למרות המשך החולשה במכירותיה, קרסו מוטורס סיכמה את הרבעון השני עם קפיצה של יותר מפי 3 ברווח הנקי

יבואנית רכבי רנו וניסאן הצליחה לשפר את הרווחיות בפעילויות השונות, והקפיצה הרבעונית ברווח תמכה בעלייה של 17% ברווח הנקי במחצית הראשונה, שהגיע ל-76 מיליון שקל • המניה זינקה היום בכ-10% בשעות הצהריים, אחרי תקופה ארוכה של דשדוש

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: עינת לברון
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: עינת לברון

למרות המשך החולשה במכירותיה של קרסו מוטורס בשוק הרכב בישראל הצליחה יבואנית רכבי רנו וניסאן לשפר את רווחיות הפעילויות שלה, וסיכמה את הרבעון השני של 2019 עם קפיצה של יותר מפי שלושה ברווח הנקי, שהסתכם ב-46 מיליון שקל. הקפיצה הרבעונית ברווח תמכה בעלייה של 17% ברווח הנקי של קרסו מוטורס למחצית השנה הראשונה, שהגיע ל-76 מיליון שקל.

השיפור ברווחיות הרבעונית תמך בעליות חדות שמהן נהנתה היום (ד') מניית החברה, שעמדו על כ-10% בשעות הצהריים, וזאת אחרי תקופה ארוכה שבה התקשתה לטפס, לאחר שמתחילת השנה ועד הבוקר שמרה על יציבות. עם העליות האחרונות, משקפת מניית קרסו מוטורס  לחברה שווי של כ-1.2 מיליארד שקל.

השיפור ברווח הרבעוני נרשם למרות שהכנסותיה הרבעוניות של החברה נותרו ללא שינוי, ברמה של 1.05 מיליארד שקל, ותוך ירידה של 8% בהכנסות ממכירת מכוניות, שהגיעו ל-675 מיליון שקל. כאמור, הדבר לא מנע ממנה להצליח לשפר את רווחיות הפעילות, כמו גם ביתר מגזרי הפעילות העיקריים שלה, ובהם פעילות הליסינג ושירותי המוסכים שלה. בסיכום מחצית השנה נשחקו הכנסותיה של קרסו מוטורס ב-7% ל-2.1 מיליארד שקל, ומגמה דומה נרשמה גם בהכנסות מכירות הרכב.

בסיכום רבעוני קרסו מוטורס, המנוהלת על-ידי איציק וייץ, הציגה שחיקה של 14% במספר המכוניות שמכרה, שהסתכמו בכ-6,570 מכוניות, מה שהוריד את נתח השוק שלה לכ-9%, לעומת קצת יותר מ-10% ברבעון המקביל.

פילוח מכירות המכוניות של קרסו מוטורס
 פילוח מכירות המכוניות של קרסו מוטורס

בפילוח המכירות הרבעוניות של החברה שבשליטת משפחת קרסו בלט לשלילה המותג ניסאן, שמכירות המכוניות ממנו צנחו ב-25% והסתכמו בפחות מ-2,700. לעומת זאת, מכירות רנו, המותג השני העיקרי של קרסו מוטורס, צמחו ברבעון השני ב-6% והתקרבו ל-3,000 מכוניות.

עוד הציגה קרסו מוטורס צניחה של 22% במכירות מותג ה"לואו קוסט" שלה - רכבי דאצ'יה - שמהם נמכרו כ-830 מכוניות, ואילו במכירות מכוניות מותג היוקרה שלה, אינפיניטי, נרשמה ירידה של 38%, לפחות מ-80 מכוניות.

כאמור, החולשה הרבעונית במכירות ממשיכה את הכיוון שהציגה קרסו מוטורס גם ברבעון הראשון של השנה, כך שבסיכום המחצית הראשונה של 2019 ירד מספר המכוניות שמכרה ב-17% לכ-14,300 מכוניות, לעומת יותר מ-17,000 במחצית המקבילה אשתקד, ונתח השוק שלה ירד ל-9.3%, לעומת 11.2% במחצית המקבילה.

גם בסיכום מחצית השנה בולטות לשלילה מכירות המותג ניסאן, שצנחו ב-26% לכ-6,100 מכוניות, ואילו מספר מכוניות רנו שנמכרו נשחק בשיעור מתון של כ-1%, והסתכם בכ-6,060 מכוניות.

בקרסו מוטורס מציינים בדוחות כי "הירידה בהיקף המכירות ובנתח השוק של מכירת כלי רכב חדשים על-ידי החברה במחצית הראשונה של שנת 2019 נבעה בעיקרה מהפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב המשווקים על-ידיה".

עוד לגבי מצב השוק הוסיפו בקרסו, כי "פרסום נוסחת 'המס הירוק', אשר נכנסה לתוקף בחודש אפריל 2019, הביא להתייקרות של חלק ממחירוני כלי הרכב המשווקים בישראל, אולם בשלב זה להתייקרות זו אין השפעה על היקפי מכירת כלי הרכב המשווקים על-ידי החברה".

במבט חיובי קדימה, בקרסו מוטורס העריכו כי העלאה צפויה בשיעורי מס הקנייה על מכוניות חשמליות או היברידיות החל מהשנה הבאה תמתן את נתח השוק ההיברידי בשנים הקרובות, ולכך "עשויה להיות השפעה חיובית של נתח השוק של כלי הרכב המונעים במנועי בעירה פנימית" - ככל הידוע מנועי בנזין ודיזל המשווקים על-ידי החברה.

לצד הדוחות הודיעה קרסו מוטורס על חלוקת דיבידנד של 35 מיליון שקל לבעלי המניות.