היועמ"ש: לפסול את ברוך מרזל ובנצי גופשטיין מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-22

עם זאת, מנדלבליט ממליץ לוועדת הבחירות לדחות את הבקשה לפסילת איתמר בן גביר, המועמד הראשון של מפלגת עוצמה יהודית, ואת המפלגה עצמה

ברוך מרזל / צילום: איל יצהר, גלובס
ברוך מרזל / צילום: איל יצהר, גלובס

לקראת הדיון מחר (ד') בוועדת הבחירות על הבקשות לפסילת כמה מהמועמדים והמפלגות, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פרסם את המלצותיו, ולפיהן יש להיעתר לפניות לוועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדי "עוצמה יהודית", מפלגתם של ממשיכי הרב כהנא, ברוך מרזל ובן ציון גופשטיין, מהתמודדות בבחירות לכנסת ה-22.

עם זאת, מנדלבליט ממליץ לוועדת הבחירות לדחות את הבקשה לפסילת איתמר בן גביר, המועמד הראשון של המפלגה, ואת המפלגה עצמה. חוות-הדעת של מנדלבליט ואנשיו קובעת כי אין לפסול את הרשימה המשותפת כפי שביקשה עוצמה יהודית, וכן לא לפסול את יש עתיד, גם כן בקשה של "עוצמה יהודית", בשל הסרטון האנטי-חרדי שהפיצה.

לפי חוות-הדעת שפורסמה היום רשמית לאחר שהודלפה קודם לכן, ההסכמה לפניות של ח"כ עיסאווי פריג', "המחנה הדמוקרטי", המרכז הרפורמי לדת ומדינה וסיעת העבודה, למנוע את מועמדותם של בן ציון גופשטיין וברוך מרזל, מוסברת בהצטברות מה שכינו "מסה קריטית" של ראיות.

למעשה, מדובר בהרבה מעבר לכך: ממנה עולה תמונה ברורה, חמורה וחד-משמעית של הסתה לגזענות מצידם, באופן שיטתי ולאורך שנים, הכוללת ראיות מבוססות ביותר על הסתה לגזענות שנמשכת ברציפות, כולל בשנה האחרונה, וזאת בדומה לחברם מיכאל בן ארי שנפסל לפני הבחירות הקודמות. "אין ספק שמרזל וגופשטיין חצו את הקו ונמצאים בעומקו של האזור האסור", נכתב בחוות-הדעת. 

לגבי בן גביר, היועץ קובע כי לאחר בחינת הראיות הוא קרוב כיום עוד יותר ל"קו האסור", אולם לא הוצגה מסה קריטית של ראיות שיכולה לבסס את מניעת השתתפותו בבחירות לכנסת.

בנוגע לרשימת "עוצמה יהודית", עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שבמצע המפלגה כשלעצמו אין כדי להצדיק את פסילת המפלגה, ומסקנה זו אינה משתנה גם בהתחשב בהתבטאויותיהם של ראשיה. היועץ כותב כי בשים לב לחשיבותן הגדולה של הזכויות החוקתיות לבחור ולהיבחר, ולפגיעה הקשה שתיגרם לזכות החוקתית לבחור אם תיפסל הרשימה כולה, שכוללת 27 מועמדים נוספים מלבד השניים שלעמדת היועץ יש לפסול את השתתפותם, ושביחס אליהם לא הוצגה בבקשות תשתית המצדיקה פסילה - אין לפסול את הרשימה.

דחיית פניית "עוצמה יהודית" לפסול את הרשימה המשותפת של המפלגות הערביות מוסברת בכך שחומר הראיות הכולל המובא בבקשה אינו מצדיק את קבלתה, שכן לא הצטברה "מסה ראייתית קריטית" המתחייבת לשם פסילת רשימת מועמדים מלהתמודד בבחירות לכנסת.

את בקשת "עוצמה יהודית" לפסול את "יש עתיד" דוחה מנדלבליט על הסף, שכן לדבריו היא אינה מכוונת כלפי רשימת מועמדים אלא כלפי מפלגות, ומכיוון שרשימת "כחול לבן" לא צורפה כמשיבה. גם אילו הייתה הבקשה מכוונת לרשימת "כחול לבן", היועמ"ש סבור כי היה מקום לדחותה, מכיוון שהבסיס הראייתי שהונח בתמיכה לבקשה הוא קלוש עד מאוד, וממילא אינו עומד באמות-המידה המחמירות לצורך פסילת רשימה.

ב"עוצמה יהודית" תוקפים את היועמ"ש ואת פרקליט המדינה: "לאביחי מנדלבליט ולשי ניצן יש מטרה אחת - להפיל את ממשלת הימין. גם ניצן וגם מנדלבליט יודעים מתמטיקה, מכירים היטב את המספרים ויודעים כי בלי 'עוצמה יהודית' לא יכולה לקום ממשלת ימין. לכן הם עושים הכול כדי לפגוע ב'עוצמה יהודית', מתוך השקפה פוליטית טהורה", נמסר מהמפלגה.