גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סושי? תתקדמו לצ’יראשי, מנה שהיא תצוגת תכלית

מנת הצ’יראשי היפנית, כמו גם אחותה הצעירה והיותר משוחררת הפוקי, היא בעצם סושי מפורק: אורז בתחתית, מעליו נתחי דג, לרוב בקוביות נאות או בסשימי, לצד ירקות קצוצים וריבועי אצות. הכי מתאים לקיץ

הצ'יראשי של קיטו קאטו / צילום: איל יצהר, גלובס
הצ'יראשי של קיטו קאטו / צילום: איל יצהר, גלובס

קיץ וחם, ובשולחנות בתי הקפה והמסעדות שברחובות ישראל מבצבצות בצהריים קערות "פאוור בול" (Power Bowl), שמחליפות את העסקיות עם הארוחות הרב-מנותיות. ארוחה שלמה בצלחת עמוקה, לרוב של קוביות ומלבנים של מרכיבים בריאים ומזינים (לא שיש משהו רע בזה), בורגול או אורז לצד ירקות וחברים, שאותם הסועדים מערבבים בעצמם יחד עם רוטב סמיך המחבר בין המרכיבים. טחינה גולמית, ויניגרט ועוד.

קערות הפאוור בול שהגיעו מהמטבח הקליפורני שואבות השראה אסתטית מהמטבח האסיאתי. העניין בהן ובארוחות דומות שמכילות את כל המרכיבים בקערה אחת הביא לישראל בעשור החולף את מסעדות הפוקי (יש ההוגים פוקה) מהוואי, שנגיע אליהן בהמשך. אלה החזירו לעניינים במסעדות האסיאתיות גם את הצ'יראשי - מנת הסושי המפורק שעד כה, אף שהייתה נוכחת - לא כבשה מקום של ממש בלבבות הסועדים.

תצוגת תכלית בזעיר אנפין

משמעות המילה צ'יראשי ביפנית היא מפוזר ובמילים אחרות: בלאגן יפהפה. היא מורכבת מקערה אישית ועמוקה שבתחתיתה אורז עגול מבושל, מתובל בחומץ אורז ובמירין, יין אורז מתוק ודל אלכוהול. מעל האורז נתחי דג, לרוב בקוביות נאות או בסשימי, לצד ירקות קצוצים וריבועי אצות.

"צ'יראשי היא תצוגת תכלית בזעיר אנפין של איכות הדגה, האורז והאצות של המסעדה. מקסימום ביטוי לחומרי גלם", פסק השף היפני מעוטר המישלן מסאטו שימיזו בראיון שהתקיים איתו מוקדם יותר השנה.

המנה נולדה במאה ה-17 ביפן והוגשה באירועים חגיגיים באזור טוקיו שנקראה אז אדו. כדי לא לנקר עיניים, הוכנה המנה הפוכה, כך שלא היה ניתן לראות את התוספות המהודרות לאורז. הדגים - לרוב מקרל - עברו לקדמת המנה רק ממש במעמד הארוחה. בארה צ'יראשי, הגרסה הצנועה והביתית, פופולרית במטבח היפני הביתי גם כיום, הודות לקלות ההכנה של המנה בהשוואה לסושי. היא כוללת מרכיבים מבושלים וחלקי דג פחות פוטוגניים שמושרים ברוטב, נחתכים לקוביות ומוגשים מעל האורז.

בתחילת המאה ה-20, ככל הנראה עם ההגירה היפנית להוואי (ואולי מוחות דגולים חושבים דומה), נולדה באי הפוקי - הגרסה הפסיפית והיותר משוחררת לצ'יראשי, שכוללת גם רטבים כמו מיונז ותוספות בטוויסט מקסיקני כמו נופאלס (עלי קקטוס).

בשנות ה-70 הפך הצ'יראשי של הוואי לסוג של מאכל לאומי בארכיפלג. דוכני פוקי בהרכבה עצמית נפתחו בהונולולו הבירה וברחבי האיים, ומאוחר יותר, בתחילת המילניום, גם בשאר ארצות הברית ומעבר לים. מסעדות פוקי ייעודיות נפתחו בישראל לפני קרוב לחמש שנים וזכו אז לעניין, שאחריו הגיעה הצלחה מתונה. לאחרונה נוסף פוקי כמתבקש גם לתפריט בר הקוקטיילים הונולולו, ששם את הוואי על ראש שמחתו.

צ'יראשי כשר בהרכבה עצמית

ובחזרה לצ'יראשי. בישראל מוגשת המנה היפנית בחלק ניכר של המסעדות האסיאתיות. יש שמעניקים לה פרשנות מקומית, כמו רשת ג'ירף, שהוסיפה גרסה לא שגרתית אך מוצלחת של צ'יראשי לתפריט, בתוספת סלט אבוקדו עם מיונז וכן "סושי מרחביה סטריט מרקט" הירושלמית, שמגישה צ'יראשי כשר בהרכבה עצמית עם תוספות כמו עוף קוריאני או סלמון מבושל בטריאקי לצד הדגים הנאים (52 שקל למנה עם דג וארבע תוספות).

תהליך ההכנה בדרך אל הקערה השלמה  / צילום: איל יצהר, גלובס

במרפסת גג מלון הנורמן, יוצרים במסעדת דיינינגז גרסה מהודרת ומותאמת מראש של צ'יראשי, שקרויה כאן סשימי מוריסאווה (83 שקל). אחרי תהפוכות רבות במטבח, הפכה המסעדה היפנית בעלת צמד הסניפים בלונדון, שבישראל התפרסמה בזכות התמחור הגבוה - לגרסה ענווה ומעודנת של עצמה. הסושי כאן הוא עדיין מהטובים בעיר, כמו גם השירות - אבל המחירים ירדו באופן משמעותי.

"אנחנו יוצרים את המנה לפי היצע יומי של דגים, עם אורז שמתובל בחומץ שמיושן בחביות ומגיע אלינו במיוחד מיפן, כשיש גם גרסה מוגדלת שאנחנו מכינים לפי בקשה", מספר השף ולדמיר לזריב שפועל תחת הסושימן המוערך ושף הרשת, מסאקי סוגיסאקי.

מלבד דיינינגז, ניתן למצוא צ'יראשי ברוב המסעדות היפניות בתל-אביב. אליהן הצטרפה בתחילת החודש קיטו קאטו המדוברת והמעוצבת, שנפתחה בחלל שאייש במשך שנים רבות את "בר גיורא" שברחוב דיזנגוף. על תפריט המסעדה אמון יאמה סאן - שמגיש צ'יראשי גם במסעדת TYO שעליה הוא מנצח ויש בה שתי מנות צ'יראשי (ראו מתכון בהמשך).

צ'יראשי במסעדת דיינינגז, שם קוראים לה סשימי מוריסאווה / צילום: אנטולי מיכאלו

לא לפחד כלל

ערב יורד על באר שבע, ורוח מדברית קרירה מצננת את בירת הנגב הלוהטת. במסעדת קמפאי, שהשנה חוגגת עשור, מגישים בסופי שבוע צ'יראשי חגיגי וזוגי, בכלים מסורתיים שהביא השף דרור שושן מיפן. "באר שבע מאוד רחוקה מהדימוי שיש לרוב האנשים על הנגב. בעיניי היא נמצאת צעד קדימה בהשוואה להרבה מקומות אחרים בישראל, הודות לקהל שכולל המון סטודנטים ועובדים ממפעלי ההייטק שבאזור", אומר השף.

המנה מתבססת על אורז עגול מזן נישיקי היפני האיכותי, וכוללת מלבד ירקות ופרוסות דגים נאים גם ביצי דג ורוטב פונזו. יש גם מיונז? אני שואל את שושן. "חס ושלום", הוא מזדעק. ברשת קמפאי סטריט ווק, שלה סניפים ברחבי הארץ מגישים פוקי שגם עליו אמון שושן (מתכון בהמשך).

מה ההבדל בין השניים?
"שמיים וארץ. בפוקי יש קוביות חתוכות של דג במרינדה של סויה, מיץ לימון, טוגראשי (תערובת תיבול מהמטבח היפני) וגרידת ליים - תיבול שאין בכלל בצ'יראשי.

