גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהומה בדיון ועדת הבחירות: סתיו שפיר הורדה מבימת הדוברים

שפיר טענה כי קיבלה איומים על חייה בשל פרסום פרטיה האישיים ע"י איתמר בן גביר ולכן נזקקה לאבטחה, הדברים עוררו מהומה במהלכה סגרו לה את המיקרופון, והסדרנים הגיעו להורידה מהדוכן ● עו"ד בן גביר: "ככה נראה ניסיון להפיכה שלטונית, קודם בן גביר ומרזל אחר כך נתניהו. כולם יודעים שבלי עוצמה יהודית אין ממשלה ופסילתנו תביא לכך"

סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור
סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור

מהומה בדיוני ועדת הבחירות על הבקשות לפסילת רשימת עוצמה יהודית ומועמדיה כאשר סתיו שפיר הורדה מבימת הדוברים, במהלך עימות עם אנשי עוצמה יהודית ועם יו"ר הועדה השופט חנן מלצר. שפיר טענה כי קיבלה איומים על חייה בשל פרסום פרטיה האישיים על ידי איתמר בן גבירולכן נזקקה לאבטחה. הדברים עוררו מהומה, השופט מלצר ביקש שתסיים את דבריה ותרד, נציג יהדות התורה קרא לה "פשיסטית". במהלך המהומה סגרו לה את המיקרופון, והסדרנים הגיעו להורידה מהדוכן. היא המשיכה להעלות את טענותיה ולבסוף הוצאה מהאולם. בטרם הוצאה אמרה כי מי שמנסים לחדור לכנסת כדי להחריב את הדמוקרטיה מפנים וכי עוצמה יהודית היא מפלגה אנטי ציונית אנטי חברתית ואנטי דמוקרטית.

ח"כ שפיר ציינה כי בעבר היו נציגים מהימין כמו דן מרידור שסייעו להרחיק את הכהניסטים מהכנסת, היום נציגי המפלגות מימין פוחדים ושולחים עורכי דין במקומם. "מי שמעז להתנגד להם מקבל איומים ותביעות דיבה. כשבעלי כוח ומיקרופון מפיצים אמירות הפחדה ואיומים, הציבור שלהם לא צריך הנחיה מפורשת לפגוע בצד השני. כשחברי רשימה מסיתים נגד ציבור הערבי כולו. הם מסכנים את החברה הישראלית", כך לדברי שפיר.

חברת הכנסת תמר זנדברג שעלתה אחריה הוסיפה כי בנצי גופשטיין, מועמד רשימת עוצמה יהודית, עומד בראש ארגון להב"ה שבין השאר מגיע למסעדות שבהן מועסקים ערבים ומפעיל נגדם אלימות.

עורך הדין ענר הלמן נציג היועץ המשפטי לממשלה אמר בדיון כי מסת העדויות נגד מרזל וגופשטיין כבדה בהרבה מזו של בן גביר, ולכן עמדת היועץ היא כי יש לפסול אותם אך לא את בן גביר.

מצטט את השופטת נאור שקבעה בעבר כי אין להסתמך על כתבות עיתונאיות כראיה של ממש וכעילה לפסילה, צריך ראיות של ממש, הקלטות, דברים שכתבו בעצמם וכו'. והוא מביא כמה מהראיות החדשות שהועלו ובהם דברי מרזל בדף הפייסבוק שלו, טורי דעה, ראיונות ונאומים: "הערבים כולם הם אויב, והפתרון הוא פתרון מהתורה לשלוח את הערבים האויבים לארצות ערב. ועוד, רוב ערביי ישראל לא משלמים מיסים וחובות לחשמל מים וכו'. עבודה לא יהיה לאנשי מוחמד פרנסה לא תהיה להם ואז יעזבו למדינות אחרות. 60 אחוז מדמי הביטוח הלאומי הולכים לאוייב. סרטון יוטיוב של מרזל: הם חיות ואני מנסה להביע בכך את מה שאני יודע על הערבים. 99 אחוז מהם תומכים בטרור. הם משתלטים על הערים היהודיות נצרת עילית, עפולה חיפה ועוד. אנחנו פראיירים הנותנים לאויב שלנו מבפנים. מחבל עם סכין מסוכן פחות ממחבל שנכנס לגור בשכונות יהודיות, כיבוש מבפנים".

לפי הלמן יש עוד לא מעט ראיות דומות וטענתו של מרזל כי מישהו אחר מתפעל את דפי הפייסבוק שלו אינה קבילה בבית המשפט והוא נושא באחריות להם.

חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד שאל מדוע לא התייחסתם לאמירות דומות של חנין זועבי?. הלמן מגיב שבדיון לפני בחירות 2015, נקבע כי זועבי לא עמדה ברף הנדרש לפסילה אז. ביטן מגיב כי בלד החליטה לא להריץ שוב את זועבי כדי שלא תובא לפסילה שוב לאחר שהתבטאה באופן בוטה נגד מדינה יהודית.

עו"ד רנאטו יאראק המייצג את כחול לבן תהה, מדוע משתמשים בראיות נגד מרזל אבל לא משתמשים באותן ראיות נגד בן גביר, כשהוא מצטט ראיון רדיו של בן גביר שאמר דברים דומים למרזל. הלמן מגיב כי דברי בן גביר לא היו מובהקים וכי בעדויות כולן שהובאו אין מסה של אמירות גזעניות והסתה.

