ביטקוין | ניתוח

ניתוח אחרי המוות: התפוצצות בועת ה-ICO ייבשה את הבאר של תעשיית הבלוקצ'יין

התאוששות הביטקוין בחודשים האחרונים לא עזרה הרבה למשקיעים שהשתתפו בהנפקות של מטבעות דיגיטליים • מחקר חדש מצא כי לפחות 89% מכל ה-ICO הניבו תשואות שליליות, בשיעור חציוני של 87% • עתידם של רוב מטבעות הקריפטו, ובהם גם כאלה שהנפיקו חברות בלוקצ'יין ישראליות, אינו נראה ורוד

הגל של גיוסי ICO - הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים - ששטף את העולם ב-2018-2017, כנראה כבר לא יחזור על עצמו. בעוד הביטקוין הצליח להתאושש חלקית מנפילת מחירו בשנה שעברה, וכעת הוא נסחר במחיר הנמוך בכ-40% מהשיא שקבע בדצמבר 2017, רוב המטבעות הדיגיטליים החדשים שהונפקו בשנים האחרונות, לא הצליחו להתאושש מ"החורף" שפקד את שוק הקריפטו בשנה שעברה - ואיבדו כמעט את כל ערכם בזמן שחלף מאז הנפקתם.

מניתוח שערך בשבוע שעבר אתר חדשות הקריפטו האמריקאי TheBlock, עולה מסקנה ברורה ולא מפתיעה: הנפקות המטבע הדיגיטלי היו בועה פיננסית שהתפוצצה. המחקר מצא, בין השאר, כי גיוסי ה-ICO הניבו למשקיעים תשואה שלילית חציונית של 87% במונחים דולריים - והתשואות שלהם ממשיכות לרדת בעקביות.

לדברי לארי סרמק, מנהל המחקר של TheBlock, ניתן להסביר בפשטות את כישלון ה-ICO בחוסר איזון בתמריצים בין מייסדים למשקיעים. בניגוד להון סיכון (VC), המייסדים של חברות הבלוקצ'יין שערכו ICO, גייסו כסף ממשקיעים לא מתוחכמים (רובם קמעוניים) עבור מוצר בשלבים מוקדמים מאוד של פיתוח. משקיעי ה-ICO לא קיבלו כל בעלות על נכסי המיזמים שאת מטבעותיהם רכשו.

תשואה שלילית גם למיזמים מישראל

בעוד שרוב המשקיעים בגיוסי ה-ICO איבדו כמעט את כל השקעתם עם צניחת שווי המטבעות שהונפקו להם, החברות שגייסו הון ב-ICO איבדו חלק גדול משווי ההחזקות שלהן - אותו חלק שהן מחזיקות במטבע שהנפיקו, ושלא המירו לדולרים או לביטקוין. רוב המטבעות האלה, שרבים מהם נסחרו במחירי שיא בתחילת 2018, נסחרים כיום הרבה מתחת לשוויים בהנפקה.

בגזרה הישראלית של חברות הבלוקצ'יין, אפשר למצוא לכך כמה דוגמאות: למשל, המטבע Sirin שהנפיקה חברת סירין לאבס של משה חוגג, שגייס כ-158 מיליון דולר ב-ICO, איבד 98% ממחירו הדולרי מאז ההנפקה שלו בדצמבר 2017, לפי נתוני אתר CoinMarketCap; ואילו המטבע BNT שהנפיקה חברת בנקור, שבראשה המייסדים השותפים אייל הרצוג, יהודה לוי והאחים גליה וגיא בן-ארצי, איבד 90% ממחירו הדולרי מאז ה-ICO ביוני 2017, שבו גויסו 153 מיליון דולר.

ואולם הסטארט-אפים הישראליים אינם יוצאי דופן במובן זה: מבין אלפי גיוסי ה-ICO שבוצעו עד היום בעולם, רובם המוחלט של הגיוסים הניבו תשואות שליליות, שכמעט מחקו את שווי המטבעות שהונפקו בהם. הדבר נכון גם לגיוסים קטנים יחסית, כמו ה-ICO שביצעה חברת Colu הישראלית בפברואר 2019, ובו גייסה כ-19 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי CLN. מחירו הדולרי של ה-CLN צנח בכ-70% מאז ההנפקה. 

בתוך כך, כפי שפורסם אתמול (ב') באתר "גלובס", קולו הודיעה כי החליטה לסגור את פרויקט הבלוקצ'יין שלה וכי תציע למחזיקי המטבעות שלה לרכוש אותם בחזרה. לדברי החברה, לאחר השלמת הרכישה החוזרת, שתתחיל באוקטובר ותימשך 90 יום, "תשרוף" קולו את כל מטבעות ה-CLN שתרכוש, כך שיהפכו לחסרי ערך.

כמה גייסו? תלוי את מי שואלים

הסטטיסטיקה של גיוסי ה-ICO מגלה פערים רחבים בין מקורות המידע המדווחים על הנתונים. ברף העליון של ההערכות, על פי אתר ICObench, בוצעו עד היום 5,600 גיוסי ICO, שהסתכמו ב-64.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, ברף התחתון, לפי אתר המחקר ICO Drops, הנתונים מצביעים על גיוס כולל של 14 מיליארד דולר בהנפקות של מטבעות דיגיטליים. עם זאת, כל מקורות המידע בתחום תמימי דעים באשר למגמה: קדחת ה-ICO הגיעה לשיאה בדצמבר 2017, ומאז דעכה והלכה.

