חולשה בפעילות המסורתית של דלק רכב: מכירת מכוניות מאזדה צללה ב-30% ברבעון ונתח החברה בשוק הרכב המקומי הצטמצם ל-5%

ללא תרומתה של חברת התשתיות ורידיס, היה מחזור ההכנסות הרבעוני יורד ב-16% • הרווח הרבעוני של דלק רכב צנח ב-29%, אך בסיכום המחצית סייעו סעיפי מט"ח להגדיל את הרווח ב-40%, ל-168 מיליון שקל

רכב של מאזדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
רכב של מאזדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

למרות תרומת הפעילות של חברת התשתיות ורידיס לתוצאות העסקיות של דלק רכב , בסיכום הרבעון השני היא המשיכה לסבול מחולשה ניכרת בפעילות המסורתית שלה - יבוא ושיווק רכבי מאזדה, פורד ו-BMW. לאחר שנפגעה מהרעה בסעיפי המימון הרבעוניים שלה, החברה סיכמה את הרבעון עם ירידה של 29% ברווח הנקי, שהסתכם ב-40 מיליון שקל. בסיכום מחצית השנה הכיוון בסעיפי המימון הוא הפוך, וכך גם השורה התחתונה - עם רווח נקי שקפץ ב-40% ל-168 מיליון שקל. דלק רכב, בשליטתו של המנכ"ל גיל אגמון, נסחרת בשווי של 1.4 מיליארד שקל. 

מניית דלק רכב, שדוחותיה פורסמו במהלך יום המסחר אתמול, סיימה אותו בזינוק של כ-10%, אחרי שמתחילת השנה הציגה תשואה אפסית. מהלך דומה רשמה אתמול מניית המתחרה, קרסו מוטורס , שפרסמה גם היא את דוחותיה הכספיים, והגיבה להם בקפיצה של כ-13%, אחרי שגם היא הציגה תשואה אפסית מתחילת השנה. היום בשעות הצהריים נסחרו שתי המניות בעליות קלות .

בדומה לדלק רכב, גם דוחותיה של קרסו מוטורס הצביעו על המשך החולשה במכירות הרכבים שהיא מייבאת - במרכזם רנו וניסאן, אולם בניגוד לדלק רכב, קרסו מוטורס הצליחה לשפר את הרווחיות שלה, ובהתאם שיפור נרשם גם ברווח הנקי. בשוק היו מי שהעריכו כי העליות במניית קרסו מוטורס, שפרסמה את דוחותיה לפני דלק רכב, משכו למעלה גם את מניית המתחרה, וכי הסנטימנט החיובי שאפף את צמד המניות עשוי להסתיים במהרה, לאור החולשה שהן מציגות במכירות רכבים מתחילת השנה.

פילוח מכירות המכוניות של דלק רכב
 פילוח מכירות המכוניות של דלק רכב

איכות הסביבה - הפעילות הרווחית של ורידיס

בחזרה לדוחות דלק רכב, הכללתה בדוחות של פעילות חברת התשתיות ורידיס (Veridis), שהשליטה בה נרכשה על-ידי דלק רכב בשנה שעברה בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל, ממחישה את החולשה בפעילות הרכב. בחברה מציינים כי ורידיס תרמה למחזור המכירות הרבעוני 206 מיליון שקל, כך שסך הכנסותיה הרבעוניות של דלק רכב עלו ב-4% ל-810 מיליון שקל, אולם בהנחה של הכללת פעילות ורידיס בתקופה המקבילה (דוחות פרופורמה), סכום ההכנסות הרבעוני (810 מיליון שקל) משקף ירידה של 16%.

מפילוח פעילויותיה של ורידיס בולטת לשלילה פעילות האנרגיה (החזקה של 20% בתחנת הכוח OPC שבמישור רותם), שהסבה הפסד תפעולי רבעוני של כ-2 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-8 מיליון שקל מפעילות התפלת המים שלה (שותפות של 50% במתקן התפלה באשקלון) ורווח תפעולי של כ-13 מיליון שקל בפעילות איכות הסביבה. זאת אחרי שבשנת 2018 כולה הציגה ורידיס רווח תפעולי של כ-10 מיליון שקל מפעילות איכות הסביבה, סכום דומה מפעילות התפלת המים וכ-7 מיליון שקל מפעילות האנרגיה.

כאמור, בפעילות הרכב הציגה דלק רכב חולשה מהותית, כשמכירות המותג המרכזי שלה - מאזדה, צללו ב-30% והגיעו לפחות מ-2,300 מכוניות, בעוד מכירות המותג פורד המשיכו להיות זניחות יחסית להיקפי הפעילות שנרשמו למותג זה בעבר, עם מכירות רבעוניות של כ-430 מכוניות.

במותג היוקרה BMW הציגה דלק רכב שחיקה של 13% במספר המכוניות שנמכרו, לכ-840 ברבעון, כך שסך המכוניות שמכרה החברה ברבעון השני ירד ב-24% לקצת יותר מ-5,300 מכוניות, ונתח השוק שלה ירד ל-5% בלבד לעומת 6% ברבעון המקביל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2019 הכיוון דומה, עם שחיקה של 19% בסך המכוניות שמכרה דלק רכב, לפחות מ-10,200 - תוך ירידה במכירות בשלושת המותגים שהוזכרו, ונתח שוק של 6% לעומת 7% במחצית הראשונה של 2018.