הלמן הוסיף ציטוטים של בנצי גופשטיין המהווים לדבריו הסתה וגזענות ומצדיקים את פסילתו ובהם האשמות כי "הערבים אחראים להצתת היערות", "הכנסת תרבות של רצח גניבה ואונס על ידי הערבים", "הרב כהנא צדק ויש לגרש את הערבים", "האין יום שהם לא אונסים את הילדות שלנו ומנסים לרצוח אותנו", "אין מקום פה לישמעאל וגם ליצחק", "הפתרון הוא לגרש אותם מכאן" ועוד.

תגובת סתיו שפיר לאחר שהורדה מהדוכן בועדת הבחירות: "הכהניסטים לא ישתיקו אותי. הפסקנו לפחד מכם. מי שהיה פחדן מספיק מול הכהניסטים, מי שנתן להם במה בכל תחנת רדיו וטלוויזיה, קיבל עכשיו עוד מפלגה מפלצתית שעקפה אותם מימין והשוותה להט"בים לנאצים. אפשר לנתק לנו את המיקרופון, אבל אף אחד לא יעצור אותנו במאבק על הדמוקרטיה הישראלית".

עורך הדין איתמר בן גביר המועמד בראש עוצמה יהודית, שכמה מהעותרים דרשו לפסול אותו, פתח באמירה חריפה: "עמדות היועץ המשפטי ופרקליט המדינה שנקבעו בעוד בטרם קראו את החומר ככה נראה ניסיון להפיכה שלטונית, קודם בן גביר ומרזל אחר כך נתניהו. כולם יודעים שבלי עוצמה יהודית אין ממשלה ופסילתנו תביא לכך".

עו"ד בן גביר הביא לטובתו בין השאר את אמירותיה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד כלפיו, עדויות מכתבת "הארץ" על כך שהוא הגורם הממתן של עוצמה יהודית, וגם ציטוטים מראיון עם ניסים משעל: "אני מעריך מאוד את הרב כהנא שהיה גיבור ישראל אבל אני לא חותם כל הצעה שהעלה, אני לא בעד הפרדה, שירותים נפרדים וכו'. אני כהניסט באהבת ישראל ובזה שעודה וטיבי לא צריכים להיות בכנסת וכך גם בלד, לעומת בן ארי שצריך להיות. יש הרבה ערבים נאמנים למדינה ומי שנאמן למדינה אני איתו. אני לא מסכים עם מי שאמר ש-99 אחוזים מהערבים אינם נאמנים. נציג היועמ"ש שיקר בדברים שטען שאמרתי. אין לי בעיה עם הדרוזים שעימם יש ברית דמים, ויש הרבה ערבים מוסלמים ונוצרים שאין להם בעיה עם המדינה והם נאמנים לה. הבעיה שלי היא עם אלה הפוסלים אותנו כי אנחנו יהודים, תומכי חמאס וארגוני הטרור, מי שפוסל את קיום המדינה כמדינה יהודית. ודין אחד לתומכי הטרור האלה כמו לנטורי קרתא הפוסלים את קיום המדינה, משתפים פעולה עם שונאי ישראל, מתחבקים עם נשיא איראן. אנחנו לא נגד כל הערבים, מי שנאמן אהלן וסהלן? זו גזענות? ומי שרוצה למחוק אותנו ותומך בטרור, אני לא רוצה אותו כאן".

הוא דחה את העדויות שהביאו בדיון נגדו, ואמר כי הן הובאו בחלקן והוצאו מהקשרן.

עורך הדין יאראק דרש הבהרה של המונח "נאמן" - לדברי בן גביר: "מי שמיידה אבנים על היהודים, צועק איטבח אל יהוד וברוח ודם נפדה את פלסטין, איתם יש לי בעיה. לא עם כל האחרים".

ברוך מרזל, השני ברשימת עוצמה יהודית, שהיועץ המשפטי לממשלה המליץ לקבל את הדרישה לפסילתו, חזר בו בדיון מאמירות שיוחסו לו ולפיהן כל הערבים אוייבים. מרזל הבהיר בדיון כי לא תמיד הוא אומר את הדברים הנכונים, והוא מוכן לחזור בו מהדברים "הלא נכונים" שאמר.

השופט מלצר דורש ממנו חזרה בו מדברים קונקרטיים שהובאו בדיון ובטיעונים נגדו. מרזל טוען שאינו יודע מה זה פייסבוק והציטוטים משם אינם שלו: " איני משתמש בכך". השופט מלצר השיב בדרישה: "אז תודיע שאתה דורש להוריד את זה. אם אינו שלך, ברור שמי שעשה בשמך אסור לו. אם זה בשמך ובהסכמתך פייסבוק יורידו את זה".

מרזל נענה והתחייב כי כל הדברים הלא נכונים כדבריו יורדו: "אמצא את מי שעשה כן והוא יוריד מהפייסבוק". השופט אמר קיבל את דבריו: "כל הפרסומים שצוטטו כאן ונטענו כנגד מרזל יורדו לפי כללי הקהילה. שכן הפרסומים אינם על דעתו של מרזל כפי שהודה בעצמו", מרזל הוסיף כי: "הדברים שצוטטו ממני - חלקם נחתכו בעריכה - מה שאמרתי אינו בדיוק בקווים שאני מאמין בהם, ואני חוזר בי - חלק גדול מהערבים מזדהים עם האוייבים ורוצים בחיסול המדינה ולכן הם אוייבנו - כל ערבי שאינו חושב ככה הוא לא שם וזכאי להיות פה. אני לא חושב שלערבים לא מגיע ביטוח לאומי אלא רק לאויבים. - האמירה ש-99 אחוז מהערבים לא נאמנים שהשמעתי אינה נכונה, אפילו בחברון שהיא העיר הכי קיצונית יש ערבים ראויים מאוד, אני מכיר וקשור לערבים שאינם אוייבנו".

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים