מי רוצה שיעבדו בשבילו ללא תשלום?

על המחדל בדמות אי-קבלת שכר על חברות במועצה מקומית

שלטי חוצות של בחירות רשויות מקומיות / צילום: איל יצהר
שלטי חוצות של בחירות רשויות מקומיות / צילום: איל יצהר

מרבית האנשים מופתעים לשמוע שחברי מועצה מקומית אינם מקבלים שכר כלשהו על פעילותם הציבורית, בניגוד לראש הרשות המקומית ולסגניו. תמיהה זו הופכת לתדהמה, כשיורדים לעומק הסוגיה ומבינים את ההשלכות החברתיות והמערכתיות הכרוכות בכך. מציאות זו פוגעת במישרין ובעקיפין בכל תושב ותושב במדינה, כל יום, כל השנה. זאת, משום שלנבחרי ציבור במועצות עיר או מועצות מקומיות יש יכולת השפעה גבוהה יותר על חיי היום-יום של כולנו, לעתים יותר מאשר כל חבר כנסת או שר בממשלה.

נבחרי ציבור בשלטון המקומי הם ברי-השפעה ישירה על כל תחומי החיים שלנו, בסביבת הבית שלנו - בתכנון ובנייה, בשיפור הניקיון, בעידוד תחבורה ציבורית, בהגדרת צו ארנונה, בנושאי תרבות וחינוך. לחברי מועצה יש חשיבות במסגרת ועדות החובה והרשות, פניות הציבור ויוזמות אישיות.

מבדיקה של מרכז המחקר של הכנסת שנערכה לפי מספר שנים עולה כי ביחד עם החובה המעוגנת בפקודת העיריות של חברי המועצה להיות נוכחים בישיבות המועצה והוועדות - שהרי לא יעלה על הדעת שנבחר ציבור ייעדר מצמתי קבלת ההחלטות - אין הגדרה בחוק של תפקידם של חברי המועצה, ואין הסדרה של תנאי עבודתם.

חרף האחריות הכבדה הכרוכה בתפקיד החשוב הזה, הם אינם מקבלים שכר ונאלצים לעבוד בעבודות נוספות כדי להתפרנס במקביל לכהונתם. תחשבו על אנשים צעירים שרוצים להשפיע על מקום מגוריהם - האם הם יבחרו בעבודה למען הציבור בשלטון המקומי במצב כזה?

בהשוואה שנעשתה למדינות אירופה עולה כי ברוב המדינות חברי מועצה מקומית מקבלים תגמול כלשהו עבור עבודתם ובחלק מהמקומות אף כתלות בתפקודם במועצה ובנוכחותם. לעומת, זאת ישראל מפקירה את אזרחיה בזירת השלטון המקומי ומותירה אותם עם נבחרי ציבור פחות יעילים וזמינים לפעול עבור הציבור שבחר בהם - בהנגשת גני ילדים, בהסדרת מקומות חניה, בפתיחת בית ספר או בית כנסת חדש ובשיפור קצב פינוי האשפה.

אי-קבלת שכר על חברות במועצה מקומית פוגע בזכות לבחור ולהיבחר ומאפשר את ההתמודדות לתפקיד אך ורק לאנשים שיכולים לממן את עצמם במשרה חלקית. זוהי אפליה והטיה לטובת עשירים בלבד. יתרה מכך, מצב זה מעצים את המלחמה ואת התחרות על הג'ובים המעטים שלצידם משכורת ו/או השפעה ברשות: בעצם מרכיבים קואליציה לא על בסיס ערכים, כי אם על בסיס של משכורות לסגנים.

אי -בלת שכר פוגעת ביכולת לבצע את התפקיד, שכן אינה מאפשרת לחברי המועצה להקדיש את הזמן הראוי לביצועו, להתכונן לדיונים, ללמוד את החומר ולהיות נגישים לתושבים. אי-קבלת השכר פותחת גם צוהר לשחיתות בשלטון המקומי, שגם ככה מאבד את אמון הציבור ככל שנוקף הזמן. התוצאה היא פגיעה קשה בדמוקרטיה בשלטון המקומי ויצירת מצב של שלטון יחיד של ראש העיר.

ראשי הערים מנעו ומונעים קבלת שכר וחיזוק מעמד חברי מועצה - הם מעדיפים לנהל את העיר באופן ריכוזי, המאפשר להם לתת בכורה לשיקוליהם, ולעתים גם לשיקולים פוליטיים זרים. נוכחות ומעורבות עמוקה של חברי מועצה במועצת העיר, על ועדותיה השונות, הייתה מחייבת אותם לנהל את העיר בהתאם לטובתה ומגוון צרכיה, ולא רק לטובת צורכיהם.

הגיע הזמן לשינוי. הגיע הזמן לקחת את חיי היום-יום של כולנו ברצינות ובמקצועיות ולאפשר לנבחרי הציבור לפעול למען התושבים במלוא המקצועיות והנחישות בכל תחומי החיים, ב-100%, כמו במדינות רבות בעולם. הגיע הזמן להסדר שכר לחברות מועצה, לפי גודל העיר ומספר תושביה. זה אפשרי, זה הגיוני, זה מתחייב, וזה חיוני לחיזוקו של השלטון המקומי במדינת ישראל, לטובת כל תושביה.

הכותב הוא יו"ר התעוררות בירושלים, יו"ר האופוזיציה בירושלים