אי.די.בי דחתה את ההצעה לרכישת מניותיה בכלל ביטוח, למרות שנקבה במחיר הגבוה מהמחיר בעסקה עם מורי ארקין ויקיר וגבאי

קבוצת משקיעים, שגיבשו חברות החיתום ברק קפיטל ולידר, הציעה לרכוש כ-20% מכלל ביטוח תמורת כ-630 מיליון שקל, בעיקר באמצעות אג"ח של אי.די.בי • מקורבים למגעים מעריכים כי העסקה עשויה לחזור לשולחן, וכי אלשטיין אותת למציעים שהוא נדרש לפרק זמן נוסף כדי להיערך להשלמת המהלך

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

בהמשך לדיווח בסוף השבוע האחרון, דירקטוריון אי.די.בי פתוח, הנמצאת בבעלות אדוארדו אלשטיין, דחה בסוף השבוע הצעה לרכישת כלל מניותיה בחברת כלל ביטוח. ההצעה, שהוגשה על ידי חברות החיתום ברק קפיטל ולידר חיתום (בשם משקיעים פרטיים ומוסדיים) היא לרכישת מניות כלל ביטוח שבידי אי.די.בי (20.3%), תמורת כ-630 מיליון שקל, כאשר שני שלישים מהתמורה ישולמו באמצעות אג"ח אי.די.בי והיתרה במזומן או אג"ח.

אי.די.בי דיווחה כי "החברה דחתה את ההצעה, בין היתר לאור התנאים המסחריים המוצעים בה, וכן לאור לוחות הזמנים שנקבעו בה". עם זאת, גורמים המקורבים למהלך העריכו לא מדובר בסוף פסוק וכי אלשטיין אותת למציעים כי הוא נדרש לפרק זמן נוסף כדי להיערך להשלמת המהלך.

על פי תנאי ההצעה, ביקשו שני הגופים לרכוש בשלב הראשון 7.5 מיליון מניות מתוך 11.3 מיליון מניות כלל ביטוח שמחזיקה אי.די.בי, כשהתשלום יתבצע באמצעות אג"ח מסדרה ט' (יחס החלפה של 60 אג"ח למניית כלל ביטוח). על פי ההצעה, האג"ח יועברו לאי.די.בי לפי מחיר של 88 אגורות לאג"ח (פרמיה של 31% על מחיר האג"ח בבורסה, אך נמוך בכ-28% מהערך המתואם שלהן). יחס ההחלפה משקף מחיר של 53.5 שקל למניית כלל ביטוח, בדומה למחירה בבורסה.

בנוסף, שני הגופים ביקשו לקבל אופציה לרכוש 3.8 מיליון מניות נוספות של כלל ביטוח מידי אי.די.בי, במחיר דומה של 53.5 שקל למניה, בתמורה של מזומן או אג"ח ההצעה הייתה אמורה להיות בתוקף עד מחר אולם באי.די.בי דחו אותה בסוף השבוע, "בין היתר לאור התנאים המסחריים המוצעים בה, וכן לאור לוחות הזמנים שנקבעו בה".

מניית כלל ביטוח רשמה עלייה של 3% מתחילת 2019 למחיר של 54 שקל למניה, שמשקף לחברה שווי של כ-3 מיליארד שקל. לחברה הון עצמי של כ-5.1 מיליארד שקל (נכון לסוף חודש מרץ).

אדוארדו אלשטיין שולט בקבוצת ההחזקות אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שעליה השתלט ב-2014 במסגרת הסדר חוב והשקיע בה מאז כ-2.7 מיליארד שקל. בשנה האחרונה עלה משמעותית הסיכון לחדלות פירעון והסדר חוב נוסף בחברה, מה שמשתקף במחיר אג"ח מסדרה ט' של החברה הנסחרת כיום בתשואה של כ-27%.

לאחרונה חתמה אי.די.בי פתוח על עסקה למכירה של עד 18% ממניות כלל ביטוח לשלושה משקיעים: מנכ"ל שיכון ובינוי אייל לפידות, מורי ארקין ויקיר גבאי. זאת, במחיר נמוך יותר, של 47.7 שקל למניה - נמוך בכ-10% מהמחיר שהציעו ברק קפיטל ולידר. במסגרת זו רכשו ארקין וגבאי 4.99% ממניות כלל ביטוח כל אחד, בעוד שהעסקה עם לפידות לא הושלמה ולטענתו אי.די.בי הפרה את ההסכם ביניהם.

לאי.די.בי חוב של 2.72 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. בנובמבר 2019 אמורה החברה לפרוע במלואן שתיים מארבע סדרות האג"ח שלה - י"א ו-י"ג - אשר להן משועבדות מלוא החזקותיה הנותרות בחברת כלל ביטוח. מדובר בתשלומי קרן בסך של 479 מיליון שקל.

בחברת S&P מעלות הפחיתו לאחרונה את דירוג החוב של אי.די.בי בי מ-BB מינוס ל-CCC, וציינו כי קיים חשש גבוה שלפיו מחזיקי האג"ח הארוכות של החברה (סדרות ט ו-י"ד) ינסו לעצור את תשלומי הקרן לסדרות הקצרות בטענה להעדפת נושים.