ארה"ב מקלה על סין: מחריגה ודוחה חלק מהעלאת המכסים הצפויה

משרד הסחר האמריקאי מסר היום לאחר פתיחת המסחר בארה"ב כי חלק מהמוצרים עליהם יוטלו מכסים יידחה עד ל-15 בדצמבר, ועל חלק מהמוצרים לא יוטלו מכסים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Hannah Schroeder, רויטרס

ארה"ב מקלה על המכסים שבכוונתה להשית על סין. לפי דיווח מעבר לים, נציג הסחר האמריקאי מסר היום (ג') כי מספר פריטים יוחרגו מהטלת המכסים הצפויה מסיבות של "בריאות, ביטחון, ביטחון לאומי וגורמים אחרים", בעוד חלק אחר מהמכסים יידחה עד אמצע דצמבר הקרוב. 

בין המוצרים שיוחרגו מהטלת המכסים הקרובה עד ל-15 לדצמבר ניתן למצוא מכשירי סלולר, לפטופים, משחקי מחשב, צעצועים מסוימים, מוניטורים למחשוב ומוצרי הלבשה והנעלה - כך נמסר ממשרד הסחר האמריקאי. 

המשרד ציין בהודעתו כי בכוונתו להמשיך לבחון הוצאת מוצרים נוספים מהרשימה, מה שמוציא את העוקץ מההודעה הראשונית של הנשיא דונלד טראמפ, ומה שעולה בקנה אחד עם הערכות כי הנשיא האמריקאי איים על-מנת להגיע לסבב השיחות הקרוב עם יד חזקה.

הדיווח כעת מצית אופטימיות בשווקים, כאשר המדדים המובילים בניו יורק מזנקים בחדות לאחר פתיחה הססנית. מדד הנאסד"ק מזנק ב-2%, הדאו ג'ונס קופץ ביותר מ-1%, ומדד S&P 500 עולה ב-1.6%. מדד הפחד (VIX) מאבד 11%.

מאז הודעת הנשיא טראמפ על כוונתו לממש את האיום ולהטיל מכסים נוספים בגובה 10% על סחורות סיניות בהיקף של 300 מיליון דולר, המתיחות בשווקים עלתה מדרגה, כאשר תשואות האג"ח נפלו בחדות, והמשקיעים ברחו לחוף מבטחים, כמו הזהב והין היפני. בסין בתגובה חסמו יבוא חקלאי אמריקאי לחברות ממשלתיות סיניות ונרשם פיחות חד ביואן, אותו קיבע הבנק המרכזי השבוע מעבר ל-7 דולר בפעם הרביעית מאז הודעת טראמפ על הטלת המכסים, מה שאמור לעכל את השפעתם.

מוקדם יותר השבוע עלה חשש כי הצדדים לא ישובו להיפגש בקרוב, כאשר טראמפ גילה אדישות לקיום השיחות מחדש, אך כעת דווח כי שיחות הסחר בין הצדדים יחודשו בעוד כשבועיים, בהתאם להסכמות שהושגו בפסגת ה-G20.

בין המניות הבולטות שצפויה ליהנות מדחיית העלאת המכסים היא מנייתה של ענקית הטכנולוגיה, אפל  שעולה כעת ביותר מ-5% בוול סטריט.