איסוף המידע על התשואות של גיוסי ה-ICO, כפי שמציינים במחקר של TheBlock, הוא משימה לא פשוטה. ההסבר לכך הוא שרוב הסטארט-אפים שגייסו הון באמצעות ICO, סיימו את דרכם, או שהמטבעות הדיגיטליים שלהם איבדו לחלוטין את נזילותם.

אתר ICO Drops מחזיק כיום במאגר המידע הגדול ביותר על גיוסי ICO או IEO (הנפקות של בורסות קריפטו), הכולל בסך הכל 444 פרויקטים. ההתפלגות של מספר ההנפקות על פי החודש שבו בוצעו, מראה על מגמה כמעט זהה לזו שמראה התפלגות ההיקף הכספי של הגיוסים.

רוב הנפקות המטבע הדיגיטלי הסתיימו עד לינואר 2018. ה-ICO הממוצע, על פי המחקר של ICO Drops, גייס 36.2 מיליון דולר, בעוד שה-ICO החציוני גייס 18 מיליון דולר. בסך הכל, לפי נתונים אלה, גויס בהנפקות אלה סכום כולל של 14 מיליארד דולר.

הגיוסים הגדולים בהנפקות מטבע דיגיטלי
 הגיוסים הגדולים בהנפקות מטבע דיגיטלי

רק 30 גיוסים עם תשואה חיובית

לפי נתוני ICO Drops, רק 10.8% מכל גיוסי ה-ICO שנתוניהם נאספו, מציגים תשואה דולרית חיובית על המטבעות הדיגיטליים שהונפקו בהם. הנתון הזה היה אף נמוך יותר, אם היה מביא בחשבון את כל גיוסי ה-ICO שבוצעו עד היום - רובם של פרויקטים שחדלו מלפעול. התשואה הדולרית החציונית של גיוסים אלה היא בשיעור שלילי של 87%, ורק 11 מבין גיוסי ה-ICO הניבו תשואה בשיעור גבוה מ-1,000%.

נתון חשוב לא פחות על מידת הצלחתם של גיוסי ה-ICO, הוא שרק 30 גיוסים (שיעור של 7.7% מהגיוסים שנתוניהם נאספו) הניבו תשואות חיוביות מול הביטקוין מאז הנפקת המטבעות הדיגיטליים שלהם. ביותר מ-74% מכל גיוסי ה-ICO , המטבעות הדיגיטליים איבדו יותר מ-90% מערכם בהשוואה לשער הביטקוין (BTC). מול הביטקוין, התשואה החציונית של המטבעות שהונפקו ב-ICO היא תשואה שלילית של 91%.

חמשת גיוסי ה-ICO בעלי התשואות הגבוהות ביותר במונחי שער הביטקוין, הם BNB, המטבע שהונפק על ידי בורסת הקריפטו Binance, עם תשואה של 5,902% מאז הנפקתו; IOTA, עם תשואה של 1,744%; את'ריום (Ethereum), עם תשואה של 1,339%; Lambda עם 962%; ו-ChainLink עם 668%.

רק 11% מכל גיוסי ה-ICO הניבו תשואות חיוביות
 רק 11% מכל גיוסי ה-ICO הניבו תשואות חיוביות

זרם השקעות אינו נראה באופק

לדברי מנהל המחקר של TheBlock , בהתחשב בכך שלפחות 89% מכל גיוסי ה-ICO הניבו תשואות דולריות שליליות, ושגם גיוסי ה-IEO (שרובם נעשו ב-2019) מתחילים להציג מגמה דומה, ניתן לקבוע בביטחון רב למדי כי הרוב המוחלט של גיוסי ה-ICO אינו נושא ערך לטווח הארוך. מנגד, השיעור הקטן של הנפקות קריפטו שבכל זאת מניב תשואות מוצלחות - עושה זאת בגדול.

תגובה עוקצנית לנתונים שפרסם TheBlock, סיפקה מאיה זהבי, יועצת לחברות בתעשיית הבלוקצ'יין, שצייצה בטוויטר (בתרגום לעברית): "הלוואי שהאנשים שהלכו למכור בטלוויזיה שיטקוינס (shitcoins - כינוי גנאי למטבעות דיגיטליים חסרי ערך; ר"ק) בדצמבר 2017, היו משלמים על כך במוניטין שלהם. במקום זאת, בטעייה המתמדת של הביטקוין, זה נותן להם מעמד של אנשים 'קולים' (OG) ועוקבים. הם זרקו את המטבעות שלהם על משקיעים קמעוניים, ועכשיו יש להם כסף לקנות מדיה, השפעה ופרסום. תעשו תחקיר לפני שאתם מעריצים את רוכלי המטבעות".

מעבר לחשבון הנפש שעשויים לעורר ההפסדים שנגרמו למשקיעים בתעשיית הבלוקצ'יין, המחקר של TheBlock מבהיר שוב כי הנפקות מטבע דיגיטלי הן שיטת גיוס שכנראה מיצתה את עצמה. חברות הבלוקצ'יין, שרבות מהן נהנו מההייפ בשוק הקריפטו בשנים 2018-2017, נדרשות כיום להסתגל למציאות חדשה, שבה הקרנות שגייסו מתכווצות והולכות, בעוד שהעתיד לא נראה ורוד. לפחות בטווח הקרוב, זרם חדש של השקעות אינו נראה באופק - ודאי לא בהיקפים שתעשיית הבלוקצ'יין התרגלה אליהם. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.