ספקים".