גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

60 שניות של תהילה: התוכנית היפנית לפיתוח מכוניות מעופפות מתחילה להתרומם

בתמיכה של המגזר הממשלתי ביפן, חברת האלקטרוניקה היפנית NEC הצליחה לפתח מכונית מעופפת שהמריאה לדקה אחת וקיבלה אישור לטוס בשטח פתוח

המכונית המעופפת של NEC / צילום מסך: מתוך יוטיוב
המכונית המעופפת של NEC / צילום מסך: מתוך יוטיוב

האם אנחנו בדרך לעולם של מכוניות מעופפות? חברת האלקטרוניקה היפנית NEC ערכה הדגמה במהלכה מכונית מעופפת שפיתחה המריאה וריחפה באוויר. התעופה נמשכה אמנם דקה בלבד - אך היא מסמלת את השאפתנות של יפן בתחום, שגדולה בהרבה מאותה תצוגה צנועה יחסית.

הרכב שפיתחה NEC הוא מעין רחפן גדול עם ארבעה מדחפים, שאורכו 3.9 מטרים, רוחבו 3.7 מטרים וגובהו 1.3 מטרים, והוא שוקל כ-150 קילו. הוא מופעל על ידי סוללה, ויש לו את היכולת לשאת נוסעים. ההדגמה אמש שנערכה בפרבר של טוקיו נעשתה ללא נוסעים, ובמהלכה המכונית הגיעה לגובה של שלושה מטרים מעל האדמה לפני שנחתה שוב. היא הוטסה בתוך כלוב ענק באורך של עשרה מטרים, רוחב של 20 מטרים, וגובה של שני מטרים, כדי לוודא שהמכונית לא תאבד שליטה במהלך התעופה ותפצע מישהו או תביא לנזקים לרכוש. חברת הסטארט-אפ Cartivator, שמשתפת פעולה עם NEC, אמורה להתחיל בייצור המוני של הרכב המעופף ב-2026. שתי החברות פיתחו את המודל במשך כשנה.

משקיעי הון סיכון נכנסים לתחום

הרכב הוא חלק מהשאיפה של יפן להפוך למובילת התחום. לממשלה היפנית יש תוכנית רב שנתית לפיתוח מכוניות מעופפות, והמדינה רוצה להשתמש ברכבים מעופפים למטרות משלוחים עד 2023 ולהסיע בהן אנשים עד 2030. במסגרת התוכנית, הממשלה היפנית תומכת ביוזמות פרטיות בתחום וכן מובילה מהלכים רגולטוריים. כך למשל, ניתן רישיון לעריכת ניסויים ברכב בשטח פתוח.

קוז'י אוקדה, מנהל הפרויקט ב-NEC, אמר ל"בלומברג" כי "יפן היא מדינה מאוד צפופה, וזה אומר שרכבים מעופפים יוכלו להקל באופן משמעותי על התנועה בכבישים. אנחנו מציבים את עצמנו כמאפשרים של ניידות אווירית, מספקים מידע על מיקום ובונים תשתית לתקשורת עבור רכבים מעופפים". בנוסף למוטיבציה להפחתת העומס בכבישים, ליפן חשוב גם לא לפספס את מהפכת הניידות הבאה, כפי שקרה לה, למשל, עם רכבים שיתופיים.

בין היוזמות בהן הממשלה תומכת ניתן למצוא הקמת מסלול עצום לנסיעות מבחן של רכבים מעופפים באזור בצפון מזרח יפן, שנהרס כתוצאה מהצונאמי ב-2011 ומהאסון הגרעיני בפוקושימה. גם מחוז מיאה היפני שותף לתקוות שנתלות בטכנולוגיה, ומעוניין לחבר באמצעות הרכבים המעופפים איים שונים שנמצאים בו. בנוסף, משקיעי הון סיכון יפנים הקימו את קרן ה-Drone Fund והיא מוקדשת להשקעה בכלי רכב אוויריים אוטונומיים בכלל ובעסקים שמפתחים מכוניות מעופפות בפרט.

