אירלנד בודקת את האזנות הסתר של פייסבוק למשתמשיה

אתמול נחשף בבלומברג כי פייסבוק מאזינה ומתמללת שיחות של משתמשים • כעת הרשות האירית להגנה על מידע בוחנת אם פייסבוק הפרה את כללי הפרטיות האירופאים בכך ששילמה לעובדי קבלן להאזין לשיחות ולתמלל אותן

פייסבוק  / צילום: רויטרס Dado Ruvic
פייסבוק / צילום: רויטרס Dado Ruvic

הרשות האירית להגנה על מידע הצהירה כי היא בוחנת אם פייסבוק הפרה את כללי הפרטיות האירופאים בכך ששילמה לעובדי קבלן להאזין לשיחות קוליות של משתמשים בשירותיה ולתמלל אותן. אופן הפעולה של פייסבוק נחשף אמש ב"בלומברג", לאחר שלאחרונה נחשף כי בענקיות טכנולוגיה נוספות פועלים באופן דומה. פייסבוק הודתה כי אכן התבצעו האזנות לשיחות המשתמשים בתגובה לדיווח ב"בלומברג", אך טענה כי לאחרונה הפרקטיקה הופסקה. מטרת התמלול של ההקלטות היא לבחון את הביצועים של טכנולוגיית זיהוי הדיבור באפליקציית מסנג'ר.

הרשות האירית הצהירה כי היא "מחפשת מידע מפורט על התהליך מפייסבוק", ומבצעת בדיקה דומה גם לגבי גוגל, אפל ומיקרוסופט. בנוסף להצהרת הרשות, גם מספר מחוקקים אמריקאים התבטאו נגד פייסבוק בעקבות החשיפה. "הקונגרס צריך להעביר חוקים נוקשים שיוודאו כי הפרטיות של אמריקאים לא תופר שוב ושוב על ידי תאגידים שלא נושאים באחריות למעשיהם", הצהיר הסנטור הדמוקרטי רון וויידן. הסנטור הרפובליקני ג'וש הוולי שאל בטוויטר אם איסוף האודיו של פייסבוק "הפר את ההסכם שלה עם רשות הסחר הפדרלית" והאם היא "ביצעה פשע". רק לאחרונה רשות הסחר הפדרלית הטילה על פייסבוק קנס שיא של 5 מיליארד דולר בעקבות הפרות פרטיות, וחייבה אותה במספר שינויים ארגוניים.

בתוך כך, מיקרוסופט, שלאחרונה נחשף שגם היא מעסיקה עובדי קבלן שיאזינו לשיחות של משתמשים בסקייפ ועם העוזרת האישית קורטנה, הודיעה כי תעדכן את מדיניות הפרטיות שלה באופן שיהיה ברור למשתמשים שהחברה אוספת עליהם מידע קולי, שנבחן לעתים על ידי עובדים. מטרת ההאזנות במיקרוסופט הייתה בין היתר לשפר את פיצ'ר התרגום של סקייפ.

גם אפל, גוגל ואמזון הגיבו לאחרונה לפרסומים לפיהן בחברות מאזינים לשיחות המשתמשים עם העוזרות הקוליות בהגברת השקיפות סביב הפרקטיקה או בהשעייתה לחלוטין. אמזון החלה להצהיר באופן מפורש שאנשים עשויים להאזין להקלטות, ולתת למשתמשים את האפשרות לבחור לבטל זאת, אפל השעתה את פרקטיקת ההאזנה להקלטות לחלוטין וגוגל השעתה אותה באירופה עד שתסתיים חקירת נציבות הגנת המידע הגרמנית בנושא.