איך מקבלים לקוחות את העובדה שיש דג נא באוכל מחוץ לערים הגדולות?
"באהבה. בהתחלה כשפתחנו את קמפאי, מצאנו כל מיני פתרונות לרתיעה שהייתה לסועדים לפני עשור מאוכל נא. צרבנו את הדגים בברנר או בסלמנדרה (מכשיר גריל) כדי שייראו מבושלים.

"היום דגים נאים זה כבר מיינסטרים. אני עצמי אכלתי בפעם הראשונה דג נא בסוף תהליך ארוך של התוודעות לטעמים חדשים - והיום הילדים שלי נוסעים לסניף ולא יודעים מה זה להירתע ולפחד, ופשוט אוכלים הכול". 

יאמה סאן, מנצח על התפריט במסעדות קיטו קאטו ו־TYO / צילום: איל יצהר, גלובס

מתכונים

פוקי בגרסת קמפאי - מתכון של דרור שושן, שף קבוצת קמפאי

מרכיבים ל-2 קעריות או מנה זוגית גדולה:
100 גרם סלמון, קצוץ לקוביות בגודל 1X1 ס"מ
1 כוס אורז עגול לסושי
1/2 אבוקדו, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
2 גבעולי בצל ירוק פרוסים דק מאוד
1 כף בצל סגול קצוץ דק מאוד
1 כפית סומסום קלוי
1 כף שבבי אצות מלוחות (פוריקאקה) או דף
אצת נורי אחת גזורה במספריים לרצועות

לאומלט:
1 ביצה
1 כפית סויה

לתחמיץ:
1/4 כוס חומץ אורז
1 כף סוכר
1 כפית מלח

לרוטב:
1/8 כוס פונזו
1 כפית שמן סומסום
1/2 כפית ג'ינג'ר מגורד
1/2 כפית טוגאראשי - לא חובה

הכנה: מבשלים את האורז לפי הוראות היצרן.מעבירים בעודו חם לקערת הערבוב.
מערבבים את כל מרכיבי התחמיץ עד שהסוכר נמס ומערבבים יחד עם האורז.
מניחים לאורז להתקרר קלות, כך שהוא חמים או בטמפרטורת החדר.
מכינים את האומלט: טורפים את הביצה עם הסויה, מבשלים בשמן שכבה דקה. מגלגלים ופורסים דק לרוחב.
הגשה: מחלקים את האורז לצמד קערות אישיות. מעל כל קערה מסדרים פרוסות חביתה, ירקות ודג. מעטרים בשבבי אצות ויוצקים את הרוטב מעל. מגישים מיד.

הצ'יראשי של קיטו קאטו
אדפטציה ביתית למתכון הצ'יראשי של הסושי של שף יאמה סן ממסעדת קיטו קאטו. אפשר להכפיל את הכמויות למנה זוגית.

מרכיבים:
1/2 כוס אורז סושי, מבושל לפי הוראות היצרן
1 מלפפון קטן, חתוך לקוביות קטנות
1/2 אבוקדו קטן, חתוך לקוביות קטנות
1 גבעול אספרגוס חלוט קלות וחתוך לרוחב למקטעים באורך 1.5 ס"מ
חביתה דקיקה מביצה אחת, מגולגלת ופרוסה לרוחב לפסים דקים
120 גרם פילה סלמון טרי, לוקוס ו/או טונה
2 כפות רוטב פונזו

לעיטור (לא חובה):
1 כפית ביצי סלמון (איקורה)
1 כפית ביצי טוביקו בטעם
וואסבי - להשיג במעדניות
שומשום קלוי
עלי מיקרו שיסו או עלי מיקרו סקורה

הכנה: מסדרים בקערת ערבוב (בּוֹל) כוס ורבע מהאורז המבושל. מוסיפים את מרכיבי התיבול, מערבבים היטב ומעבירים לקערת הגשה. מפזרים מעל קוביות מלפפון, אבוקדו ואספרגוס וכן רצועות טמאגו (חביתה). מערבבים את קוביות הדג יחד עם רוטב פונזו ומוסיפים לקערה. מעטרים במידת הרצון בביצי דגים ועלי מיקרו ומגישים מיד.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים