הירידה במכירות הקניונים נמשכת; המרכזים הפתוחים דווקא מציגים עליות

הקניונים האזוריים מציגים ירידה של 1.6% במכירות המצטברות של חודש יולי 2019, זאת לעומת גידול של 2.7% במרכזים הפתוחים - כך לפי נתוני ריס שהגיעו לידי "גלובס" • הפער בולט גם בהסתכלות על מכירות לפי פדיון יומי למ"ר

פדיונות הקניונים ממשיכים לרדת, אבל דווקא המרכזים הפתוחים מציגים צמיחה - כך עולה מנתוני חברת ריס (RIS) לחודש יולי 2019 שהגיעו לידי "גלובס".

לצד המגמה המתמשכת של ירידה בפדיונות הקניונים האזוריים, בשלושת החודשים האחרונים הולכת ומסתמנת מגמה חדשה וחיובית אצל המרכזים הפתוחים שנפגעים פחות מהמשבר בענף, כשבחודש יולי מגמה זו תופסת כיוון חדש עם צמיחה בקרב המרכזים המסחריים הפתוחים (פאוור סנטרים).

על-פי נתוני ריס, הקניונים האזוריים מציגים ירידה של 1.6% במכירות המצטברות של חודש יולי, זאת לעומת גידול של 2.7% במרכזים הפתוחים. הפער בולט גם בהסתכלות על מכירות לפי פדיון יומי למ"ר: בחודש יולי רושמים הקניונים האזוריים ירידה של 4.4%, זאת לעומת גידול של 1.2% במרכזים הפתוחים.

ומדוע הדבר מתרחש בחודשים החמים ביותר של הקיץ, כשמתבקש שצרכנים יעדיפו להימצא דווקא בקניון סגור וממוזג? "היום פחות מסתובבים בקניון כפי שהיה בעבר, ואילו במרכזים הפתוחים הקנייה יותר ממוקדת", מעריך גורם בענף הקניונים, וזאת על רקע מגמת התגברות הרכישות המקוונות.

אגב, הסנטימנט החיובי עבור המרכזים הפתוחים בא לידי ביטוי גם בהסתכלות המחצית הראשונה של השנה. את ששת החודשים הראשונים של 2019 סיכמו הקניונים האזוריים עם ירידה של 4.2% בפדיונות, וזאת ביחס למחצית הראשונה של 2018. לעומתם המרכזים הפתוחים נפגעו פחות וירדו "רק" ב-2% במחצית הראשונה של השנה, כשבהסתכלות ארצית הירידה הכוללת עמדה על כ-3%. 

ענף האופנה עם ירידה מינורית

בהסתכלות כוללת, ענף האופנה והקניונים מסכמים את חודש יולי כיציב יחסית עם ירידה מינורית של 0.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, אך הפדיון היומי למ"ר עדיין מציג ירידות של 2.3%.

איתי שמחוני, הכלכלן של ריס, מציין כי הירידה החדה יותר שבאה לידי ביטוי בהסתכלות על פדיון יומי נובעת מכך ש"בשנה שעברה ערב צום תשעה באב חל במוצאי שבת, ומכאן שחנויות שאינן עובדות בשבת לא נפתחו ביום זה, ועל כן המכירות היומיות מתחלקות בפחות ימי מכירה, והן גדלות".

המרכזים שעל-פי ריס מציגים צמיחה יוצאת דופן בחודש יולי לעומת החודש המקביל אשתקד שייכים ברובם לקבוצת ביג הציבורית, שמתאפיינת במרכזים פתוחים. כך, ביג אילת מציג גידול של 7.9%, ביג כרמיאל צומח ב-5.4%, ביג ירכא צומח ב-3.7%, ביג אשדוד גדל ב-2.5%, ומרכזי ביג טבריה וביג באר-שבע צומחים בשיעור של 1.2%.  

בנוסף למרכזים של ביג, מתחמים שמציגים גידול הם מרכזי האאוטלט בחוצות המפרץ שצמח ב-10.6% ועופר בילו סנטר שצמח ב-7.1%. קניון שבעת הכוכבים הציג צמיחה של 3.1%, וקניון עזריאלי ראשונים רשם עלייה של 3%.