לקראת השבוע בשווקים: האם העליות צפויות להימשך

הפד יפרסם את פרוטוקול הישיבה האחרונה בה הוחלט להוריד את הריבית • שוק האג"ח ימשיך לעמוד במוקד לאחר האיתות בשבוע החולף לקראת מיתון • מחר יתפרסמו בשוק המקומי נתוני הייצור התעשייתי ופדיון בענפי המשק לחודש יוני • ביום חמישי יפורסמו נתוני הייצור באירופה ובארה"ב • התחזית השבועית של "גלובס"

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין / צילום: שאטרסטוק

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך למתיחות הסחר בין סין לארה"ב, ועל רקע המשך עונת הדוחות לרבעון השני של השנה. 

בשבוע החולף המסחר בשוקי העולם אופיין בתנודתיות, וזאת בשל חילופי איומים סביב מתיחות הסחר שבין סין וארה"ב. 

ביום המסחר האחרון בוול סטריט נרשמו עליות חדות על רקע הודעת טראמפ על השהיית הטלת המכסים, כאשר מדד הנאסד"ק זינק ב-1.7%, הדאו ג'ונס טיפס ב-1.2% ומדד S&P 500 עלה ב-1.44%. עם זאת, הבורסות סגרו שבוע שלישי ברציפות של ירידות. מדד ה-S&P500 ירד בשבוע האחרון ב-1%, ונמצא כ-6% מתחת לשיא של כל הזמנים שנרשם בשבוע האחרון של יולי. רמת התנודתיות נותרה גבוהה, כפי שזה בא לידי ביטוי במדד הפחד (VIX). בין הגורמים שמשפיעים על התנודתיות בשווקים בולטים אי-הוודאות לגבי מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, המצב המתוח בין סין להונג קונג, אי-הוודאות לגבי יישום הברקזיט, ואי-הוודאות הפוליטית בחלק ממדינות אירופה, כגון איטליה.

ואלו האירועים שיעמדו במוקד השבוע בשווקים: 

1. מתיחות הסחר סיבוב נוסף

בהמשך להודעה של טראמפ על הטלת מכסים על סחורות סיניות בגובה 300 מיליארד דולר, ובהמשך לתגובה הסינית של עצירת יבוא סחורות חקלאיות ופיחות היואן, ובהמשך לנסיגה של טראמפ מכוונתו להטיל מכסים, או יותר נכון, החרגה של מוצרים מהרשימה השחורה במטרה לא להכביד על הצרכנים בארה"ב בתקופת החגים של סוף השנה האזרחית, השוק דרוך לקראת התבטאות נוספת שעשויה לסכן, או לחלופין, לספק מידע נוסף, בנוגע למתיחות הסחר בין סין לארה"ב. מעניין יהיה לראות האם הצדדים יספקו אינדיקציה נוספת לגבי חידוש השיחות הצפוי בחודש ספטמבר.

2. התשואות על האג"ח הממשלתיות

על רקע הריצה של המשקיעים לנכסים בטוחים, בשבוע החולף נרשם היפוך בעקום התשואות בין האג"ל ל-10 שנים לבין זה של שנתיים, בגלל שהשוק סבור שהריביות בטווח הארוך יהיו נמוכות באופן ניכר מהרמה הנוכחית של הריביות לטווחים הקצרים, בזמן שהתשואה לשנתיים עדיין מושפעת מרמת ריבית הפד הנוכחית. מבחינה היסטורית מדובר באינדיקציה למיתון.

כלכלני פועלים כותבים בסקירתם השבועית, כי "חוכמת ההמונים תרגמה את האיומים הפוליטיים, כמו גם מספר נתונים שמצביעים על רפיון קל בפעילות הכלכלית, לצפי בתגובה של הבנקים המרכזיים, כלומר להפחתות ריבית אגרסיביות.  אם העסקים יכנסו למגננה, כי זה מה שנדרש מהם לפני מיתון, אזי תחזית השוק תתברר ככזו שמגשימה את עצמה. אם קובעי המדיניות רוצים להימנע ממיתון הם צריכים לשכנע אותנו לא להאמין לקורלציה ההיסטורית הזו. הפחתות ריבית מהירות זו אפשרות אחת, הן יכולות לספק אופטימיות לשווקים, ואז אולי נראה את התשואה לשנתיים יורדת מתחת לזו של העשר שנים. אלה שאליה וקוץ בה, הורדות ריבית מהירות יכולות גם להעיד על חששות של הפד ממיתון, ולהביא לירידה נוספת גם בחלק הארוך של העקום".

3. מאקרו

ביום רביעי הקרוב בשעה 21:00 (שעון ישראל) הפד צפוי לפרסם את הפרוטוקול האחרון מישיבת הריבית בה הוחלט להוריד את הריבית לראשונה מאז 2008, ומה שסימן באופן סופי את כוונת הפד להעלות ריבית. מאז, נרשמה התלקחות בזירת הסחר שבין סין לארה"ב, והתשואות נפלו בחדות. בתוך כך, השוק צופה כעת 4 הורדות ריבית השנה.

ביום חמישי הקרוב יפורסמו הנתונים העיקריים לשבוע: מדד מנהלי הרכש PMI לחודש אוגוסט במדינות רבות, כמו: באירופה, ארה"ב, גם למגזר התעשייה וגם למגזר השירותים. לאחרונה מסתמנת התכווצות בפעילות התעשייה הגלובלית (מלבד ארה"ב שרושמת לפי שעה התמתנות בלבד), לצד סימני התמתנות בענף השירותים. 

4. צמיחה חלשה ומדד יולי שהפתיע לרעה צפויים להכביד על התשואות בשוק האג"ח

ביום המסחר האחרון בשבוע החולף פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שהצביע על ירידה של 0.3%. ההפתעה ביולי נרשמה בשל ירידה חדה מהצפוי במחירי הפירות והירקות וירידה במחירי הנסיעות לחו"ל. אינפלציית הליבה התמתנה ל-0.9% בחישוב שנתי ביולי לעומת 1.1% ביוני. מחירי הדירות לרכישה עלו ב-2.5% בחישוב של 12 החודשים האחרונים. 

היום פורסם נתון הצמיחה למשק המקומי שהצביע על קצב צמיחה של 1% בלבד ברבעון השני. בלידר שוקי הון כותבים כי מדד יולי הנמך ונתון הצמיחה האיטית ברבעון השני צפויים לתמוך בירידת תשואות האג"ח הממשלתיות בשוק המקומי. עוד כותבים בלידר, "כי לאור האינפלציה הנמוכה גברו הצפיות שבנק ישראל יבצע בכל זאת צעד מוניטארי מרחיב, ולכן השקל פוחת לאחר פרסום מדד יולי. לפי הערכתנו, באופן בסיסי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל היא שמרנית. מרבית החברים ימשיכו לשים דגש על "צמיחה קרוב לפוטנציאל", "שוק עבודה הדוק", "לחצי שכר" וגם "התעוררות במחירי הדירות". המשמעות: השקל צפוי להמשיך להתחזק בחודשים הקרובים".

מחר יתפרסמו נתוני הייצור התעשייתי ופדיון בענפי המשק לחודש יוני. ביום רביעי יפורסמו נתוני היצוא ושירותים ליוני.