יפן אינה המדינה היחידה שדוחפת את פיתוח התחום, אך היא מאמינה שתצליח להוביל אותו בדיוק בגלל אותו שיתוף פעולה בין הממשלה למגזר הפרטי. גם לדובאי, סינגפור, מלזיה וניו זילנד יש תוכניות לפיתוח רכבים מעופפים. לצד מדינות, גם חברות פרטיות רבות מקוות לפתח רכבים כאלה. המפורסמת בהן היא כנראה חברת אובר שהונפקה השנה, ומאמינה שתצליח להשיק שירות נסיעות מסחריות במוניות מעופפות כבר ב-2023 - תחילה בערים דאלאס, לוס אנג'לס ומלבורן, שנבחרו על ידי החברה להיות חלוצות התחום. חברות נוספות שפועלות בתחום הן חברות התעופה בואינג, Airbus, הסטארט-אפ קיטי הוק של מייסד גוגל לארי פייג', eHang הסינית ו-AeroMobil הסלובקית.

המכונית המעופפת נחקקה בדימיון של רבים בעקבות סדרת סרטי "בחזרה לעתיד", אך ניסיון לפתח מכונית מעופפת שתשמש את ההמונים התקיים כבר ב-1926, כאשר הנרי פורד פיתח מטוס בעל מושב אחד שנועד להיות "הרכב של השמיים". בנסיעת המבחן שהתקיימה ב-1928 המטוס התרסק והנהג נהרג, מה שהוביל לזניחת הרעיון. ניסיונות נוספים לפיתוח רכב מעופף, הן של חברת פורד והן של חברות אחרות, התחדשו לאורך שנות ה-60, ה-70 וה-80 - אך לא צלחו.

מה מקשה על פיתוח המכונית המעופפת

בשנים האחרונות חלה התעוררות בתחום הרכבים המעופפים, וההדגמה של NEC היא ההמראה השלישית של רכב מעופף מאז תחילת השנה: מכונית מעופפת של חברת בואינג השלימה המראה, ריחוף ונחיתה בטיסת ניסיון שהתקיימה בינואר בוירג'יניה; וחברת הרכב המעופף Lilium השלימה בחודש מאי נסיעת מבחן מעל שמי גרמניה.

מכונית מעופפת מוגדרת כרכב חשמלי או היברידי ואוטונומי, שבניגוד למטוסים יוכל להמריא וגם לנחות באופן מאונך. מרבית הפיתוחים בתחום, הן של ממשלות והן של חברות פרטיות, אינם מיועדים ללקוחות פרטיים בשלב זה, אלא עבור שירותי משלוחים, הסעת נוסעים והעברות משא - כך שלא סביר שנראה מנחתי רכבים על גגות של מבני מגורים. בנוסף לשימושים אלה, המכוניות המעופפות אמורות לסייע גם בחילוץ בזמני אסון.

לפי הערכות, שוק הרכבים המעופפים צפוי להיות שווה מיליארד דולר עד 2030, אולם בפני פיתוחו והפיכתו של הרכב המעופף לפתרון ישים ניצבים אתגרים רבים, שחלקם ייחודיים לתחום - כמו בעיות הנוגעות לבטיחות בתעופה ולרגולציה. אתגרים אחרים משותפים למכוניות המעופפות ולטכנולוגיות אחרות כגון רכבים אוטונומיים, כלי רכב חשמליים ורחפנים.

כך למשל, הארכת חיי הסוללה הנדרשת עבור ביצוע נסיעה ארוכה ברכב מעופף היא בעיה טכנולוגית שמשפיעה על כל כלי רכב חשמלי עם צריכת אנרגיה גבוהה. בעיה נוספת היא שאלת הנהג: לנהיגה ברכב מעופף נדרש רישיון טיס, וסביר כי הפצה המונית של רכבים כאלה תתאפשר רק במידה והרכבים המעופפים "ינהגו" בעצמם - אלא שטכנולוגיות רכב אוטונומי המיועדות לנסיעה בכבישים עדיין לא הבשילו מספיק. 

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו