כתב אישום, כל הדרך למנדט השמיני: כך תשפיע ההמלצה להעמיד לדין את ליצמן על קמפיין הבחירות

ההודעה על המלצת המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לא צפויה להיות בעלת השפעה מרחיקת לכת על הקמפיין של יהדות התורה - ויש האומרים כי החלטת המשטרה עשויה לאחד את כל הפלגים ולהוציא לקלפיות יותר תומכים מבעבר • ניתוח

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן / צילום: אמיל סלמן

ההודעה על המלצת המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מעכירה את האווירה לקמפיין יהדות התורה, אך לא צפויה להיות בעלת השפעה מרחיקת לכת על הקמפיין של המפלגה החרדית אשכנזית. יותר מכך, יש האומרים כי החלטת המשטרה עשויה לאחד את כל הפלגים ולהוציא לקלפיות יותר תומכים מבעבר. המנדט השמיני שהתנדנד עד לרגע האחרון יהיה אולי קל להשגה הפעם.

יהדות התורה, שזכתה ל-8 מנדטים בכנסת ה-21, המספר הגבוה אי-פעם, מורכבת מכמה פלגים, ביניהם אגודת ישראל בראשות יעקב ליצמן ודגל התורה בראשות משה גפני. גם בתוך אגודת ישראל קיימים מספר פלגים, וליצמן הוא נציגה של חסידות גור הגדולה. השני הוא מאיר פרוש, נציג הפלג הירושלמי (שלומי אמונים).

תגובתם הראשונית של מקורבי ליצמן להודעת המשטרה הייתה כי מדובר בפרסום "בעיתוי רגיש של בחירות. ברור שהעיתוי הפלאי שנבחר אינו מקרי ומדובר בניסיון לפגוע בליצמן".

אולם למי הם כיוונו? האם מדובר בניסיון לפגוע בליצמן המגיע מן הבית פנימה, מן הפלגים השונים של אגודת ישראל? אולי מן הסיעות השונות בתוך יהדות התורה? ואולי בכלל זה ניסיון של המשטרה המונעת באופן פוליטי?

כך או כך, פרוש מיהר לפרסם הודעת תמיכה משמעותית בליצמן, בה נכתב בין היתר: "אני סמוך ובטוח שהוא ייצא צח כשלג, וימשיך בפעילותו המבורכת". ח"כ גפני, איש דגל התורה ומספר 2 ביהדות התורה, לא פרסם הודעה מהירה. לקח לו זמן להגיב.

בשנים האחרונות ישנם פערים מסוימים בין הקבוצות של ליצמן וגפני. גפני נחשב מתון בהרבה מליצמן, גם בנושא חוק הגיוס, גם בגישות כלכליות ואף בהקשרים אחרים. הוא אומנם עומד על דעתו בנושא שמירת השבת, אך פחות עסוק בחקיקה עם היבטים של כפייה. גפני גם עומד בראש דגל התורה, הזרם שיש לו תומכים רבים יותר בהשוואה לחסידות גור, ויחד עם זאת כל השנים הוא קיבל את המקום 2 במפלגה המשותפת מתוך הכרה בבכורה של חסידות גור.

על אף הכתוב לעיל, תהליך קבלת ההחלטות בפרקליטות הוא כה איטי, עד שמובן לכולם שב-17 בספטמבר העניין הזה לא יהיה בצמרת סדר היום הפוליטי, גם ביחס לליצמן וגם ביחס ל"מועמדים" האחרים מהמערכת הפוליטית לכתבי אישום.